Gå til innhold

Finnes egentlig uendelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den tanken om at universet går i en "big crunch", altså at universet slutter å ekspandere, sorte hull sluker hverandre, helt til alt samles i en diger gryte igjen, for så å føde et nytt univers.

Ser du bort i fra hva som startet syklusen, kan du vel si at dette kanskje foregår uendelig?

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig med deg der, fordi at det isåfall er snakk om en "restart" av tiden da tid ikke kan eksistere uten rom. Alt som har en begynnelse kan ikke være uendelig, selv om det kan vare evig fra da av. Ellers tror jeg selv at uendelig bare mulig teoretisk, og ikke i praksis.

Definisjonen av uendelig er enten basert på masse eller tid, men evig masse finnes jo ikke, så kan man jo diskutere evig tid uten rom, men føler at det blir litt feil.

Får bare så inderlig håpe at jeg ikke får et evig live etter dette, hverken her eller der :p

Lenke til kommentar

Artig tanke, men jeg mener man trenger noen regler for å begrense begrepet, uendelig i sin reelle forstand blir svært omfattende for hjernen vår å bearbeide. Vi er smarte vesner, men vi har noen begrensninger.

Selv liker jeg å tenke på uendelig i eksistens.

Er noe uendelig i eksistens selv om det omdannes? Ta feks atomer. Det holder ikke den samme massen samlet hele veien.

Jeg mener Tid kan regnes på samme måte som uendelig innenfor matematikken. Man kan si det er uendelig, så er det det fordi en teori ikke trenger å være en absolutt sannhet.

Jeg skriver 1234567 også vender jeg det påfølgende åttetallet og hei så var tallrekken uendelig "lang".

Uten ende er vell ikke det samme som uten start?

Hva med en perfekt sirkel da, er den uten ende?

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

[quote name='davinci745' date='27. april 2010 - 02:15'

Akkurat den har jeg også tenkt på, men den er ikke uendelig, det er bare den samme om og om igjen. Man kan definere en start selv, og det samme punktet vil også være slutten...

Lenke til kommentar

[quote name='davinci745' date='27. april 2010 - 02:15'

Akkurat den har jeg også tenkt på, men den er ikke uendelig, det er bare den samme om og om igjen. Man kan definere en start selv, og det samme punktet vil også være slutten...

Det vil være en uendelig loop med andre ord.

Lenke til kommentar

Tja, forsåvidt, men syntes at vi legger litt mye godvilje til for å godkjenne den. Hvis den kunne ha spunnet i uendelig tid som en evighetsmaskin så skulle jeg heller vært enig med deg...

Du kan gå uendelig ganger rundt en sirkel, uten noensinne å finne en ende på den, ergo, en uendelig loop.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår hva du vil frem til, men vi kan legge et målebånd rundt den og finne utav hvor stor omkretsen er fremfor å gå rundt i ring om den og klø oss i hodet, så da er den ikke uendelig, og vi kan regne ut størrelser, masse etc av den.

Syntes det blir litt gråsone det der, er ikke helt fornøyd altså. Men nå er det jaggu på tide å legge seg, hadde planer om å stå opp tidlig i morgen å få gjort noe fornuftig :p

Lenke til kommentar
Finnes egentlig uendelig? Satte å tenkte på det, men kan ikke komme på noe som er uendelig, annet enn i teori (matematikk)...

Universet kan godt være uendelig. Det kunne i såfall ikke ha vært endelig tidligere, så selv startsingulariteten for Det store smellet må i såfall ha vært uendelig. Men det er også en mulig hypotese. Det observérbare universet ville da ha fortsatt startet som en liten singularitet i en uendelig "singularitet".

Det at universet er uendelig og stammer fra en uendelig singularitet er like sannsynlig som at universet har en yttergrense (er endelig).

Fordelen med å tenke på universet som uendelig er at det da ikke har noen yttergrense og at det derfor eliminerer det ganske problematiske "utenfor" i og med at det ikke kan være noe utenfor et uendelig univers. Sånn sett er det altså lettere å forestille seg et uendelig univers enn et endelig univers.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Fordelen med å tenke på universet som uendelig er at det da ikke har noen yttergrense og at det derfor eliminerer det ganske problematiske "utenfor" i og med at det ikke kan være noe utenfor et uendelig univers. Sånn sett er det altså lettere å forestille seg et uendelig univers enn et endelig univers.

Jeg mener da at med dagens forståelse av universet så er det ikke noe problem med hva som er utenfor et ikke-uendelig univers (hvis ikke jeg har misforstått da). Det er jo fordi at ingenting kan eksistere utenfor rommet, på samme måte som man ikke kan snakke om før big bang, da tid ikke eksisterte før det.

Idéen om at universet kan være uendelig er vel en litt forlatt teori etter at big bang og string-teorien har kommet på banen. Og ifølge

så vet vi jo nå at universet er flatt
Lenke til kommentar

Ved å legge et målebånd rundt tilegner du den en egenskap som den i utgangspunkt ikke har, nemlig et startpunkt. Hele "magien" med en sirkel er at den ikke har noen start, eller slutt, eller ujevnhet, eller kant.

Ja, men det kan du ikke gjøre med noe som faktisk er uendelig, som et hypotetisk uendelig langt stålrør, du vil ikke kunne måle vekten eller regne ut massen siden svaret vil være evig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...