Gå til innhold

Skjerm til fotoredigering. 2x22" eller 1x24"

Gjest medlem-83883

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Jeg leter etter et nytt skjermoppsett som skal brukes til fotoredigering. I dag bruker jeg en gammel Viewsonic 22" 1680x1050. Budsjettet er på kr. 5000,-

De løsningene jeg vurderer er 2 stk. Dell 2209WA eller 1 stk. Dell U2410. Er bildekvaliteten på U2410 såpass mye bedre enn på 2209WA at det rettferdiggjør en enkelskjermsløsning? I utgangspunktet er jeg mest lysten på å ha to skjermer, men siden fargegjengivelse og bildekvalitet må vektes tungt, er jeg åpen for å kun bruke èn skjerm dersom den har merkbart bedre bilde. Er det noen som har testet 2209WA mot U2410 og kan si noe om hvordan de presterer i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å si noe sikkert vil jeg tro at bildekvaliteten er tilnærmet lik. Det som kanskje er fint med U2410 i forhold til 2209WA er fabrikk kalibrering.

Jeg bruker selv to stk. U2410 og er meget fornøyd, men 2209WA ser jo så og si identisk ut.

Jeg for min del foretrekker en stor skjermstørrelse når det kommer til bilderedigering, da det eneste jeg bruker av skjerm nr.2 er egenskap boksene (layers, stroke o.l).

Ellers mener jeg at det er viktigere å ha en stor flate å jobbe på, siden rammen i midten vil være forstyrrende om du strekker bildet over to skjermer.

Hvis du er student så har Dustinhome.no bra pris på U2711 til 6000,- kr. med enda høyere oppløsning, 27 tommer og et meget bra IPS panel. (se Cnet og hardware.no for review)

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Du er desverre et par timer for sent ute, Itspersonal. Jeg la inn bestilling på en HP ZR24W og en Spyder 3 Pro i dag tidlig.

Jeg valgte HPen over U2410 på grunn av bedre pris, og det at Dell muligens har et panellotteri gående med U2410. Har lest en del rundt på diverse forum om den skjermen, og det ser ut som om svært mange har måtte sende skjermen tilbake til Dell på grunn av diverse problemer med ujevn bakbelysning og grønnskjær.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette opp min gamle 22" med vertikal visning, og bruke den til tools, brushes og slikt i PS som du nevner.

Lenke til kommentar

Du er desverre et par timer for sent ute, Itspersonal. Jeg la inn bestilling på en HP ZR24W og en Spyder 3 Pro i dag tidlig.

Jeg valgte HPen over U2410 på grunn av bedre pris, og det at Dell muligens har et panellotteri gående med U2410. Har lest en del rundt på diverse forum om den skjermen, og det ser ut som om svært mange har måtte sende skjermen tilbake til Dell på grunn av diverse problemer med ujevn bakbelysning og grønnskjær.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å sette opp min gamle 22" med vertikal visning, og bruke den til tools, brushes og slikt i PS som du nevner.

Jeg tror nok det er en meget habil løsning. Jeg har hørt mye bra om den skjermen og at den skal ha bedre bildekvalitet enn U2410, men U2410 vinner nok overall (d.v.s inkludert ergonomi, tilkoblingsmulighet o.s.v.). Men som en skjerm for ren bilderedigering er nok HP ZR24W noe av det beste for den prisklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...