robradian Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Hei alle! Bakgrunn Vurderer å kjøpe et ferdigbygg (stasjonær) av nettbutikk. Benyttes til å dra nyere spill, en del enkel foto-redigering, ellers normal bruk i kontorapplikasjoner. Bruker så mye penger som nødvendig, etter vekting av kost/nytte. Har i utgangspunktet ikke tid/ork til å overklokke, bygge etc. Må i så fall være tydelig at det er relativt store gevinster/fordeler på å ta jobben selv. EDIT: 18.5. Hei alle. Da tar jeg et valg snart, om noen har erfaringer som sier at jeg ikke bør gå for dette oppsettet, gi lyd umiddelbart! Byggekost fra Netshop Kabinett, Fractal Design ASUS HK, Socket 1366 6GB Triple Channel DDR3 Minne Intel CPU i7-930 1TB Harddisk 7200 rpm Intel SSD 80G Sony DVD-brenner Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X skjermkort MIST 800W strømforsyning OS Win 7 Ultimate, 64-bit Total pris for ovenstående KR 15144,- Har forøvrig allerede kjøpt inn Dell 27", Logitech G15 tastatur samt Ace Edge Pro mus. Endret 18. mai 2010 av robradian Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei alle! Bakgrunn Vurderer å kjøpe et ferdigbygg (stasjonær) av nettbutikk. Benyttes til å dra nyere spill, en del enkel foto-redigering, ellers normal bruk i kontorapplikasjoner. Bruker så mye penger som nødvendig, etter vekting av kost/nytte. Har i utgangspunktet ikke tid/ork til å overklokke, bygge etc. Må i så fall være tydelig at det er relativt store gevinster/fordeler på å ta jobben selv. Det virker det som om man ikke får velge fra et fullt sortiment, om man benytter bygge-funksjon på nettbutikkene. Noen som vet av nettbutikk som gir anledning til å bygge på fritt/selektivt grunnlag? Valg - viktigste deler CPU: Intel i7 930. 6-kjerner for dyrt? AMD? Kjøler? HK: Rimelig blank, kanskje at av ASUS sine? GPU: Radeon HD 5850. Stillegående nok, kraftig nok? Kabinett: Rimelig blank her.... RAM: Corsair 6GB DDR3. 1333 eller 1600? God kvalitet, stabile? PSU: Corsair her og? Hvor kraftig, 700-800W? HD: SSD for dyrt foreløpig? Hva duger forøvrig, er stille? Skjerm: En 24" burde duge. Hvilken er....ikke enkelt! Mus, tastatur, lydkort og høyttalere Har et eldre Logitech tastatur og mx518 mus. Forslag? Lydkort. Duger det som evt er intert på HK? Høyttalersett fra Logitech som er relativt greit, men greit å bytte til noe bedre om man går for lydkort? Ok - håper dette ble forståelig og ikke for rotete for dere. Mottar innspill med takk. Angående kabinett, kansje dette kan være no ? Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Du får det du spør om. Her er en heftig gamingrigg med (3 skjermer i panorama) for en sinnsyk spillopplevelse. Hvis dette er langt over budsjett, så nevn budsjett neste gang Har tatt med et par ting som ikke er strengt talt nødvendig eller gir mye ytelsesøkning, som f. eks. 6-kjernet prosessor (men prisen er ikke stort høyere enn de med 4). Har også gjort alt klart til crossfire om du vil oppgradere med et skjermkort til senere. Maskinen leveres ferdigbygd fra netshop.no. Det går fint an å lage en "budsjettvariant" av denne maskinen, uten SSD (eller med en på 40GB), mindre HDD, uten CF-mulighet, uten 3 skjermer og uten OS. Here goes.. PC Montering av selvalgte komponenter Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 Fractal Design Miditower, "Define", Sort Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (evt. Vapor-X dersom den er mer støysvak) OCZ DDR3 4 GB Black Edition CL7 Dual Ch. MIST, 800W, avtagbare kabler Noctua NH-U12P SE2 CPU Vifte Microsoft Windows 7 Home Premium OEM AMD Phenom II X6 1055T 3x BenQ 24" LCD G2412HD Sort Selv om totalen u/frakt blir 16 943,- så vil jeg si at det gir verdi for pengene og at det ikke er sløst med penger. Nøktern luksus, tror jeg riggen må hete. Har du spørsmål, bare fyr løs. Mus, tastatur og høytalere har jeg ikke veldig peiling på. Har hørt bra ting om den nye musen til Ace of Sweden, Logitech Z-5500 og Logitech G15 Gaming Keyboard. Lyden rett ut av HK har jeg oppfatningen av at er ganske bra på nye hovedkort, så jeg hadde sett an å investere i det. Endret 24. april 2010 av E-asy1985 Lenke til kommentar
robradian Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Du får det du spør om. Her er en heftig gamingrigg med (3 skjermer i panorama) for en sinnsyk spillopplevelse. Hvis dette er langt over budsjett, så nevn budsjett neste gang Har tatt med et par ting som ikke er strengt talt nødvendig eller gir mye ytelsesøkning, som f. eks. 6-kjernet prosessor (men prisen er ikke stort høyere enn de med 4). Har også gjort alt klart til crossfire om du vil oppgradere med et skjermkort til senere. Maskinen leveres ferdigbygd fra netshop.no. Det går fint an å lage en "budsjettvariant" av denne maskinen, uten SSD (eller med en på 40GB), mindre HDD, uten CF-mulighet, uten 3 skjermer og uten OS. Here goes.. PC Montering av selvalgte komponenter Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 Fractal Design Miditower, "Define", Sort Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (evt. Vapor-X dersom den er mer støysvak) OCZ DDR3 4 GB Black Edition CL7 Dual Ch. MIST, 800W, avtagbare kabler Noctua NH-U12P SE2 CPU Vifte Microsoft Windows 7 Home Premium OEM AMD Phenom II X6 1055T 3x BenQ 24" LCD G2412HD Sort Selv om totalen u/frakt blir 16 943,- så vil jeg si at det gir verdi for pengene og at det ikke er sløst med penger. Nøktern luksus, tror jeg riggen må hete. Har du spørsmål, bare fyr løs. Mus, tastatur og høytalere har jeg ikke veldig peiling på. Har hørt bra ting om den nye musen til Ace of Sweden, Logitech Z-5500 og Logitech G15 Gaming Keyboard. Lyden rett ut av HK har jeg oppfatningen av at er ganske bra på nye hovedkort, så jeg hadde sett an å investere i det. Hei! Takker for svar. Hadde faktisk ikke vurdert flere skjermer, men det ble plutselig en fristende tanke. Kunne vært moro å teste flysimulator og fps på tre skjermer. Hva med AMD kontra Intel, jfr kost/nytte, fordeler/ulemper? Og er den skjermen du har foreslått grei i eyefinity? Budsjettet er som sagt bare hva jeg finner fornuftig jfr kost/nytte. Flere innspill folkens? Lenke til kommentar
The Finger Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Komplett.no's Gamer Premium i70-pakke. 24k. Får med deg alt du trenger, men null skjerm .. Endret 25. april 2010 av CSW Lenke til kommentar
robradian Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Tar gjerne mot innspill, som begrunner kost/nytte noe mer folkens Har oversikt over de ferdige pakkene som er der, men som nevnt i første post, vil vurdere en investering ihht kost/nytte. I og med at jeg ikke er så veldig oppdatert, trenger jeg litt "feedback" på hva og hvorfor. Takker på forhånd Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det er et veldig stort spørsål du stiller, så kanskje det er litt vanskelig å få skikkelig feedback. Men jeg skal forsøke å være konsis. For å være helt klar; du trenger ikke bruke mer enn 10 000,- på PC og skjerm om du skal ha en maskin som klarer mer enn det du trenger akkurat nå. Hvis du er ute etter en gamingmaskin (primært) er et AMD-oppsett (HK og CPU) det du får mest ytelse for pengene av (spesielt om du ikke skal klokke). X6-prosessoren fra AMD er helt ny og koster ikke mer enn det 4-kjernede alternativet fra Intel (i5-750). Velg gjerne et hovedkort med 2 stk. PCI Express x16-slotter (x16/x8 i CF-mode) for eventuell senere oppgradering. Hovedkort idag burde også ha nye USB3.0 og Sata 6GB/s. Merke er ikke spesielt viktig, men igjen gir overklokking noen unntak. Du burde legge pengene i skjermkort, for her bestemmes hovedsakelig spillytelsen. Velg et ATI-kort, da NVidia ikke henger med ytelsesmessig (ift. pris). HD 5850 er f. eks. et kort som gir mye ytelse for pengene (alle dagens spill på høyeste grafikk). Vurder å kjøpe en SSD som disk til OS og viktigste programmer (40/80GB). Intels SSDer er ytelsesmessig (ift. pris) overlegne i alle tester jeg har sett. Dropp dette foreløpig om du fokuserer på gaming, da det ikke vil gi økt spillytelse å snakke om (ikke ift. prisen ihvertfall). Men loading-tid og generell følelse av respons/kvikkhet vil være dramatisk. Valg av PSU er ganske greit stort sett. Velg en (modulær - avtagbare kabler) strømforsyning fra enten Corsair (dyrest og best), Mist (stillest), Seasonic eller Chieftec (rimeligst og bra)+ enkelte andre. Dette er kvalitetsprodukter som varer. Du får ofte det du betaler for! Du trenger ikke mer enn 550W for å drive et enslig skjermkort (og resten av systemet) uten overklokking eller ekstremt mange ekspansjonskort, harddisker, o.l. Med ca. 750W vil du kunne oppgradere til crossfire (2 skjermkort) uten problemer, så lenge hovedkortet ditt tillater dette. RAM: Skal du ikke overklokke er Cas Latency (lavere er bedre) viktigere enn antall MHz (høyere er bedre). Velg heller brikker med CL7 og 1333MHz enn CL9 og 1600MHz om du ikke skal klokke. Min erfaring er at du ikke trenger spesielt dyre brikker (ytelsesforskjell u/ klokking er nesten lik null i gaming), men pass på at prosessor/hovedkort er kompatibelt med minnebrikkene (se prosessorprodusentens hjemmeside). Hva gjelder skjerm er det mye greit og rimelig, slik som BenQ sine skjermer. En 24-tommer med 2ms (lavt er ofte fordelaktig mtp. gaming) responstid koster ofte under 1500,- og gir bra verdi for pengene. For at du skal få virkelig merkbar forskjell må prisen minimum dobles. Kabinett er veldig mye smak og behag. Det finnes veldig mye forskjellig i utseende, støydempingsegenskaper, kjøling, materialer og størrelser. Her må du finne ut av noen flere ting først før rådene blir fornuftige - hva er viktigst for deg? Les tester og se på youtube. Mer? Var litt tom nå... 1 Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Flott tråd her, får noen gode tips og takk for noen gode innlegg E-asy1985, lærer litt også Kabinett: Lancool PC-K62 Ser veldig bra ut, og til 600 kr hos netshop.no, med hentelager i oslo og sandefjord, (sparer nok en del frakt hvis du bor i nærheten av en av de), men den skal hvist nok lett bli varm. Personelig er jeg litt "forelsket" i Antec Nine Hundred Two og vurderer og kjøpe den selv, mere knotrete montering (med skruer) men skal også være kaldt som et kjøleskap, dog vet jeg ikke noe om den bråker, noen her som har det og vil dele noe erfaring med oss? SSD kommer til og rase i pris, tenker selv at når jeg bygger pc min nå, skal jeg droppe det og ta det som en oppgradering om et eller to år når prisene er litt lengre nede. Intel X25, er best ytelse, også for penga, bare du ikke har et voldsomt behov for syke hastigheter på skrive, da bør du kanskje sjekke noen andre, men de færreste har bruk for det når det er en systemdisk, som aller mest leses fra. Legg merke til at de større SSD`ene ofte har litt bedre ytelse en de mindre modellene av samme klasse. Pst... sjekk alltid med Dustin før du kjøper... ESS Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Dustinhome.no er definitivt verdt å sjekke ut pga. gode priser og fri frakt til studenter. Netshop.no ble nevnt alene da de kan sette sammen selvvalgte komponenter for 370 kr, noe veldig få butikker tilbyr. Er helt enig ang. SSD, EES. Men det er kun hvis man skal bygge en gamingmaskin, mener jeg... Intels 40GB SSD koster tross alt under tusenlappen. Men her er det mye bra å vente på. Har selv Lancool PC-K62 og lurer veldig på hvor du har hørt dette om varmeproblematikk! Etter min erfaring med kabinettet (ca. 3 mnd.) synes jeg kabinettet er superb hva gjelder luftkjøling. Selv har jeg svært bra temperaturer alle steder jeg har målt. Tror man skal ha ganske heftige kjølingsbehov for at Lancool-kabinettet skal avskrives. Mener det er et kupp til 595 kr, som det nå koster på netshop.no. Lenke til kommentar
robradian Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Hei! Hatt et par dager på tjenestereise. Koselig å se at det er liv i tråden, spesielt at det her gis gode råd jfr valg kost/nytte! Selv om budjsett ikke er viktig, er det da heller ikke vits å kaste vekk penger på komponenter eller et system man ikke utnytter Skal prøve meg på et oppsett fra Netshop, som jeg legger ut for kommentar her, kanskje allerede i kveld! Er det forresten en ide å vente, dvs skjer det noe spesielt i nærmeste framtid som "dumper" priser på saker og ting etc? Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Bygg selv,er utrolig enkelt og fin kunnskap å ha med seg når man evt. må feilsøke senere.Det er faktigst halve morroa og bygge selv ville handlet hos dustin home,har handlet der et par ganger nå og utrolig god service der Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Ærlig talt, jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan finne på å anbefale AMD Phenom II X6 1090T/1055T til den bruken som skisseres her. Phenom X6 sin styrke ligger i tungt multitrådete applikasjoner, som videoenkoding og 3D rendering. Trådstarter ønsket seg en spill PC, som også skulle kunne bygges relativt stillegående! Sitat fra Anandtech: Gaming Performance None of the games here can take advantage of more than 4 cores. The Phenom II X6 ends up performing no different than a Phenom II X4. Thankfully due to Turbo Core you rarely see a drop in performance compared to the Phenom II X4 965. If you want the better gaming chip, you want Lynnfield Link til noen benchmarks: Link Jeg kan vanligvis skjønne argumentet for AMD når det gjelder pris kontra ytelse, men i dette tilfellet er det snakk om så mye som 30-40 fps forskjell (Dragon Age Origins), og dette i 1680x1050 oppløsning, hvor GPU ikke er flaskehals! I tillegg så trekker Phenom X6 mye som 40W under idle og 20W under load, enn tilsvarende socket 1156 i7 og i5 prosessorer. Høyere strømforbruk -> mer varme -> flere vifter -> mere støy. Siden du ikke ønsker å klokke selv, har Lynnfield prosessorene bedre spillytelse "out of the box" kontra i7 på socket 1366, pga bedre og mer aggressiv implementasjon av turbomode. Det er kanskje for sent, men min anbefaling ville altså vært å gå for en Intel i7 860 eller i5 750 prosessor, samt et ATI Radeon 5870 eller 5850 grafikkort. Da får du best mulig ytelse for en ok pris. Lenke til kommentar
Sandviiik Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Hei alle! Bakgrunn Vurderer å kjøpe et ferdigbygg (stasjonær) av nettbutikk. Benyttes til å dra nyere spill, en del enkel foto-redigering, ellers normal bruk i kontorapplikasjoner. Bruker så mye penger som nødvendig, etter vekting av kost/nytte. Har i utgangspunktet ikke tid/ork til å overklokke, bygge etc. Må i så fall være tydelig at det er relativt store gevinster/fordeler på å ta jobben selv. Det virker det som om man ikke får velge fra et fullt sortiment, om man benytter bygge-funksjon på nettbutikkene. Noen som vet av nettbutikk som gir anledning til å bygge på fritt/selektivt grunnlag? Valg - viktigste deler CPU: Intel i7 930. 6-kjerner for dyrt? AMD? Kjøler? HK: Rimelig blank, kanskje at av ASUS sine? GPU: Radeon HD 5850. Stillegående nok, kraftig nok? Kabinett: Rimelig blank her.... RAM: Corsair 6GB DDR3. 1333 eller 1600? God kvalitet, stabile? PSU: Corsair her og? Hvor kraftig, 700-800W? HD: SSD for dyrt foreløpig? Hva duger forøvrig, er stille? Skjerm: En 24" burde duge. Hvilken er....ikke enkelt! Mus, tastatur, lydkort og høyttalere Har et eldre Logitech tastatur og mx518 mus. Forslag? Lydkort. Duger det som evt er intert på HK? Høyttalersett fra Logitech som er relativt greit, men greit å bytte til noe bedre om man går for lydkort? Ok - håper dette ble forståelig og ikke for rotete for dere. Mottar innspill med takk. Angående kabinett, kansje dette kan være no ? angående det kabbinettet er det feil i usb kontakten i front på kabinnettet se video: Lenke til kommentar
robradian Skrevet 28. april 2010 Forfatter Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Ærlig talt, jeg kan ikke skjønne hvordan folk kan finne på å anbefale AMD Phenom II X6 1090T/1055T til den bruken som skisseres her. Phenom X6 sin styrke ligger i tungt multitrådete applikasjoner, som videoenkoding og 3D rendering. Trådstarter ønsket seg en spill PC, som også skulle kunne bygges relativt stillegående! Sitat fra Anandtech: Gaming Performance None of the games here can take advantage of more than 4 cores. The Phenom II X6 ends up performing no different than a Phenom II X4. Thankfully due to Turbo Core you rarely see a drop in performance compared to the Phenom II X4 965. If you want the better gaming chip, you want Lynnfield Link til noen benchmarks: Link Jeg kan vanligvis skjønne argumentet for AMD når det gjelder pris kontra ytelse, men i dette tilfellet er det snakk om så mye som 30-40 fps forskjell (Dragon Age Origins), og dette i 1680x1050 oppløsning, hvor GPU ikke er flaskehals! I tillegg så trekker Phenom X6 mye som 40W under idle og 20W under load, enn tilsvarende socket 1156 i7 og i5 prosessorer. Høyere strømforbruk -> mer varme -> flere vifter -> mere støy. Siden du ikke ønsker å klokke selv, har Lynnfield prosessorene bedre spillytelse "out of the box" kontra i7 på socket 1366, pga bedre og mer aggressiv implementasjon av turbomode. Det er kanskje for sent, men min anbefaling ville altså vært å gå for en Intel i7 860 eller i5 750 prosessor, samt et ATI Radeon 5870 eller 5850 grafikkort. Da får du best mulig ytelse for en ok pris. Se her ja, der kom det opp spennende poenger ift kost/nytte Og nei, ingenting er for sent, jeg har det ikke travelt ift dette i det hele tatt. Mottar mer enn gjerne flere innspill/synspunkter på dette innlegget og/eller foregående anbefalinger!! Endret 28. april 2010 av robradian Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Hva med strømforsyningen corsair: http://www.hardware.no/artikler/corsair_hx750w/70950/4 Tror dette er svært god kvalitet, det eneste er at den skal støye litt (vet ikke hvor mye egentlig), men har også lest at den er helt OK også, kanskje det dukker noe opp her?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1138043&st=0#entry15661944 Tror også Mist`en er jevngod med Corsair`en, så tror det ikke har så mye og si hvem av de man velger. De koster det samme litt over 1000 lappen, men dette er nok en investering du kan ta med deg i mange rigger fremover. Mist`en er i vertfall kjent for og ikke støye så mye. Corsairen har hele 7 Års garanti. Endret 17. mai 2010 av ESS. Lenke til kommentar
robradian Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Se oppdatering i post 1 i tråden, nå legges bestilling inn om kort tid. Siste sjanse for visdomsord!! Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Ville kjøpt et HD 5870 kort. RAMen er Dual channel, du må ha triple channel. Lenke til kommentar
robradian Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Ville kjøpt et HD 5870 kort. RAMen er Dual channel, du må ha triple channel. RAMen på 5850? Eller snakker du om RAM til HK? Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Tror de fleste anbefaler 1156, ikke 1366, hvis formålet er en intel gamer rig. Er også usikker på hvordan 4 ram brikker fungerer med TRIPLE CHANNEL memory, men det får intel-guruene ta seg av Knallfornøyd med amd-riggen min, betalte i underkant av 9k for den (inkl. frakt) uten eksterne komponenter, og det med komponenter som silverstone ft 2 og intel x-25m 80gb. Eneste som bråker er stock cpu-vifte, som uansett skal bort. Kjører hva det enn skal være på full peis 1920x1200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå