^Nikon Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få dette inn på en MAC: mine 3 SCSI HD'er, 2 IDE HD'r, 1 Serial ATA, min ide DVD brenner, IDE CDRW, SCSI plextor CDRW og min Pioneer DVD spiller.... Kan du forklare meg hvordan du får alt dette inn i en pc? :o Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få dette inn på en MAC: mine 3 SCSI HD'er, 2 IDE HD'r, 1 Serial ATA, min ide DVD brenner, IDE CDRW, SCSI plextor CDRW og min Pioneer DVD spiller.... Kan du forklare meg hvordan du får alt dette inn i en pc? :o Det er da ukomplisert SCSI går på eget kort, S-Ata er egen kontroll, utover dette så har du 4 enheter på ide kontrolleren på hovedkortet. og trenger du mer så sett inn en idekontroller eller fem til. Har selv 1 dvd brenner, 1 cde-r/rw brenner, 1 cdrom, og 6 hd'er i min maskin. ) enheter, 4 av dem på ide'en på hovedkortet, 2 på S-Ata og to på et promise Ultra 133 ide kontroller kort. Det er enda plass til to ide enheter før nytt kort må settes inn. Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg synes ikke argumentet til Ola var så altfor bra. Det finnes sikkert nok av hardware i Macen min som jeg ikke kunne få stappa inn i en PC hvis jeg prøvde. Og programvare også for den saks skyld, MacOS f.eks. Så der har jeg plutselig snudd argumentet på hodet. En annen ting er at det er rimelig poengløst å lage en ny versjon av en driver en gang i uken hvis alt fungerer som det skal. Men man kan jo alltid laste ned samme driveren flere ganger hvis man føler at det blir noe bedre av den grunn... Men du har rett i at det ikke er så lett å bygge sin egen maskin fra grunnen av. Man kan jo rive ut alt og stappe det inn i et nytt kabinett, men når det gjelder det som er inni, har man ikke alltid så stort valg. Ikke det at jeg egentlig ser behovet for det, hvis det som finnes fungerer greit. Lenke til kommentar
Ola Olsen Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 OK Det med HW var mer for vise at det er lett å kjøpe noe ekstra HW (billig), dersom man vil bygge videre på PC'n. Det med drivere var vel bare for å vise at de ivrigste driver med dette for å presse siste framerate ut av PC'n i de råeste spillene (i beste oppløsning). Har forresten ikke sett så mange spill til MAC på Elkjøp/Lefdal/Spaceworld hvor folk flest går. Brukte MAC en gang til noe musikkredigering for mange år siden, den gang PC var ubrukelig, men PC har blitt brukbar i dag (med Win2k/XP). mvh Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 OK Det med HW var mer for vise at det er lett å kjøpe noe ekstra HW (billig), dersom man vil bygge videre på PC'n. Det med drivere var vel bare for å vise at de ivrigste driver med dette for å presse siste framerate ut av PC'n i de råeste spillene (i beste oppløsning). Har forresten ikke sett så mange spill til MAC på Elkjøp/Lefdal/Spaceworld hvor folk flest går. Brukte MAC en gang til noe musikkredigering for mange år siden, den gang PC var ubrukelig, men PC har blitt brukbar i dag (med Win2k/XP). mvh Er ditt ønske å kunne spille alle nye spill og kunne oppgradere skermkort, cpu, hovedkort en gang i blandt så er det ingen tvil om at du burde velge PC! Du får en mye bedre spillemaskin for pengene hvis du kjøper en PC. Hvis du har så mye penger du vil og spiller bare Quake 3 så kanskje du burde kjøpe en PowerMac DP 2GHz ettersom den slår alle PC'r på fps. Lenke til kommentar
sls Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få dette inn på en MAC: mine 3 SCSI HD'er, 2 IDE HD'r, 1 Serial ATA, min ide DVD brenner, IDE CDRW, SCSI plextor CDRW og min Pioneer DVD spiller. ... Kjøp to 250 GB HDer til fordel for dine 6 småtasser, gammeldags og gjerrig å spare på alt mulig rask for bruke det i en suppe av ledninger og garantert systemkrasj hvis du bruker xp. Men mac-brukere er smartere og rikere enn pc-brukere, så... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Hei ja Kan noen forklare meg hvordan jeg skal få dette inn på en MAC: mine 3 SCSI HD'er, 2 IDE HD'r, 1 Serial ATA, min ide DVD brenner, IDE CDRW, SCSI plextor CDRW og min Pioneer DVD spiller. Jeg vil selvfølgelig også bytte ut NV-grafikkortet en gang i halvåret som vanlig og laste ned de siste driverenene en gang i uken. Liker også å bytte CPU (med HK) en gang i året til noe raskere. Og en gang i blant bytte til et stiligere kabinett. Kort sagt - liker å bygge det jeg vil ha selv til en rimelig penge. Har ikke sett så mange deler til MAC på Komplett Data.. Jeg har også en mengde spill som jeg liker. Masse gratis programvare også. Har heller ingen problemer med å redigere video/grafikk m.m, så ser ikke det som noen grunn til å bytte til MAC. Min Win XP er faktisk også (like) stabil. Restartene (i XP) er også blitt færre, selv om fremdeles forekommer. På en bærbar maskin (les skrivemaskin/internett) kan det vel bli det samme, dersom man ikke bryr seg om prisen da. Kom ikke på noe mer i farten... Da er PC opplagt plattformen for deg. Mens mac kan passe bedre for andre. Lenke til kommentar
voice- Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Regner med å gå over til mac selv neste gang jeg skal kjøpe ny bærbar Godt valg. Laptop-markedet er helt klart Apples sterke side. Personlig sikter jeg på å kjøpe en 12" PowerBook til skolestart Hmm.. jeg skal skal hive PC-innmaten min i et mac-kabinett. Hvis du finner et sted som selger Mac-kabinett, si det til meg. Har lett en god stund etter noe fint til PCen min... Lenke til kommentar
Arthur Dent Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Føler jeg lever i en litt annen virkelighet en den som mange beskriver her.jobber i et reklamebyrå hvor det brukes både mac og pc (8-10 mac'er og 12-15 pc'er). At mac'ene skal være mer stabile stemmer ikke med det jeg opplever i arbeidsdagen. Maskinene kneler vel så ofte som pcene. Minnehånderingen er lite bra og maskiner på rebootes ofte. Håndteringen av IP adresser i felles nettverk er ustabil. Pc'ene er heller ikke perfekte men leverer vesentlig mer ytelse for pengene og vi har faktisk lavere driftsutgifter på disse en på mac'ene selv når vi holder innkjøpsprisen utenfor regnestykket. Min spådom er at vi kommer til å få færre macer i tiden fremover da disse blir erstattet av pcer. denne trenden ser vi også hos våre underleverandører (trykkerier, aviser etc). For all del mac'ene er kule å se på, er brukervennlige og endel ting er enklere en på en pc, men likevel La meg gjette: dere jobber fortsatt i OS 9? Lenke til kommentar
hahahaha Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Intrykket jeg har fått av mac, er at det liksom er for folk som er glad i god gammeldags mannl*rt. Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Intrykket jeg har fått av mac, er at det liksom er for folk som er glad i god gammeldags mannl*rt. Iq er noe dritt, det tar bare plass. Mac har sine fordeler og ulemper. Problemet er å få en saklig diskusjon rundt dette da mange mac brukere har et nesten relligiøst forhold til maskinen. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Intrykket jeg har fått av mac, er at det liksom er for folk som er glad i god gammeldags mannl*rt. Iq er noe dritt, det tar bare plass. Mac har sine fordeler og ulemper. Problemet er å få en saklig diskusjon rundt dette da mange mac brukere har et nesten relligiøst forhold til maskinen. Opplever egentlig oftere at det blir usaklig pga win-individer en gang i tiden prøvde en iMac med OS9. Jeg synes ikke ME er noe å skryte av, men hvem bryr seg om det når det finnes andre alternativer fra MS. Forskjellige produkter til forskjellige målgrupper. Jeg hadde ikke klart meg uten PC eller Mac så jeg har begge! Hvilken som er best vet jeg ikke, de fyller forskjellige behov jeg har. Det er godt MS har noen kreative eplesankere i Silicon Valley som de kan stjele ideer fra! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg er en relativt fersk MAC-bruker, og Jeg kjøpte ikke mac fordi jeg trodde den skulle ha høyere ytelse enn en PC, men pga et supert OS. De fleste som bruker kontor-applikasjoner, kommandolinjen etc., vet at det ikke lenger er hardwaren som begrenser brukeren, det er interfacet mellom brukeren og datamaskinen. Etter å ha brukt Linux og windows i en årrekke "switchet" eg i fjor og fikk meg en powerbook G4. Den er perfekt for mine arbeidsoppgaver; et GUI som er langt foran windows/linux , stabiliteten til et Unix i bunnen, samt egen implementasjon av X11. Tre ting på engang, og det er mulig. Derfor bruker jeg Mac. Lenke til kommentar
tek73 Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Jeg har hørt mange gode argumenter fra mac-brukere hvorfor de synes at mac gir en bedre brukerfølelse. Men det er uforklarlig for meg hvorfor man ikke har to knapper på musa. Og NEI det er ikke like raskt og trykke ned en tastaturtast og trykke musknappen samtidig. Og NEI det er ikke bare et smak og behagsspørsmål. Jeg kunne forstått at man valgte en et knappsløsning vis man hadde et hurtig-ikon i front av alle programmer og dokumenter som gav utvidede muligheter. Ps: Jeg bruker ikke mac hjemme men gjør det en del på jobb. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Men det er uforklarlig for meg hvorfor man ikke har to knapper på musa... ...Og NEI det er ikke bare et smak og behagsspørsmål. Og JO det er et smak og behagspørsmål. Hvis du foretrekker to knapper kjøper du selvsagt mus fra en annen leverandør en Apple... Jeg kunne forstått at man valgte en et knappsløsning... Har selvfølgelig en historisk forklaring. Da Apple lanserte verdens første grafiske grensesnitt i et OS, var musa en helt ny sak for ALLE. Det var derfor et poeng å gjøre det så ukomplisert som mulig, altså én knapp. Og JO hvis man siter med en hånd ved tastaturet går det absolutt like raskt å trykke ned en tast samtidig som man tykker ned musa. Eneste problemet jeg har er at jeg glemmer at jeg må bruke høyreknappen når jeg bruker PC-PC'en på jobb. Lenke til kommentar
Zapchud Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Men det er uforklarlig for meg hvorfor man ikke har to knapper på musa. Selv om jeg ikke er i tvil om at du klar over dette, men det er absolutt ingen ting som hindrer en i å bruke en annen mus enn den som følger med som standard. Er det for lite med en knapp, bruk noe annet. Personlig klarer jeg meg helt fint med kun én knapp på musa på jobb, mens her hjemme har jeg behov for fler, og har en Logitech MX500. Absolutt ikke noe problem Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Opplever egentlig oftere at det blir usaklig pga win-individer en gang i tiden prøvde en iMac med OS9. Jeg synes ikke ME er noe å skryte av, men hvem bryr seg om det når det finnes andre alternativer fra MS. Lenge siden jeg har sett denne tråden, gitt. (Slutta å få tilsendt mail om "nyhende".) Først; har brukt et Mac OS fra rundt '92, dog vet ikke hva det het. (Altså, versjon.) Og endel OS siden det, også OS 9 og OS X. (iMac's er søte, da. Jeg får en sånn god, varm følelse inni meg av å se på disse.) Ellers... Win-brukere; Akseptér at Apple Pro Mouse er dårlig og "brukervennlig og intuitiv", og kjøp f.eks. en Logitech MX500 sånn som jeg og Zapchud har gjort. Mmm... Tror ikke så mye konstruktivt kom ut av dette. (Jeg er ikke helt sikker. Forvirra, med tanke på døgn og soving og sånt noe. Det er sommer!) Håper at, om jeg må bruke Mac på skolen til høsten også, at denne blir konfigurert ordentlig, eventuelt at jeg får konfigurere denne selv. Så får man jo se om systemet er så fantastisk... Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Ehm, nå bruker jeg bare Mac på skolen, og disse er muligens dårlig stelt med, men noen gode lattere har jeg da alltids fått, som for eksempel da; - jeg for første gang fikk en feilmelding av typen "2". (jaHA, ja...) (gjelder forresten også første gang jeg fikk feil av typen "3", "4" og "-1084" - disse tre spesifikt) - jeg for første gang skulle redigere litt video i det svært så brukervennlige programmet iMovie. (det var da VOLDSOMT hvor brukervennlig det skulle være også, da. "for å gjøre det enklere for deg som bruker har vi fjernet alle valga" ) - jeg for første gang jeg kom hjem til PC'en min og febrilsk trykket Ctrl og LMB for å få opp menyer, det funka jo fænmeg ikke......AHAAA! - jeg fant en fil på HD'en som var på 19 756 GB (!) som ikke ville la seg slette. (dette var et SIKKELIG latterkick!) - jeg fant ut hvordan jeg skulle få ut CD'en min fra en iMac... (var det å dra den i SØPLEKASSA det mest logiske valget?! gjør man forresten det samme hvis man skal ha ut HD'en?) Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Da er det vel bare å begynne å diskutere windows me da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg