skenern Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei. Jeg har nettopp bygget en pc, jeg kjøpte ny prosessor,hovedkort og strømforsyning. Jeg hadde 2 harddisker som var i bruk så jeg koblet de til og valgte hvilken harddisk som skulle være hoved og ekstra, den ene innholdet Win 7 og den andre hadde XP. Så jeg prøvde Win 7 først, den startet fint. Det sto at hovedkortet installerer, men etter et par sekunder blir skjermen lyse blå og ingenting skjer. Da må jeg manuelt slå den av via knappen. Jeg har prøvd å installere PC'n via cd, men det fungerer ikke. Når jeg starter i safe mod, står det på min datamaskin at jeg ikke har cdrom, men har floopy disk.:S Ble litt rotete, men trenger hjelp litt fort så. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Om du tok med deg harddisken fra en annen installasjon av Windows 7 eller XP så er det ikke rart det ikke fungerer. I dette tilfellet kan det være bedre om du kun bruker en harddisk og sørger for å formatere den under innstalasjon. Ta den største og raskeste disken til OS. Du må også sjekke at drevene er riktig tilkoblet, er det Sata Cd/dvd enheter så kan det være at du må stille dette riktig i bios. Sjekk manualen til hovedkortet. Lenke til kommentar
skenern Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Har sett godt igjennom den og er lite å finne. Har også sett igjennom bios. Her er manualen til hovedkortet: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/server/TW300-E5_PI4/MANUAL/e3772_M3N_ws_v2.pdf [PDF kreves] Lenke til kommentar
skenern Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Ingen som har peiling på hva jeg må gjøre ? :o Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du må installere win 7 eller xp på den, du kan ikke bare plugge i en disk som inneholder OS et å tro det skal funke, kanskje du burde se hva malvado har skrevet isteden for å bare overse det Lenke til kommentar
SpecTrum Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Du må gjøre som både Malvado og MR.A sier du burde. - Slik som du forklarer saken. Så formaterte du ikke disken/e etter at du oppgraderte hardwaren din. Så når du da prøver å boote med Win7 disken din, så vil du få blåskjerm, for Win7 ikke kjenner igjen Hardwaren din. - Formatere= innholdet på disken blir slettet. - Hardware= Pc- komponenter. Det Malvado mener med: "Du må også sjekke at drevene er riktig tilkoblet, er det Sata Cd/dvd enheter så kan det være at du må stille dette riktig i bios." - Er rett og slett at du må gå inn og se om BIOSen din ser cd-rommen din, vis den ikke gjør det så må du endre på innstillingene slik at den ser den. Endret 24. april 2010 av TheSpecTrum Lenke til kommentar
skenern Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Du må gjøre som både Malvado og MR.A sier du burde. - Slik som du forklarer saken. Så formaterte du ikke disken/e etter at du oppgraderte hardwaren din. Så når du da prøver å boote med Win7 disken din, så vil du få blåskjerm, for Win7 ikke kjenner igjen Hardwaren din. - Formatere= innholdet på disken blir slettet. - Hardware= Pc- komponenter. Du må installere win 7 eller xp på den, du kan ikke bare plugge i en disk som inneholder OS et å tro det skal funke, kanskje du burde se hva malvado har skrevet isteden for å bare overse det Det Malvado mener med: "Du må også sjekke at drevene er riktig tilkoblet, er det Sata Cd/dvd enheter så kan det være at du må stille dette riktig i bios." - Er rett og slett at du må gå inn og se om BIOSen din ser cd-rommen din, vis den ikke gjør det så må du endre på innstillingene slik at den ser den. Ja, unnskyld meg men jeg er ikke helt dum. Jeg er klar over at det ikke skal fungere å starte det fra gammel harddisk når du har fått ny hovedkort og det er jo i grunnen greit. Men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor jeg ikke klarer å bote fra cd. Iogmed at dataen ikke gjenkjenner den som en cd, men en floppy. Jeg klarer ærlig talt ikke å finne noe inne på bios, men kan jo egentlig sende pc'n inn på datakjeden jeg kjøpte delene. Var bare det at jeg tenkte noen kanskje hadde opplevd dette. Men takk for hjelpen uansett, og hvis noen vet noe så ikke nøl med å si noe Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Ser du ikke cd-rom i Main meny i bios, har du husket å koble strøm til den? Hvis den er der, har du satt den til 1st boot device i boot device priority i bios? Lenke til kommentar
skenern Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 hmm, cd-rommet er ikke i listen der engang, det er bare harddiskene mine som står der. Klarer dessverre ikke å få et bilde nå. Men, ja, den er koblet ordentlig til, for jeg kan åpne den og lukke den. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Sjekk signal kabelen mellom hk og cd-rom, er den skikkelig i, eller prøv å bytt den. Er det en sata eller ide cd-rom du har? Lenke til kommentar
skenern Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Den ser bra ut, men det virker som om den ikke gjenkjenner den på en måte. Jeg bruker ide kabel. Har prøvd flere cd-rom hittil. Endret 24. april 2010 av skenern Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Jeg vet ikke om det går, jeg har aldri prøvd. Men du har ikke klart å koble cd-rom til Floppy slot på hk, den på nedersiden av sata slotene, ide slotten er vinklet 90', og er på øversiden av sata kontaktene. Prøv også en annen ide kabel, hvis du har en. Edit: Jeg måtte sjekke, det skal ikke være mulig å bytte om på dem! Prøv også en clear cmos(restte bios), med jumper eller batteriet. Sjekk også at "OnChip IDE Channel 0" er enabled i bios! Se 3.4.6 i manualen. Endret 24. april 2010 av ask99 Lenke til kommentar
skenern Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Beklager for seint svar, hehe. Jau, var vist feil i delene jeg fikk. Fikk alt på reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå