Brukernavn2010 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Men sjokomelk går helt fint. Altså. Før var jeg litt plaget med magesmerter og kvalme, uten at jeg visste grunnen til det. Så jeg gikk til legen, og han fant ut at jeg mest sannsynlig var laktoseintolerent. Han ba meg kutte ut melk, og heller spise hvitost for å få i meg de næringsstoffene jeg ellers ville gå glipp av. Magesmertene og kvalmen ga seg. Innimellom prøvde jeg å drikke et glass melk, og da kom de tilbake. Men så prøvde jeg å drikke sjokomelk. Den vanlige fra Tine. Ingen problemer. Kun hvis jeg drikker opp mot en liter kjenner jeg det litt i magen. Når jeg forteller dette til folk tror de jeg lyger. De sier det bare er en unnskyldning for å drikke sjokomelk... Vet noen hva som kan feile meg? Det er vel ikke mindre laktose i sjokomelk enn i vanlig melk? Edit: Når jeg snakker om "vanlig melk", så mener jeg... vanlig melk, slik som Tine sin lett/skummetmelk. Endret 24. april 2010 av Brukernavn2010 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg opplever det samme, men ikke i like stor grad, om jeg drikker melk/spiser frokostblanding hver morgen i et par dager, så blir jeg helt ødelagt, sjokomelk derimot påvirker ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Brukernavn2010 Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Men er ikke sjokomelken bare vanlig melk med kakao og litt sukker? (litt forenklet) Eller går den gjennom andre prosesser? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Den har en veldig lang holdbarhetsdato, så den er nok høypasteurisert, dvs mer eller mindre kokt før den ble tappet. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Det finnes vel ultrapasteurisert vanlig melk også, mener jeg å huske. Du kan jo prøve det og se om du reagerer like lite på det som på sjokomelk. Hvordan reagerer du på Litago? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 For min del kan jeg drikke litago i "alle" smaker uten problemer. Orker ikke å teste med ultrapasteurisert melk, de smaker mest papp, dessuten drikker jeg lite melk om dagen. Lenke til kommentar
Brukernavn2010 Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Hvordan reagerer du på Litago? Litago går helt fint. Er de ikke omtrent det sammme? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hvis du er laktoseintolerant burde jo osten forårsake problemer også. Lenke til kommentar
Brukernavn2010 Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Det var visst ikke laktose i hvitost, eller bare veldig små mengder. Åtte skiver med hvitost daglig sa han skulle dekke "melkebehovet". Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Vel, du kan jo drikke laktosefri melk også. Den er litt søt, men det går helt greit, bare ikke drikk for mye, du vil likevel får mageproblemer. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Er det mulig å være litagointolerant? Seriøst spørsmål altså. Har i det siste fått dårlig mage etter å ha drukket litago lett sjokolade sammen med ostebaguett. Drikker både melk og spiser ostebaguett til vanlig uten problemer. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvordan reagerer du på Litago? Litago går helt fint. Er de ikke omtrent det sammme? Nja, siden Litago står i kjøledisken antar jeg at den inneholder helt vanlig melk, og ikke ultrapasteurisert. Det er dermed merkelig at man reagerer på vanlig melk om man ikke reagerer på Litago ... eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå