Gå til innhold

Skal bygge denne: PC'n ?


Anbefalte innlegg

å få til en fin moderat overklokk er da gjort på 5 minutter

 

siden jeg har amd kan jeg si litt om hvordan det funker: du går inn i BIOS finner en plass der du kan tukle med cpu, endrer multiplier til litt høgere (ikke for mye) save settings og reboot, og du har en moderat overklokk, skal du presse prosessoren til det ytterste tar det litt tid siden du da må tukle med volt osv.

 

på intel prosessorer (ikke extreme) så kan du ikke endre multiplier (rett meg hvis jeg tar feil) da må du øke det som heter fsb.

 

du trenger da ikke å klokke et hovedkort......et til halve prisen funker akkurat like bra.

 

ta å kast på en billigere strømforsyning...

 

og dette gidder jeg snart ikke å si lengre: amd phenom II X6 1090t yter ca akkurat like bra (kanskje bedre er litt usikker) som i7 960 UTEN OVERKLOKKING

 

amd har foressten et program som heter amd overdrive, dette autoklokker prosessoren og funker fjell og gir en god ide om hvor langt du kan klokke prosessoren uten å tukle med volt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om du klokker eller ikke, den CPU-en er såpass dyr og såpass svak i forhold til prisen at jeg vil fraråde deg på det sterkeste og kjøpe den CPU-en. Hør på areah og kjøp en av de nye Thuban-CPU-ene, der får du EKSTREMT mye mer ytelse for pengene og du slipper og sprenge budsjettet på en komponent.

 

Du kan også droppe og kjøpe en svindyr 24-tommer og heller velge 3 billige 24-tommere og sette opp i Eyefinity. Det blir kanskje 1000kr dyrere, men det blir et ganske heftig oppsett, viss du har plass såklart. Men dette er en prioriteringssak så dette må du velge selv, noe foretrekker størrelse framfor kvalitet og for noen er det andre veien.

 

Hovedkortet er fortsatt veldig dyrt, jeg ville ha brukt 1500-2000 max, du får ikke noe mer for et hovedkort til 5000kr en et til 1500kr. Viss det er noe konkrete ting på dette hovedkortet du trenger så kan du godt beholde det, men jeg ser ikke noen veldig spesielle egenskaper med kortet.

 

Også har vi fortsatt ei strømforsyning til 1800kr, der du finner lignende til rundt 1000-lappen. Det er merket du betaler for her og ikke noe annet, en kvalitetsstrømforsyning på 850kr som er modulær koster 1300kr hos Corsair. Corsair er den klart største innen strømforsyninger til PC og de tar også litt for det, så du finner garantert noen til 800-900kr også.

 

Også vil jeg også anbefale deg og gå opp til 5970. Dette er et veldig mye bedre kort en 5870, til en 1000-lapp mer, men dette er også en prioriteringssak så dette må du bestemme selv.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Uansett om du klokker eller ikke, den CPU-en er såpass dyr og såpass svak i forhold til prisen at jeg vil fraråde deg på det sterkeste og kjøpe den CPU-en. Hør på areah og kjøp en av de nye Thuban-CPU-ene, der får du EKSTREMT mye mer ytelse for pengene og du slipper og sprenge budsjettet på en komponent.

 

Hmm , da blir kvaliteten så dårlig at det gidder jeg ikke. Skal ha en god skjerm og ikke 3 dårlige skjermer.

 

Men takker for rådet :)

Lenke til kommentar

@Areah, benchmarks fra folk på Overclock.net viser at en 1055T klokka til 4 ghz yter like bra som en i7 klokka til 4 ghz. Tok du forresten en titt på handlevognene jeg la frem på forrige side? (Siste post side 2).

såg listene dine nå, sleng på en ssd så begynner det å bli veldig fine lister, hvis det overgår diverse budsjett så bør du kutte ned litt her og der (les:ram og strømforsyning)

 

angående benchmarks: fint da er vi enige da. men det er da ingen garanti at du når 4Ghz.

 

mener å ha lest at corsair H50 yter like bra som like dyre luftkjølere, netshop/microplex har noen fine vannkjølingsett jeg mener er bedre, men krever litt mer monterin (i 800d burde ikke det være noe problem) de koster ikke avskrekkende mye heller. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=138913

 

@HomzKriSs: det er absolutt ingen garanti at du når 4,2 Ghz med i7, å nå 4,2Ghz krever: flaks, know-how, tid og god kjøling.

 

@pizzaen ifølge grafene er hd5970 like bra som hd5870 cf hvis du tar deg tid til å klokke littegrann.

 

eyefinity er forresten ekstremt naice, trenger da ikke å kjøpe 3 dårlige skjermer....Denne skjermen er en GOD skjerm, litt mindre oppløsning enn "vanlig" men ekstremt bra bilde for prisen. såg du videoen jeg postet på første siden?

 

nå gidder jeg ikke diskutere i denne tråden lengre, trådstarter ser ut til å bry seg heller lite om det folk sier, og jeg sier bare: vil du kaste bort pengene din? gjør som du vil, det er dine penger.

Endret av areah
Lenke til kommentar

@Areah, benchmarks fra folk på Overclock.net viser at en 1055T klokka til 4 ghz yter like bra som en i7 klokka til 4 ghz. Tok du forresten en titt på handlevognene jeg la frem på forrige side? (Siste post side 2).

 

LOOL

 

Trenger jeg si mer?

 

Er vel en grunn til at folk med et stort budget kjøper intel og de fleste klokkere kjører en intel i7 pga de klokkes til hælvete med rektig vannkjøling/smart luft kjøling

Endret av cocopara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...