^Nikon Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Ehm, nå bruker jeg bare Mac på skolen, og disse er muligens dårlig stelt med, men noen gode lattere har jeg da alltids fått, som for eksempel da; - jeg for første gang fikk en feilmelding av typen "2". (jaHA, ja...) (gjelder forresten også første gang jeg fikk feil av typen "3", "4" og "-1084" - disse tre spesifikt) - jeg for første gang skulle redigere litt video i det svært så brukervennlige programmet iMovie. (det var da VOLDSOMT hvor brukervennlig det skulle være også, da. "for å gjøre det enklere for deg som bruker har vi fjernet alle valga" ) - jeg fant ut hvordan jeg skulle få ut CD'en min fra en iMac... (var det å dra den i SØPLEKASSA det mest logiske valget?! gjør man forresten det samme hvis man skal ha ut HD'en?) Jeg har også lagt merke til de meget intetsigende feilmeldingene, men jeg synes dog det er bedre med en feil av typen 2, en en blå skjerm med beskjed om feil i modul XXXXXX osv... Hvis du ikke har nok valg i iMovie, så kjøt Final Cut (express/pro). Mange flere valg, og like enkelt å bruke. Når du skal koble fra f.eks. en ekstern HD, så må du også dra denne til søppelkurven. I OS X er dette imidlertid ganske logisk etter som søppelkurven forandrer seg til en "eject-knapp" når man flytter på harddisken eller CD-platen. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Vi kan godt begynne å diskutere fortidens OS, du snakker helt tydelig om OS 9, Jay|-|-eM... De gode gamle feilmeldingene ja... hihi. Nå skal det nevnes at det fins databaser for hva de feilmeldingene betyr. De som har interesse av å forstå hva feilmeldingene betyr kan alltids slå opp i disse for å finne ut av det. De feilmeldingene som det kan ha noen praktisk betydning for folk flest å vite hva er, står som regel på et forståelig språk. I OS X har man gjort endringer i dette dra-til-søplekassa-opplegget, slik at når man tar tak i ikonet, så endrer søplekasseikonet seg til et mat-ut-ikon, slik at man ivaretar logikken der Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Eller så kan du bare: 1 - Trykke på ejekt knappen på tastaturet. 2 - Høyreklikke på CD'n og velge eject. 3 - I Panther velge at du vil ha en ejectknapp i taskbaren som du bare trykker på så kommer den ut. Det som vel er skremmende er at XP faktisk fortsatt mange tragiske feilmeldinger. Ha aldri så mange dokumenter åpne samtidig at du ikke klarer å lagre alle på under 30 sekunder hahahah Lenke til kommentar
iDude Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Intrykket jeg har fått av mac, er at det liksom er for folk som er glad i god gammeldags mannl*rt. Iq er noe dritt, det tar bare plass. Mac har sine fordeler og ulemper. Problemet er å få en saklig diskusjon rundt dette da mange mac brukere har et nesten relligiøst forhold til maskinen. Off-topic, men jeg synes sitatet du refererer til viser at det samme gjelder for PC-leiren også... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Ha aldri så mange dokumenter åpne samtidig at du ikke klarer å lagre alle på under 30 sekunder hahahah Hvilket minner meg på... Endel folk har lagt merke til mine tendenser til å lagre veldig ofte. "Paranoid lagring". Vel, etter å ha brukt OS X i ti måneders tid, så har jeg blitt så vant til at "det kan hende alt har kræsja om tredve sekunder" at... Finnes det noe sted jeg kan få behandling for dette?! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Vel, etter å ha brukt OS X i ti måneders tid, så har jeg blitt så vant til at "det kan hende alt har kræsja om tredve sekunder" at... Finnes det noe sted jeg kan få behandling for dette?! Hvilke applikasjoner gjelder det, hva sier Crashlogen? Mulig du kan ordne dette vha diskutil.. Ofte er det problemer med filpermisjoner som forårsaker dette. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Ofte er det problemer med filpermisjoner som forårsaker dette. Greit med fornorsking av engelske ord, men filpermisjoner? Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Vel, etter å ha brukt OS X i ti måneders tid, så har jeg blitt så vant til at "det kan hende alt har kræsja om tredve sekunder" at... Forklar hvilket program du bruker når dette skjer! Hvordan arter en slik kræsj seg? (Ikke at jeg tror du snakker bullshit...) Finnes det noe sted jeg kan få behandling for dette?! Ja, diskusjons-forumet på support-linken hos apple.com Men er du igrunnen interressert i å fikse/lokalisere feilen? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Vel, etter å ha brukt OS X i ti måneders tid, så har jeg blitt så vant til at "det kan hende alt har kræsja om tredve sekunder" at... Forklar hvilket program du bruker når dette skjer! Hvordan arter en slik kræsj seg? (Ikke at jeg tror du snakker bullshit...) Finnes det noe sted jeg kan få behandling for dette?! Ja, diskusjons-forumet på support-linken hos apple.com Men er du igrunnen interressert i å fikse/lokalisere feilen? Vel... Det gjelder blant annet Internet Explorer 5.2, Mozilla 1.3, Adobe Photoshop 7, Adobe Illustrator 10, Microsoft Word X, Microsoft Powerpoint X og ellers... Hva kan IKKE kræsje? Jeg er i utgangspunktet interessert i å ha et system som funker greit rimelig umiddelbart. I tillegg er Mac OS skrytt opp til å være "out-of-the-box"-systemet over alle. Kjiper'n, det. Go x86! Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Høres ut som du har noe feil på disken. Boot opp macen på osx-cdén. Kjør disk-utillity. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Ofte er det problemer med filpermisjoner som forårsaker dette. Greit med fornorsking av engelske ord, men filpermisjoner? Hehe... Er vant med fornorsking av engelske ord fra jobben... Stusset faktisk litt på det etter at jeg hadde sendt inn beskjeden. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Nå synes jeg at folk skal gi seg med alt maset om å dra CD'er til søppelkassa. Dette stammer fra de riktig gamle dagene, da det /bare/ var diskettstasjoner. Det var ikke CD'er. Det var ikke engang harddisker. Så alt var på disketter - programmene dine på en diskett, dokumentene dine på en annen osv. Problemet var om du trengte data fra to disketter, men bare hadde en stasjon. Apple løste problemet med ghosting. For å bli kvitt ghostet måtte du dra det til søppelkassa. Systemet med disketter ble mer og mer innviklet. Enkelte kyniske sjeler påstår at dette er grunnen til at iMac ikke hadde diskettstasjon - Apple ville dekke over hvor dårlig MacOS 7 var med disketter. Men over til saken: Å dra disken til søppelet er ikke den eneste måten å gjøre det på, ikke engang den foretrukne. Her er noen andre måter å gjøre det på: Velg disken. Velg "Eject" fra File-menyen. Velg disken. Trykk command-E. Velg disken. Velg "Put Away" fra File-menyen. Velg disken. Trykk command-Y. Ctrl-klikk på disken. Velg "Eject" fra menyen. Bruk en vanlig mus. Høyreklikk på disken. Velg "Eject" fra menyen. Hva er det med å klage over at en av sju metoder å gjøre noe på er uintuitivt? Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Og i OS X forandrer søppelkasseikonet seg til et std. eject-ikon i det man begynner å dra en CD e.l., så man drar den ikke til søpplekassa da heller. Stemmer DummeGaas, nok "whine whine" nå! Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Velg disken. Velg "Eject" fra File-menyen.Velg disken. Trykk command-E. Velg disken. Velg "Put Away" fra File-menyen. Velg disken. Trykk command-Y. Ctrl-klikk på disken. Velg "Eject" fra menyen. Bruk en vanlig mus. Høyreklikk på disken. Velg "Eject" fra menyen. Hva er det med å klage over at en av sju metoder å gjøre noe på er uintuitivt? I panther kommer det en til Man kan velge å ha en eject-knapp oppe i taskbaren oppe til höyre hvor klokka er. Man trykker på knappen og velger fra lista hvilken disc man vil ha ut. Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Har vi huska å nevne at det bare går an å trykke på eject-knappen på tastaturet og? Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Dårlig av Apple dette her..... kunne hatt flere muligheter... Men hvor mange måter er det i windows? :o Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Nå er ikke det et tema som har opplsukt meg, men skal jeg ejecte disketten, om det så var i Windows eller GNU/linux, trykker jeg bare på den mekaniske knappen. Det med å kaste floppyen i søppelet er jo noe av sjarmen ved den gamle Mac'en min (med system 7.0 og greier ) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 hei, var fornøyd med Powerbooken jeg hadde, systemet var greit den første mnd, men etter det var den et sann helvete. Brøt sammen uten grunn osv. Nå får jeg fra kameraten min"dersom du bytter til pc, kan du gå å henge deg" så tror noen er litt for glad i MAC ja. I mine øyne savnet jeg det å kunne spille på maskinen også, mer enn det Iphoto,Itunes og Imovie gav meg. Maskinen var fin den, men etter alt jeg opplevde så ble det til at jeg fikk heving og gikk tilbake til pc...eller rettere sagt Dell. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Jeg vil tippe at du er en uheldig person når det gjelder data-utstyr. De problemene du beskrev tidligere tror jeg skyldes hardware-feil. Vanskelig å si. Var det ikke broren din som hadde en større modell som også hadde samme problem? :o Kan det være dere ble bøffa av butikken hvor dere kjøpte? Uansett, dersom du har prøvd "alt" og det ikke finnes noen måte å fikse maskinen på så forstår jeg at du blir frustrert. Men ikke tro at dette er ett vanlig problem når det gjelder mac! For hadde det vært tilfelle så ville du sett flere diskusjoner om det her, men det finner du ikke. Folk er normalt veldig fornøyd med maskinen sin. Som du var i begynnelsen.... :wink: Men som med pc så må selvfølgelig mac os vedlikeholdes. Man trenger ikke å formatere/slette alt og reinstallere. Men små enkle ting som f.eks fsck -y eller å fikse permissions hjelper mye. Uansett, lykke til videre! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 hjalp aldri med meg hehe uansett, enten satser jeg på PC i dag eller så ser jeg til midten av neste uke for å se hva MAC tilbyr. men jeg savner å spille spill. Noe som var vanskelig på MAc. I hvert fall C&C NFSHP2 osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg