chrishaug Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei Min samboers søster har flyttet inn sammen med oss grunnet hennes eks som hun måtte vekk ifra. Dette har gått bra i 1 måned, men i går sa hun til samboeren min at hun av og til hørte stemmer i hodet sitt. Disse stemmene var av samboeren min og av moren deres der de begge to kjeftet og var sur på henne. Hun sa også at hun bare hørte disse stemmene hjemme hos moren eller hos familien sin. Søsteren til samboeren min har ingen eller lite empati, og blir fort hissig. Hun krever veldig mye oppmerksomhet og hyler og skriker til hun får det. som oftets hyler og skriker hun i telefonen til moren sin. Hun er akkorat fylt 19 år, hun har lett etter jobb i 1 måned men ikke fått noe enda så hun går hjemme om dagene. Hun er ikke dum, hun løser matteoppgaver raskere enn både meg og min samboer, og kan være litt manulipativ. Jeg ble litt bekymret når jeg hørte dette, og lurer veldig på hva jeg skal foreta meg. Jeg har hørt at folk med Schizofreni kan gjøre mye rart. Jeg ble i går også fortalt av min samboer at søsteren hennes hadde i sin barndom mishandlet katten deres temmelig grovt, på grunnlad av dette ble jeg bekymret for min nyanskaffede golden retriver valp. Noen som vet litt mer enn meg om dette som har noen tips og råd? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Hei Schizofreni er en av de to store psykosesykdommene, og den har ganske typiske symptom, som er relativt lett å finne - hvis du vet hva du skal se etter. Symptomene deles i to hovedgrupper: - positive symptom: hallusinasjoner (høre eller se stemmer/lyder/gjenstander/personer ol som ikke er der) og vrangforestillinger (det vil si feiloppfatninger eller tankeforstyrrelser ang forhold i omgivelsene) Typisk er ulike forfølgelsesidéer, eller paranoia. Det kan også være sterke humørsvinginger. - negative symptom: dette er egenskaper som normalt skulle vært hos personen, men som har forvunnet, dvs likegyldighet og følelsesmessig avflating, eller følelsesmessige overreagering, større vansker i kontaktevnen og i nære relasjoner, ofte kommer det også en demotivasjon og utmattelse, som lett kan tolkes av andre som en derpesjon. Langt utviklet schozofreni kan føre til alvorlig sammenbrudd i tenkeevnen, men det resultat at språket bryter sammen og mister sin meningssbærende evne. Dette er de typiske schizofrene symptom. For å stille diagnose må symptonene ha vart i minst 6 måneder. Hvis du møter en schizofren, vil du ikke være i tvil om at personen er syk, for de fleste merker at personen er ganske annerledes. Ofte starter sykdommen i undgomstiden og har en så kalt snikende utvikling, dvs at det er en sakte utvikling av sykdommen. Gjerne starter det med at personen isolerer seg og blir opptatt av litt sære tanker om religion, meningen med livet eller tekniske finurligheter. Det er like fordeling mellom kjønnene, og sykdommen er omtrent konstant i hele verden, dvs ca 1% av befolkningen får den. Schizofreni er en kronisk sykdom, og vi forstår i dag lite av åsakene og utløsende faktorer. Det spekuleres i om det er en uheldig kombinasjon av arv og miljø (sårbarhet/stress-hypotesen), men ingen vet det sikkert. Behandlingen er medikamentell, psykoterapi, miljøterapi og ADL-trening. Ca 50% av paienten komemr seg ikke, og for hvert tilbakefall av sykdommen, så minker sjansen for å tilfriskning. Så til ditt spørsmål, er vel svaret at din samboers søster neppe har en schizofreni, selv om hun hører stemmer og er oppfarende. Jeg vil anta, ut fra hva du skriver og med forbehold om at jeg ikke kjenner henne, at hun heller har en krisereasjon på det hun har vært gjennom i forholdet, og at du avreagerer på dere. Hvis dere er alvorlig bekymret for henne, må dere kontakte legen hennes og drøfte bekymringen der. Når det gjelder hvalpen, så må dere nesten følge godt med, og ikke la henne være alene med den før dere er trygg på henne. Og så er det vel et spørsmål om hvor lenge dere orker å ha henne boende, og om hun ikke skal finne seg noe selv snart. Mvh Dag 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå