Vetikkeheltjeg Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg såg på en sånn Fun Light saft flaske med eple og pæresmak. Så såg jeg bak på og der står det : Næringsverdi per dl ferdig drikk : Energi 2.4 kJ - 0.6 kcal, protein 0g, karbohydrat 0.6g, derav sukkerarter 0g, fett 0g, derav mettet fett 0g, kostfiber 0g, natrium 0.01g Det er ca 10 liter i flasken når du blander ut med vatn. 1 liter ublandet. Jeg vet ikke så mye om alle de næringsverdiene osv, men ser ikke litt usunn ut engang? Er såklart bedre å drikke vatn, men er det sånn att om VISST du drikker 1 flaske hver dag, så vil du legge på deg elns? Ikke att jeg gjør det, lurer bare Det er 1kcal/dl Lenke til kommentar
KKake Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Om du drikker en flaske utblandet Fun Light daglig vil du få i deg "hele" 60 kcal. Du skal være rimelig god om du klarer å legge på deg nevneverdig mye av 60 kcal ekstra daglig om du har et normalt kosthold. Det må hvertfall gå over laaaaang tid, og innen da er du drittlei av Fun Light hvis du da drikker 10 liter daglig. Eller pådratt deg andre skader som følge av overdreven Fun Light -drikking. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Den inneholder aspartam, så ja, den er usunn. Lenke til kommentar
Vetikkeheltjeg Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Kan du forklare litt bedre, Vegiboy? Om du gidder Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Den inneholder aspartam, så ja, den er usunn. Er du helt sikker på det? Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Aspartam er kreftfremkallende i veldig store mengder. I små mengder skal det ikke ha noe særlig å si. Men direkte sunt er det nok ikke. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hvis jeg husker riktig har Norge en svært lav grense for dagelig inntak, og den er satt til 17 liter lettbrus. (igjen hvis jeg husker riktig) Svært store mengder har riktignok vist seg å ikke være helt bra, men da er det snakk om mengder som det er svært vanskelig eller umulig for en person å innta. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Om den er sunn for kroppen får du nok forskjellige svar fra alle. Funlight inneholder stoffene aspartam og acesulfam K som er to kunstige søtningsstoffer. Og en haug med andre tilsettningstoffer som E331, farge og kaliumsorbat. Merk at disse stoffene ikke er særlig farlig for kroppen i visse mender, 1dl om dagen over tid er for mye. Acseulfam K ble førstegang fremstilt i 1967 som er 200 ganger søtere enn sukker. Godkjenningen av stoffet bygger delvis på hemmeligholdte forskningrapporter som er lagt fram for FAO/WHO og EUs ekspertkomite. Dermed har ikke uavhenighe forskere klart å forske godt nok på dette stoffet og virkningen, hvilket gir grunn til skepsis. Acesulfam K har en bitter ettersmak så det brus oftest sammen med aspartam eller sukker. Aspartam er det meste brukte kunstige søtstoffet vi har idag og samtidige det mest omdiskuterte. Aspartam er 200 ganger søtere enn sukker og tilfører nesten ingen nyttbar energi, selv om et gram omdannes til ca 4kcal. Forskning har vist at aspartam og flere av nedbrytningsproduktene i aspartam (asparinsyre og fenylalain) er giftige for nervesystemet. Det som er veldig interesant er at en oversikt over 166 studier om aspartam og helsekonsekvenser fant at 74 var fiansiert av indrustrien, mens 92 var fiansiert av uavhenige kilder. Aspartam er også for tiden det stoffet ameriaksne helsemyndigheter får mest meldinger om bivirkninger av, dette kan være fra migre, hjertebank, uklart syn, besvimelse, smerter, aggresiv oppførsel og depresjoner. Forsøk har vist at stoffet skader hjerneceller hos dyr (har ikke skrevet ned kilder på dette) Som du kanskje har lest og fått med deg, bruk funlight klokt. Det er ikke noe du burde drikke hver eneste dag. (sorry hvis det ble noen skrivefeil) 1 Lenke til kommentar
galskab Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Kan du forklare litt bedre, Vegiboy? Om du gidder Aspartam nedbrytes til; http://no.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd http://no.wikipedia.org/wiki/Maursyre http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du blir garantert lei av Fun light lenge før du tar skade av det, kos deg med det mens du kan Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Kan du forklare litt bedre, Vegiboy? Om du gidder Aspartam nedbrytes til; http://no.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd http://no.wikipedia.org/wiki/Maursyre http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam Ja, det var sant. Glemte å nevne metanol (Formaldehyd). Aspartam består av aminosyrene asparginsyre (%40), fenylalin (%50) og metanol (%10). Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Det står litt mer på den engelskspråklige Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartam Siden vanlig brus inneholder over 10% sukker, og Aspartam er 200 ganger søtere enn sukker er det ikke snakk om store mengden pr. liter ferdig blandet Fun Light. Derav den norske svært lave grensen når det gjelder inntak pr. dag. Endret 24. april 2010 av PL610 Lenke til kommentar
galskab Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Ja, men det blir litt, når du drikker andre ting som inneholder aspartam, F eks Pepsi Max... Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Det kommer an på om det er mer eller mindre aspartam i den kontra Fun light. Antagelig er det ganske likt. Uansett er det ikke snakk om mengder. Hvis man trener f.eks drikker man mye væske, samme når det er varmt. Hvor mange liter pr. dag snakker vi om for en normal person? Hvis personen drikker kun væske søtet mer aspartam blir det heller ikke mange gram i løpet av en dag. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Fun Light er en giftbombe. Styr unna. Drikk springvann med fruktbiter. Bland fruktbiter og vann i mugge og sett i kjøleskap. Mål natriumfluorid-nivået på springvannet. Lenke til kommentar
Vetikkeheltjeg Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Det er stress Drikker mye vann, men hadde vært nice å kunne drikke noe saft med god smak av å til uten att det er for usunt. Det jeg er mest bekymret for er om jeg legger på meg av det, om jeg får større mage liksom Lenke til kommentar
JLord Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Personlig mener jeg light-produker er noe skikkelig bullcrap. Tror ikke det er noe bedre å proppe seg med en masse E-stoffer enn det er å innta rørsukker. Men som det meste handler det jo om mengder, og om man tenker helse; hvordan formen allerede er.. Er man så overspist og tjukk at man kan se diabetes, åreforkalkning, og hjerteinfarkt vinke i det fjerne ville "fun light" naturligvis være et godt alternativ til Cola. Er man derimot i helt vanlig form, eller undervektig vil jeg faktisk påstå at et glass normal saft med rørsukker er bedre for helsen ettersom dette ikke lagres i kroppen til evig tid, men derimot brukes som energi eller lagres til fett. Jeg mener all bruk av lightprodukter er totalt unødvendig for alle som ikke har sukkersyke eller lignende. Trenger man en tørsteslukker og samtidig er helt nazi på kalorier så har man vann. Mindre kalorier i en drikk skal du lete lenge etter. Eller hva med å vanne ut feks. appelsinjuicen, eller putte oppi frukt i vannet som noen nevnte. ----------------------------------------- Fant foresten en artikkel om sukker og kunstige søtstoffer som jeg ikke vil gå god for, men som uten tvil var intersant lesning HER Endret 24. april 2010 av davinci745 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Det er stress Drikker mye vann, men hadde vært nice å kunne drikke noe saft med god smak av å til uten att det er for usunt. Det jeg er mest bekymret for er om jeg legger på meg av det, om jeg får større mage liksom Da bør du ikke drikke noe som inneholder sukker. Vanlig brus, juice, vanlig saft og melk osv inneholder sukker i forskjellige former, og bør helst unngås. Vanlig vann er best, men sukkerfri saft eller brus fungerer også. Kaffe, buljong og te fungerer også, men ikke som tørstedrikk vil jeg tro, hvis man ikke har litt spesiell smak Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) XFXforce: Så det er greit at aspartamen skader hjernen din og andre mottakere i kroppen din, bare du ikke blir tykk? Joda, markedsføringen av aspartam sier at de er et av de mest testede utprøvde tilsetninger, men det sier ingen ting om resultatet av testingen. Blant annet fikk mange av forsøksdyrene svulster i hjerne og andre steder. Det er jo helt greit at industrien sier at det er omhyggelig testet isteden for å si at resultatene av testingen var urovekkende. Det skulle aldri har vært tillatt i mat, men er dessverre tillatt gjennom lobbyvirksomhet. Aspartam er et excitotoxin (overstimulerer hjerneceller slik at de dør) og bør behandles deretter. Matindustrien selger gift og syntetisk mat og forbrukerne de kjøper. Faller for den ene reklamen etter den andre. Det største problemet i verden er at det omtrent ikke er mulig å kjøpe bra mat samme hvor mye penger man vil bruke. Det er rett og slett ikke tilgjengelig. Argumentet er at prisen på maten må holdes ned slik at også fattige folk kan ha råd. Derfor får vi tilsetninger og ikke ekte vare. Folk sløser bort pengene sine på luksusartikler og spiser dårlig mat. Vi trenger ikke luksus for å leve, vi trenger mat, klær og tak over hodet. Endret 25. april 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Pollador Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 http://myrevolution.no/forum/threads/4204-Mer-om-aspartam Oisann. Hva sier alle dere aspartam-hatere nu da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå