Light92 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei Skal ha en kort fremføring i samfunnsøkonomi og problemstillingen min er " Hvorfor er finansmarkedene viktig for økonomien?". Jeg sier litt om hva et finansmarked er, deretter skal jeg ta utgangspunkt i finanskrisen og et synkende aksjemarked for å vise hva som skjer når finansmarkedene ikke fungerer som de skal. Jeg legger ved det jeg har skrevet og håper noen kan komme med innspill på ting jeg kanskje har utelatt eller ting som er feil. Evnt. ting jeg kan forklare på en bedre måte. Takker for innspill Hvorfor er finansmarkedene viktig for økonomien vår? Finansmarkedene bidrar til å skaffe kapital til prosjekter som antas å være lønnsomme, dette kan føre til en god samfunnsøkonomisk utnyttelse av ressurser.. Fordi finansmarkedene har betydning for hele økonomien overvåkes den i Norge av Norges Bank. Investeringer krever finansiering gjennom lån og egenkapital. Uten investeringer og nysatsinger vil sysselsettingen bli mindre og økonomien går derfor dårlige... Finansmarked Finansmarked er et marked for finanskapital. Folk med formue kan plassere pengene sine, for eksempel i fond, aksjer eller bankinnskudd. Folk som trenger penger kan låne de i finansmarkedet. Bedrifter får kapital f. eks via en aksjeemisjon eller ved å låne penger av banker for å få råd til investeringer. Når man investerer i finansmarkedet er man ute etter avkastning og dette er grunnen til at folk plasserer pengene sine i finansmarkedet. Investeringer krever finansiering gjennom lån og egenkapital. Uten investeringer og nysatsinger vil sysselsettingen bli mindre og økonomien går derfor dårlige... Samme med bedriftene, ingen nye investeringer fordi de ikke har kapital Bedriften går dårligere Hvis husholdningenes formue blir redusert(som følge av at verdiobjekter som boliger og aksjer faller mye) og gjelden og renten blir høyere kan det føre til ubalanse i økonomien til husholdningene. De blir tvunget til å kjøpe mindre varer og derfor synker samlet etterspørsel. Dette kan føre til alvorlige nedganger i økonomien fordi bedriftene taper inntjening og økonomien går inn i en lavkonjunktur. Finanskrisen - Bankene turte ikke å låne ut penger til bedrifter, banker og privateLikviditetsproblem - En bedrift kjøper en vare, kredittid på 30 dager(betale den om 30 dager), selger den ikke før 60 dager etter innkjøpsdato med kredittid på 30 dager(de får ikke pengene før 30 dager etter salg). Da har du et likviditetsproblem i 60 dager(fra du betaler varen til du får pengene for salget) - Lånepakker ble omsatt på børsen(råtne lån), finansinstitusjonene skjønte at mange forbrukere ville ha problemer med å betale tilbake lånene. De satt med enorme tapsbomber, bankene begynte å ta høyere og høyere rente på lånene sine. Tilliten ble svekket, bedrifter som hadde likviditetsproblemer fikk problemer. - Store banker fikk problemer med å låne penger av andre store banker. Da kan man tenke seg at det var enda vanskeligere for bedriftene. - ”Tillitskrise” Aksjekursen synker: Når aksjekursen stiger eller synker så vil alle slags bedrifter oppleve ned- eller oppgang. Aksjekursen har en sterk innflytelse på økonomien, og nesten alle blir påvirket. Aksjekursen påvirker både velstanden og økonomien. Når den synker reduseres velstanden, og omvendt. Dette påvirker alle forbrukerne. I et stigende aksjemarked vil forbrukerne ha en økt optimisme og dermed bruke mer penger. Et aksjemarked på vei opp har altså en ”selvforsterkende effekt”. I et aksjemarked på vei opp er det også enklere for bedrifter å skaffe lån eller aksjekapital. Bedriftene blir da også villige til å ansette flere folk. Et aksjemarked på vei opp påvirker ikke alle like sterkt, dette fordi alle ikke har penger i aksjer. Et fallende aksjemarked påvirker nesten alle forbrukere fordi dette kan føre til en økonomisk krise som gjør at lønningen blir lavere, bedriftene permittere flere og ansetter færre. Konklusjon: Finansmarkedene er viktig for økonomien og sysselsettingen, et eksempel på dette var under finanskrisen da finansmarkedet sviktet. Store banker fikk problemer med å låne penger av andre store banker, bedriftene fikk derfor ikke lån og hadde ikke mulighet til å finansiere nysatsinger og ettersom de ikke fikk lån fikk de likviditetsproblemer. Sysselsettingen gikk ned, verdien på boliger gikk ned... Husholdningenes formue ble redusert og man ble mer skeptisk til å bruke penger, bedriftenes inntekter sviktet og mange gikk konkurs. Aksjekursen til bedriftene sank kraftig og når aksjekursen faller, faller velstanden. Positiviteten sank og i et synkende aksjemarked hadde bedrifter problemer med og få lønn og var ikke interessert i å ansette flere men heller permittere for å redusere kostnadene. Et fallende aksjemarked som vi så under finanskrisen påvirker alle personer fordi dette gjør at lønningene blir lavere, bedriftene permitter flere og ansetter færre. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Noen korte kommentarer: -Hvorfor fører redusert formue (gjennom tap i finansmarkeder) til redusert konsum? Synes du burde forklare sammenhengen mer eksplisitt. (Kort svar: vi ønsker å utjevne konsum over tid, og når formuesverdier synker medfører dette at vår forventede livstidsinntekt synker -- dermed reduseres konsum i dag for å kunne opprettholde en mer konstant levestandard over tid). -Hva er årsak/effekt i sammenhengen realøkonomisk utvikling og endring i aksjekurser? Husk at vi kan ha aksjekrakk uten å ende opp med en realøkonomisk krise, jfr. 1987. -Finanskrisedelen virker litt underlig. Jeg ville hatt med (i) litt om oppturen -- excessive leverage, NINJA mortgages, CDO/CDS => diversifisering (fin teori, i alle fall ...), og så (ii) forklart hvordan boblen sprakk, og gikk over i en krise, spesielt hvordan systemisk risiko i enkeltaktører truet med å føre til full stopp i systemet. Ta gjerne med figur 1.6 fra Norges Banks Pengepolitiske Rapport i denne sammenheng (de har tallene liggende som Excel-fil på nettsidene sine, så skal ikke mye til for å rekonstruere*). *Men om jeg husker rett er det en liten datofeil i regnearket -- dagen etter 30. desember 2007 er 31. desember 2008. Lenke til kommentar
Light92 Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Ja, føler selv mye av det jeg har skrevet ble litt "vagt". Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå