Gå til innhold

Jeg trenger tips til PC med OK prosessor og bra batterilevetid

??

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe bærbar PC, og vil da ha så god ytelse som mulig, men fortsatt minst 4 timers batterilevetid med noe belastning.

Bruksområde blir å se på film, spille Football Manager og word/excel etc.

Jeg spiller en del Football Manager, og innbiller meg at det er prosessoren som er viktigst for at dette skal gå kjapt. Skal ikke spille andre spill på den, så skjermkortet behøver ikke være spesielt bra (bra nok til å se film og kjøre FM er vel alle skjermkort?).

På spesifikasjoner til PC-er står det bare av og til maks batterilevetid, og det er også vankelig å vite hvor mye dårligere denne vil være ved belastning av PC-en. Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med batterilevetiden til forskjellige Bærbare PC-er.

Kravene til PC-en blir altså:

- God nok prosessor til å kjøre FM raskt og uten problemer

- Vekt og størrelse er ikke spesielt viktig

- Batterilevetid på minst 4 timer selv ved belastning av prosessor med f.eks film eller FM

- Pris på 7 - 12 tusen ønskelig, kan gå opp mot 15 tusen dersom det er et virkelig røverkjøp.

Jeg har f.eks tentkt på denne: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/baerbare_pc-er/article161932.ece?curPage=2

Men har ikke funnet den med 8 cellers batteri noen plass. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne modellen med det batteriet, og noen som har erfaringer med om dette er en god maskin?

Jeg har også lest denne: http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/baerbare_pc-er/article158112.ece

Ser at Asus ULA30A har svært god batterikapasitet men er litt skremt av en prosessor på 1,3 GHZ. For meg høres det fryktelig lite ut, men har forstått at det ikke kun er klokkefrekvensen som er viktig, og synes det derfor er vanskelig å vurdere hvor gode prosessorer er utfra det som står i spesifikasjonene. Noen med erfaringer/info om hvor god ytelse denne PC-en (eller noen av de andre som er listet med god batterilevetid) er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591316

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591317

Hvis du IKKE bruker ATI skjermkortet så burde disse klare 4-5 timer med en del belastning (8 timer med maks strømsparing/lite belastning). Om intel skjermkortet er kraftig nok til FM vet jeg ikke. God og kraftig CPU til å ha så lang batteritid.

Bruker du derimot ATI skjermkortet er nok batteritiden på 2-3 timer.

Asus kommer også snart med oppdaterte modeller med nvidia optimus, en god del svakere grafikk enn nevnte Acer timelinex modeller, men bedre batteritid når nvidia kortet brukes vs når ati kortet på timelinex brukes. Modellene heter UL30JC og UL50?? (asus har ikke "røpet" hva modellnavnet blir enda.)

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Er det slik å forstå at man kan velge hvilket skjermkort man benytter i forskjellige situasjoner? Eller finnes modellene med 2 forskjellige skjermkort som man må velge mellom ved kjøpet av PC-en?

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Er det slik å forstå at man kan velge hvilket skjermkort man benytter i forskjellige situasjoner? Eller finnes modellene med 2 forskjellige skjermkort som man må velge mellom ved kjøpet av PC-en?

De jeg linker til kommer med 2 skjermkort, du velger hvilket du vil bruke alt etter situasjon, for å bytte bør du ikke ha oppe åpne programmer/spill, og skjermen vil flimre i 3-5 sekunder, men du trenger ikke restarte. HD5650 skjermkortet gir dog god spillytelse i de fleste spill, noe man ikke får muligheten til med andre maskiner med lang batteritid. Bruker du intel skjermkortet er dette godt nok til HD materiale og windows bruk, men vil ha problemer med de fleste spill. (F.eks wow må man kjøre på minimum grafikk for at det skal være spillbart osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...