Duppp Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei. For det første: Beklager hvis jeg dobbel poster en tidligere post nå, men gidder bare ikke lete gjennom hauger med forum tråder akkurat nå. Ja, nå er brevet kommet. Brevet ingen gutter slipper å få. Jeg var jo på sesion en gang for en stund siden, og har alltid hatt som en liten guttedrøm å bli pilot (hvem har vel ikke det). Jeg gjorde det bra på sesionen, fikk 9 i alt osv. Men så sluttet jeg å trene, fokuserte mer på skolen, og har etterhvert helt glemt av forsvaret og lagt nye planer om utdanning osv. Så nå er brevet kommet. Første tanke var å prøve å få utsatt det hele, men så tenker jeg det er like greit å få gjort det ferdig + at jeg sikkert kunne ha godt av forsvaret. Men i brevet står det at det er "varsel om planlagt innkalling", "12 mnd førstegangstjeneste i Luftforsvaret, SSK/ KNM HH/ HH ELEVER/ Rekr. skolen i Luftforsvaret". Så spørsmålet jeg har til dere er da: Hva er det jeg er innkalt til? Noen som har noen linker med info om dette? Er det flere ting jeg er innkalt til? Og til slutt, hva er kravene til å stå dette? På forhånd takk for tilbakemeldinger. Vennlig hilsen Duppp Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du har blitt innkalt til rekruttskolen i luftforsvaret. Først når du er ferdig der får du vite hva du skal gjøre resten av tjenestetiden. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Du er kalt inn her hvor jeg sitter nå og skriver til deg. Du skal til en vakker by som heter Stavanger og gå rekruttskolen her Leiren ligger 10 min med buss fra Stavanger Sentrum og er norges største rekruttskole. - Du kommer hit og går skolen ferdig (2 mnd) - Du blir sendt til nytt tjenestested (der skal du være i 9 mnd) Dette med tjenestested søker du først etter at du er kommet inn hit, vært på intervju, tatt alle fysiske og sykiske tester. Jeg har f.eks fått vite at jeg skal til Ørlandet om noen uker for å jobbe med F-16 fly (F-16 Crew chiefassistent) Det stiller ingen fysiske krav til deg sålenge du er tjenestedyktig. Det er mange folk her inne som ikke akkurat er maratonløpere eller muskelmaskiner for å si det på den måten Vi er bare vanlige mennesker.. Lenke til kommentar
Duppp Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Tusen takk for tilbakemeldingene. Da får jeg vel begynne å trene litt og få tilbake formen. Får bare håpe at jeg slipper å vaske toalettene etter folk:P Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Tusen takk for tilbakemeldingene. Da får jeg vel begynne å trene litt og få tilbake formen. Får bare håpe at jeg slipper å vaske toalettene etter folk:P Faktisk er det ikke så ille å vaske toaletter som det folk tror, og dette veksles som vanlig på fra tropp til tropp og rom til rom hvem som får ansvaret for å vaske dassen. Nabotroppen her har hatt både vår fellesdass og deres egen dass som sitt vaskeområdet. Ser samme folka hver morgen som vasker der. Rommet mitt har fått ansvar for å vaske to stryke- og tørkerom i kjelleren. Ingen problem å vaske uansett hvor det måtte være Bare å glede seg, for Madla må være norges beste leir å være rekrutt i. Jeg ble selv overrasket over alt de har her og hvor gode tilbudene her er. Svært bra treningsenter, OK messe, svært gode velferdstilbud osv. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Rommet mitt måtte vaske fellesdoen hver dag gjennom hele rekrutten. Ikke så ille, egentlig Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Vi hadde også dassen jævlig lenge. Skulle egentlig skifte annenhver uke eller hver uke (husker ikke i farta), men gjorde ikke det. Var ikke noe stress. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Har vært i forsvaret i sanrt 7 måneder, og har bare vasket dass EN gang. Vakkje såå ille. Vaskerutinene kommer man inn i etterhvert. På Madla er det veldig strengt på vasking, men videre i tjenesten så pleier det å bli litt mer slækt. Kommer an på befalet ditt Når det gjelder trening, tren basics. Kondis, armhevinger, situps og hangups. Det er egentlig alt du trenger. Det meste går på kondis og utholdenhet. Er du i dårlig form, så kommer du sannsynligvis til å kommer deg i bedre form i løpet av rekruttskolen. Men du gjør ting lettere for deg selv dersom du trener før innryket Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Vaskerutinene kommer man inn i etterhvert. På Madla er det veldig strengt på vasking Vil ikke si at troppen min er så sykt strenge på vasking. Det er ikke hver dag de sjekker gulvet en gang. Som regel er det jo fritt for dritt, men det har jo hendt at en eller annen løk har gått inn med støvler full i dritt rett før innspeksjon, og da får man bare "Vask bedre enn dette til neste gang" eller i værste fall "utbedre vasken litt på gulvet, så kommer jeg tilbake" Men som du sier så kommer dette veldig ann på hvem du får som befaler. Noen befaler bryr seg veldig om en ting, mens andre bryr seg mer om andre ting igjen. Har veldig mye å si hvem man får som fenrik på troppen tror jeg - siden de har mest direkte med rekruttene å gjøre sånn hva vask og daglige rutiner angår. Er bare å glede seg til du skal hit på Madla såfall, for her vil du garantert ha det bra! Om jeg skulle trekke frem noen negativt, så måtte det være at det går sykt mye i poteter i messen. Disse smaker ikke sånn kjempetopp, men det er spisende. Eneste er at for min del så er jeg drittlei av poteter som smaker kjeller. Begynner å slite med å få de ned :!: Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 De ukokte potetene på Madla er nesten verdensberømte, de ;p Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 De ukokte potetene på Madla er nesten verdensberømte, de ;p Ja, og det er ekstremt viktig at dette kjøres minst 6 ganger i uken. Men altså skal jo ikke klage, for jeg er faktisk fornøyd med mattilbudet her. Er bare de potetene jeg sliter med de fleste dager Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 hehe, jeg syn sat maten på Madla var ganske dårlig, jeg. Enkelte dager var det stekte poter til lunsj og kokte til middag. Maten på HOS er som oftest herlig. Gourmé iforhold til Madla Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Det hender de klinker til med en god gryterett med ris til her, men det skjer ikke så ofte. I dag ble jeg overrasket over lunsjet. Var både pastasalat og masse annet tilbehør til salaten. Vil si messen varierer i alt fra dritkjedelig mat til ganske god mat. Noen dager er brødet tørt og kjedelig, andre dager smaker det helt ferskt. Noen dager er det industripølser og harde kjellerpoteter til middag, mens andre dager igjen kan det være dritgod laks med tilbehør. Værste vi har fått var rester fra laks dagen før. Noe lakserull greier med gøgg inni. Over halve troppen rusla fint bort i bosset og kasta maten. Vi fikk faktisk advarsel før vi forsynte oss at det ikke var sikkert vi likte det. _________________________ Det som er veldig positivt med Madla er først og fremst beliggenheten og omgivelsene. Toppen 10min med buss rundt om i Stavanger, ligger 10min gange fra et stort kjøpesenter - ja kort sagt har man alt man trenger innen kort rekkevidde. Treningssenteret og idretten her er som sagt også veldig bra. Til og med solarium her som koster 1,- kr minuttet! Hvem har solarium på rekruttskolen som du kan grille deg så mye du vil i for 1/4 av prisen på et solsenter. Folk går jo rundt her solbrune og blide Her er det bare å glede seg! Endret 30. april 2010 av Mantoius Lenke til kommentar
skog91 Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Etter å ha lest alt dette så føler jeg at rekrutten i juli ikke blir så ille som jeg kanskje hadde trodd på forhånd PS: noen tips for å komme seg til Ørlandet? Jobbe hardt og gjøre det bra på intervju samt tester eller er det noen tips og triks? Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Etter å ha lest alt dette så føler jeg at rekrutten i juli ikke blir så ille som jeg kanskje hadde trodd på forhånd PS: noen tips for å komme seg til Ørlandet? Jobbe hardt og gjøre det bra på intervju samt tester eller er det noen tips og triks? Det spørs jo litt hvilke stillinger og sånne ting de søker på Ørlandet, men på Ørland finner du alt fra jagerfly, sanitiet, hundetjeneste, brann, vakt og sikring osv, så jeg tror slett ikke det blir noen problem å komme seg til Ørlandet om du vil det. Bare ikke legg hovedvekt på at du absolut vil til Ørlandet på intervjuet om tjenestested, for dette er noe mange forsvaret ikke liker. Grunnen er at du skal ha hovedfokus på det du driver med i forsvaret og ikke hva du skal gjøre på ettermiddagen hjemme - om du skjønner. Det var flere av de på troppen min som ble irettesatt når de kun var ute etter å havne på en plass og ikke brydde seg om hvilke tjeneste de fikk sålenge de kom nært hjemmet sitt. Jeg ville aller helst til Ørlandet, men sa på intervjuet at tjeneste kom før tjenestested - noe kapteinen tok veldig positivt og viste at jeg var motivivert. De hadde 4 stillinger på Ørlandet og 8 i Bodø, jeg havnet på Ørlandet selv om rundt 7 stk søkte seg dit og bor i Trøndelag. Men alt dette her er ting som du fyller ut på et skjema når du er kommet et stykke inn i rekrutten. Der velger du rangering på tjeneste og tjenestested. Dersom du ønsker spesielle stillinger med få plasser så er det bare å stå på og vise at du er toppmotivert! Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) http://www.mil.no/luft/start/omlf/stasjoner/ - her står det at de har en avdeling på madla, men du sier man ikke havner samme sted som man har rekrutten? Endret 21. juni 2010 av Ballus Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Nei. Kjevik, Madla, Bardufoss, Gardermoen, Rygge og en del staber rundt omkring. Sikkert flere steder jeg ikke kommer på i farta også. Du kan også bli sendt til FLO. Endret 21. juni 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå