Capcent7 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Hei alle, Jeg har spart opp ca. 45 000 NOK på BSU-kontoen min, men vurderer å overføre dem til en vanlig sparekonto og heller betale tilbake det jeg har spart på skatten. Årsaken til dette er at jeg ikke kan se for meg at jeg skal kjøpe noen leilighet på svært mange år, og uansett ikke i Norge. Det er høy sannsynlighet for at jeg kommer til å leie de neste 20 årene, ettersom jeg hater tanken på å "binde meg" for mye til et land, og vil flytte mye. Innen jeg kommer til å kjøpe egen leilighet vil jeg nok uansett ha så godt med penger, at de 45 000 NOK vil være ubetydelige i det store bildet. Dersom jeg setter dem på vanlig sparekonto nå, vil de fremtidige rentene komme inn på en "fri" konto, og pengene vil være tilgjengelige for eventuell investering på aksjemarkedet. Ser dere noen god grunn til at jeg ikke burde avslutte BSU-kontoen min, foruten at jeg må betale tilbake noen tusener som jeg har spart på skatt? Er det noen negative konsekvenser jeg overser? Vet dere hva som skjer med BSU-kontoen min dersom jeg sier fra meg det norske statsborgerskapet mitt? Fortsetter den å løpe med alle fordeler, og vil jeg kunne bruke pengene til å kjøpe leilighet i utlandet uten å måtte betale tilbake skatt? Endret 24. april 2010 av Capcent7 Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Jeg hadde ikke giddet å stenge kontoen for 45k -skatt. Selv om det føles ut som at du ikke skal kjøpe leilighet kan ting forandre seg fort. Men det er dine penger og du gjør som du vil, penger kan man alltids tjene senere Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Med forbehold tror jeg du kan bruke BSU-pengene på andre ting enn akkurat leiligheten/huset. Hvis du feks skal ha noen møbler, hvitevarer etc tror jeg du kan bruke de på det uten og måtte skatte av de. Men for all del. Sjekk med banken din først Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 BSU-penger kan kun brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliggjeld. Jeg vet ikke om boligen må være i Norge, eller hva som skjer hvis du ikke lenger er norsk statsborger. Jeg vil tippe at du i hvert fall kan bruke dem til å kjøpe bolig i et hvilket som helst land i EØS, men du bør nok spørre banken. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du kan kjøpe bolig i utlandet, men det må være fast bolig. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Når du avslutter BSU-kontoen uten å bruke pengene på et godkjent formål, betaler du tilbake samme beløp som du har fått fradrag for. Det blir ikke beregnet renter. Du beholder renter og rentesrente på skattepengene du har utsatt å betale. Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 1. Dersom jeg setter dem på vanlig sparekonto nå, vil de fremtidige rentene komme inn på en "fri" konto, og pengene vil være tilgjengelige for eventuell investering på aksjemarkedet. Sant. Likevel, en BSU-konto har god rente i forhold til "fri" sparekonto. eksempel: programkunde i DnB NOR innskudd 45.000,- på sparekonto: 1,1 % rente, BSU 4,2%. I tillegg kommer evt. skattefordel (og utsatt skatt hvis du velger å bryte avtalen senere). Ikke glem at de 3,1% er risikofrie.. 2. Ser dere noen god grunn til at jeg ikke burde avslutte BSU-kontoen min, foruten at jeg må betale tilbake noen tusener som jeg har spart på skatt? Er det noen negative konsekvenser jeg overser? Se over. Dessuten bør du vite at du ikke kan starte en ny BSU konto. Dette er en "once in a liftetime" mulighet. Mulig du kan bruke andre penger å investere i evt. aksjer med, og spre portefølgen din litt? Det kan jo være at det er dumt å ikke ha en reserve dersom vi får nytt smell i det markedet du er eksponert for. Slik er jo banksparing veldig trygt.. Dessuten; Renter som påløper fra og med det året kunden fyller 34 år kan heves uten at det regnes som kontraktsbrudd. Rentene kan disponeres ved flere uttak. Mens innskuddet + renter fra før dette tidspunkt kan stå og "godgjøre seg" med samme gunstige, flytende rente til du skal anskaffe bolig. 3. Vet dere hva som skjer med BSU-kontoen min dersom jeg sier fra meg det norske statsborgerskapet mitt? Fortsetter den å løpe med alle fordeler, og vil jeg kunne bruke pengene til å kjøpe leilighet i utlandet uten å måtte betale tilbake skatt? Som tidligere innlegg sier, er det ingen krav om at boligen må være i Norge. Den må også være fast bolig, og du kan ikke ha kjøpt den for å leie den ut. Jeg ville hørt med likningskontoret ang. skatt - dersom du oppfyller vilkårene for skattefritt uttak er det vel greit, men hvis ikke vil jeg tro skatteavtalen med landet du skatter til har innvirkning på skatten du blir krevd for til Norge. Mange ganger kan man skrive av en forholdsmessig andel på skatten i landet du da skatter til. Her er det minst en regel for hvert land.. vanskelig å si noe bombastisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå