Gå til innhold

Harddisk med klikkelyder


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :D

 

Dere har sikkert både sett og hørt det før - en harddisk som lager "klikkelyder".

 

For en tid tilbake (juli 2009), hadde jeg tydeligvis diskkrasj på min systemdisk - en Western Digital Raptor kjøpt i mars 2007. Den hadde laget de berømmelige klikkelydene over lengre tid, og etter at maskinen bare hadde blitt tregere og tregere, nektet den plutselig å boote. Død disk.

Siden det var garanti på den, fikk jeg byttet den uten problemer. Ny tilsvarende disk ble tilsendt.

 

Nå ca 8 mnd etter, har jeg akkurat samme symptomene på den nye disken. :(

 

Det rare (eller teite?) er at om jeg kjører WDs disk diagnose verktøy, klarer den både quick og extended test. Problemet er at den ikke er brukbar som systemdisk. Klikkelyder går meg på nervene og sirupen jeg blir nødt å jobbe med er utålelig.

 

Grunnen til at jeg poster er for jeg lurer på om jeg kan forvente nytt diskkrasj? Eller, KAN det være noen problemer med annen hardware? Power, minne, kabler osv osv...?

 

Har prøvd disken i en annen boks, byttet SATA kabel og testet med både W7 og WinXP.

 

Systemet er som følger;

Hovedkort - Asus P5Q SE2 (splitter nytt, da mitt P5B døde etter en BIOS oppgradering (som jeg prøvde for å se om det kunne være en feil der som lagde klikkelyder på en ellers "ny" disk)).

CPU - Intel C2D E6600

RAM - OCZ Platinum XTC (PC2-6400 2 GB)

GFX - Asus GeForce GTX260

HDD1 - Min midlertidige systemdisk, en gammel Seagate 200 GB disk.

HDD2 - WD VelociRaptor, med klikkelyder. Vet ikke hvor mye den lager lyder om jeg bare bruker den som lagringsdisk, men det er liksom ikke det som var meningen. :(

HDD3 - WD Caviar 500 GB, som funker fino. :)

HDD4 - WD Caviar 500 GB, som også funker fino. :)

PSU - MIST (husker ikke om det var 500 eller 600W, la oss si 500W).

DVD - NEC ND3500A

 

Har jeg glemt no'?

 

Alle tips mottas med takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd maskinen med bare den disken i også, og den er likedan. Det er jo ikke mer enn 9 mnd siden jeg fikk den, da som erstatning for den forrige. Føler det er litt kjipt å belaste leverandør på denne måten (det er vel egentlig WD som erstatter den siden det er garanti på den), men du mener den er defekt og skal erstattes/jeg bør kontakte leverandør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...