Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd av husleiekontrakt - lover om dette?


Raedon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor på hybel og skal bryte leiekontrakten nå.

 

Det har seg slik at i leiekontrakten står det at kontrakten er uoppsigelig og varer i ett år..

Jeg har betalt depositum(husleie x 2)

 

Nå har jeg fått astma/allergi og blir anbefalt av lege at jeg må finne meg en ny plass og bo, grunnen til dette er at på hybelen jeg bor nå er det vegg-til-vegg teppe på hele gulvet. Hybelverten sier at jeg må betale ut kontrakten, og har lite forståelse for min situasjon..

 

 

Er det noen som vet om jeg har noen slags for lov på min side, eller om jeg må betale ut leieperioden på denne hybelen?

 

Og evt. hva er det verste som kan skje om jeg bare stikker, pakker sakene og gir fra meg nøkklene?

 

 

Jeg vil helst ikke betale ut leietiden på denne hybelen+den nye hybelen.

Håper at noen kan hjelpe meg :D

Takk

Endret av Raedon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har iallefall lært (på den harde måten) at husleiekontrakter er ganske faste. Kontrakter generelt.

Det er aldri lurt å leie og binde seg over en såpass langt tidrom, men gjort er gjort.

 

Det du kan gjøre er å spør huseieren om det er greit at du flytter om du selv finner en substitutt. Altså at du på egenhånd kan utlyse i avisen og skaffe deg en som kan overta for deg, og fortsette på din "kontrakt".

Dette må jo selvfølgelig avtales med huseier.

 

Noen huseiere driter i deg, og bare de får pengene sine så er de happyface. Det er alt for mange av dem. Men du setter dem jo i en litt vansklig posisjon også da. Hadde vært rimlig at du måtte betale deres "tap" frem til det flyttet inn en ny, som sagt tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg har iallefall lært (på den harde måten) at husleiekontrakter er ganske faste. Kontrakter generelt.

Det er aldri lurt å leie og binde seg over en såpass langt tidrom, men gjort er gjort.

 

Det du kan gjøre er å spør huseieren om det er greit at du flytter om du selv finner en substitutt. Altså at du på egenhånd kan utlyse i avisen og skaffe deg en som kan overta for deg, og fortsette på din "kontrakt".

Dette må jo selvfølgelig avtales med huseier.

 

Noen huseiere driter i deg, og bare de får pengene sine så er de happyface. Det er alt for mange av dem. Men du setter dem jo i en litt vansklig posisjon også da. Hadde vært rimlig at du måtte betale deres "tap" frem til det flyttet inn en ny, som sagt tidligere.

 

Det er klart.

Men nå som jeg bor på hybel, og står i den situasjon at jeg må finne meg noe nytt, vil jeg helst ikke betale dobbelt husleie helt til det flytter inn en ny. Jeg er elev og mottar stipend, har ikke råd til å betale dobbelt..

 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Som Paulex sa kan du finne en ny leietaker. Så lenge utleier ikke har noen god grunn kan han ikke nekte å inngå avtale med den nye leietakeren når du flytter ut. Utleier har også en plikt til å forsøke å leie ut en tom hybel selv, slik at du ikke taper penger unødig. (Men jeg vil tro han kan kreve at du betaler ekstrautgifter han får fordi du flytter ut for tidlig.)

 

I begge tilfeller er det viktig å sørge for at hybelen er rengjort og godkjent, og klar til innflytting. Du bør også si i fra skriftlig (behold kopi) til utleier om at du flytter, og gi fra deg nøkkel på betingelse av at hybelen skal overtas av ny leietaker så snart som mulig.

 

 

 

Det virker ikke som om det er relevant for deg , men du kan jo også sjekke om husleieloven § 9-3 er tilfredsstilt.

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det her kan være hjemmel for at hele eller deler av avtalen faller bort pga bristende forutsetninger, jfr også avtaleloven § 36. Loven tillater en revisjon i avtalen i etterkant på grunn av forhold som oppstår etter at den ble inngått. Vilkårene som må være oppfylt er at forholdet som påberopes er motiverende for å inngå avtalen, at det er synlig for avtalemotparten (huseier), og at det er rimelig å legge vekt på det.

 

Det er klart at det er en vesentlig motivasjon når man skal finne seg et sted å bo at man er fysisk og helsemessig i stand til å bo der. At du inngår avtalen frisk, og deretter får diagnostisert astma, noe som gjør at du ikke lenger er i stand til å bo der, må man også se på som synlig nok overfor huseier.

 

Spørsmålet blir deretter hvorvidt det er rimelig å legge vekt på dette i forhold til prinsippet om at avtaler skal holdes. Etter min mening blir huseier ikke stilt i noen vesentlig verre stilling enn om du flytter ut og lar kontrakten løpe - jeg vil uansett anse ham forpliktet til å få inn en ny leietaker så fort som mulig for å begrense tapet (kontraktslojaliteten). Det ligger ingen verneverdig interesse i å la huseier melke en syk leietaker. 

 

Når man da har fastslått at man kan revidere avtalen oppstår så spørsmålet om hele eller deler av den skal revideres. Her skal man komme til et mest mulig rimelig resultat. Etter min mening vil dette være ved at "tidsbestemt"-klausulen bortfaller slik at avtalen blir oppsigelig med en vanlig oppsigelsesfrist etter forholdene.

 

 

Lenke til kommentar

Enig med de foregående. Hvis du handler med urette hvis du sier opp og flytter ut, blir det i verste fall tale om å erstatte tapte leieinntekter for det tidsrom som medgår til å skaffe ny leietager. Og utleier har plikt til i rimelig utstrekning å besørge denne perioden redusert, enten ved å akseptere nye leietagere som du finner eller ved å finne leietagere selv. Hvor lang tid det kan bli snakk om, er umulig å si. Et par måneder, kanskje.

 

Jeg vil forresten tilføye noe selv også: Du skal ikke se bort fra at leiligheten har en "mangel" fordi den gir fare for astmautvikling (uten at jeg kan vurdere dette). I så fall kan du nok heve avtalen og kreve erstatning fra huseier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...