Gå til innhold

Copyright av bilder

4 stemmer

1. 1. svarte du? hvis ikke burde du skamme deg=)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bare lurte på dette; hvis jeg tar et bilde, og f.eks vinner en fotokonkurranse og vinner 10 000kr, da ligger sannsynligvis bildet litt overalt over nettet. Men, kan hvem som helst bruke bildet mitt til det de vil? Kan jeg saksøke dem/ anmelde dem? Isåfall, hvor mye for? =)

og #2, kan jeg ta et © tegn og skrive navnet mitt på bildet, og dermed si at jeg har copyright på bildet?

hvordan funker egentlig dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Når det gjelder fotokonkurranser er sannsynligvis reglene for gjenbruk av bildet spesifisert i konkurransereglene. Hvis du vil lese litt om opphavsrett og annen juss når det gjelder fotografi, er Gisle Hannemyr en stor ressurs. Han deltar aktivt i forumet til foto.no, og har i tillegg en lommejuss her.

Lenke til kommentar

og #2, kan jeg ta et © tegn og skrive navnet mitt på bildet, og dermed si at jeg har copyright på bildet?

Her i Norge er alle åndsverk (bilder, filmer, nettsider også videre) beskyttet av åndsverksloven. Dette betyr at du automatisk har opphavsrett til det du skaper, og copyrightsymboler er unødvendig, i tillegg til at de har ingen effekt.

Lenke til kommentar

Alle Nikonkamera legger inn en "image comment" i EXIF info hvis du slår det på i menyen.

Alle mine bilder blir i det øyeblikk jeg tar dem tagget med "Copyright: (mitt navn og telefonnummer med +47 foran)

Det er en funksjon alle burde slå på. Da blir det litt enklere å bevise evt. eierskap til et bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...