Gå til innhold

VLAN trunking på Dell Powerconnect 5448

Shagma

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et skoleprosjekt som skal utføres i et produksjonsmiljø. Akkurat nå sitter jeg hjemme i stuen min med en Powerconnect 5448 som holder på å gjøre meg gal med ulingen fra viftene :cry: . Jeg har ikke så mye praktisk erfaring med VLAN og har derfor noen ting jeg lurer på i forbindelse med konfigurering av svitsjen.

Oppsettet: En ruter som skal kommunisere med svitsjen med VLAN taggede pakker (VLAN 10+20) via 1 fysisk kabel. På svitsjen ønsker jeg å opprette portgrupper for VLAN 10 og VLAN 20. I tillegg har jeg behov for å sende både VLAN 10 og 20 taggede pakker videre til en VMware host via 1 fysisk kabel. Spørsmålet er hvordan jeg konfigurerer dette i Powerconnect svitsjen. Jeg har flere valg:

Port VLAN Mode — The port mode. Possible values are:

– General — The port belongs to VLANs, and each VLAN is user-defined as tagged or untagged

(full 802.1Q mode).

– Access — The port belongs to a single untagged VLAN. When a port is in Access mode, the packet

types which are accepted on the port cannot be designated. Ingress filtering cannot be

enabled/disabled on an access port.

– Trunk — The port belongs to VLANs in which all ports are tagged (except for one port that can be

untagged).

– Customer — The port belongs to VLANs. When a port is in Customer mode, the added tag

provides a VLAN ID to each customer, this ensures private and segregated network traffic.

Konfigurering av porter:

Powerconnect%20vlan.PNG

Skisse av nettverket:

VLAN.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

– Trunk — The port belongs to VLANs in which all ports are tagged (except for one port that can be untagged).

Skjønner ikke helt forklaringen, men det er det du skal bruke.

Unnskyld min uvitenhet, men da antar at jeg skal bruke det både på porten som kommuniserer med ruteren og på porten hvor VMware hosten er tilkoblet?

Lenke til kommentar

Porten mot VMWare serveren skal ihvertfall være en trunk, siden VMWare har sin egen virtuelle switch hvor du må sette på VLAN tagging, altså inne på WMWare serveren.

Porten mot firewall må også så i trunk om du skal ha mer enn ett VLAN igjennom.

General er standard 802.1Q tagging, dvs med et tagget VLAN.

Access er standard portconfig, tilsvarende slik billige "dumme" swithcer har, altså helt uten VLAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...