Gå til innhold

Får ikke til kloning skikkelig

vingen

Anbefalte innlegg

Klistrer denne jeg :)

Bra initiativ!

Vet ikke om jeg er på jordet, men jeg har noe av det samme problemet.

Har en FS tablet T5010 med Intel-greier. Skal ha på en LG TV som monitor.

Brukte evigheter på å få 1920*1080 på TV'n, men fikk det til når jeg brukte HDMI og FnF10.

Men... jeg får ikke full skjerm på tv'n (svart kant) når jeg trykker FnF10 to ganger for å få skjermen klonet. Jeg vil ha full oppløsning og full skjerm på begge monitorer (og samme bildet). Noen tips til hvordan jeg får dette til???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har

Mobile Intel ® 4 Series Express Chipset Family

Har lastet inn alt av nye drivere osv. Når jeg går inn på skjermoppsettet står TV med 1920, men intern står med 1280 (eller no sånn). Så det virker som om det funker så langt. Men det gjenstår en svart stripe oppe og nede og blidet på tv'n blir stukket. Det blir bra så fort jeg kun velger TV'n som monitor. Valg av bildeoppsettet opp TV'n blir også redusert slik at jeg kun kan velge mellom er... er det 16:9 og 4:3.. så det løser ikke problemet. Og trykker jeg på identifisere skjerm er begge 1..

Noen ide?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt, men skjermbildet på Tv'n er "over" widescreen for å si det sånn. Det blir altså ikke strukket helt ut vertikalt (på 16:9). Om jeg velger 4:3 blir det en svart ramme rundt hele skjermbildet.

Men det jeg ønsker er kanskje ingen klon? Men jeg finner ingen andre oppsett som løser problemet. Jeg skal ikke ha noe utvidet desktop eller noe slikt. To skjermer, to identiske bilder, ulik oppløsning/format/størrelse. Burde ikke være så vanskelig i 2010 i et av verdens rikeste land :)

Lenke til kommentar

ja jeg er med på det, men jeg vil ikke ha noen av delene. Jeg ville jo tro at et helt normalt ønske, som burde være en selvfølge å få til å funke var at man: kjøpte ekstern skjerm til laptop'n, plugget den i, fikk opp det samme skrivebordet på begge skjermene med 1240/800 på laptop'n og 1920/1080 på ekstern skjerm. Altså: Man ser å gjør det samme to steder i ulikt format. Den er klonet i den forstand at det ser tilsynelatende likt ut, men oppløsningen og ratio er forskjellige (sine respektive innstillinger, native)

I mitt tilfelle funker det fint med skjermene enkeltvis, men ikke når jeg prøver å kjøre begge. Mulig det er dual independent head? Skal det være "Generic PnP" i enhetsbehandlingen eller er dette feil? Jeg er fortsatt på Intel...

Ganske utrolig at dette skulle være så vanskelig...

Lenke til kommentar

Jeg tror det store problemet er at du ikke selv er helt klar på hva du ønsker.

Hva er det du vil oppnå?

EDIT: En av de grunnleggende funksjonene med klonet skjerm er at de er klonet, det er det samme på dem. De vil være like store, ha samme format, og nøyaktig det samme vil vises på begge skjermer samtidig, og musepekeren vil naturlig nok vises på begge skjermene samtidig. Hvordan skal pcen vite hvor på skjermen den skal trykke om det vises forskjellige ting på skjermene?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en lg tv jeg også. på kontrollen til tven er den en knapp som heter Q.menu, så ett valg der man skifter høyde og brede osv på tven. der valgte jeg Ren scan så jeg fyller ut hele tven. før jeg trykket på den hadde jeg en sånn svart kant rundt bilde.

Vet ikke om det hjelper deg, men sånn måtte jeg gjøre for å fylle ut bilde på tven.

Lenke til kommentar

Du må nok endre skjermvisning på TVen ja, slik som boarderxtrem sier her. "Zoome".

Maskinen vil ikke kunne gjøre dette for deg. Mener å huske at man hadde en slags sånn funksjon når man brukte composite.

Hvis maskina skulle gjort dette for deg må den "ta opp" alt du gjør på skjerm nr.1, og vise dette som en videooverlay på skjerm nr.2. Men kan love deg at kvaliteten og responstiden vil bli deretter. Du vil da oppleve mye etterslep (spøkelser), og slik som spilling, film og websurfing vil være umulig.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en lg tv jeg også. på kontrollen til tven er den en knapp som heter Q.menu, så ett valg der man skifter høyde og brede osv på tven. der valgte jeg Ren scan så jeg fyller ut hele tven. før jeg trykket på den hadde jeg en sånn svart kant rundt bilde.

Vet ikke om det hjelper deg, men sånn måtte jeg gjøre for å fylle ut bilde på tven.

Om du har et ati grafikkort vil dette mest sannsynlig gi deg et kornete bilde, bedre å følge denne guiden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1219479

Lenke til kommentar

ja jeg er med på det, men jeg vil ikke ha noen av delene. Jeg ville jo tro at et helt normalt ønske, som burde være en selvfølge å få til å funke var at man: kjøpte ekstern skjerm til laptop'n, plugget den i, fikk opp det samme skrivebordet på begge skjermene med 1240/800 på laptop'n og 1920/1080 på ekstern skjerm. Altså: Man ser å gjør det samme to steder i ulikt format. Den er klonet i den forstand at det ser tilsynelatende likt ut, men oppløsningen og ratio er forskjellige (sine respektive innstillinger, native)

Ganske utrolig at dette skulle være så vanskelig...

Å vise det samme bildet på to forskjellige skjermer med forskjellig oppløsning er nok ikke mulig. Du må enten velge samme oppløsning (klonet) eller forskjellig oppløsning og forskjellig bilde (utvidet).

Lenke til kommentar

Ja, hei og takk for svar,

jeg må vel innfinne meg i at jeg må ha samme oppløsning når jeg kjører klon.

Greit nok (noen som har testa powerstrip??)

Uansett, tv innstillinger har jeg titta på, som boarderxtreme nevner. Jeg brukte også ren scan på et eller annet tidspunkt, men det tror jeg gjaldt bildet. Når jeg kjører tv'n som monitor får jeg bare velge 16:9 eller 4:3 (alle andre valg er gråa), så da må jeg jo kjøre det siste for å få noe som ligner riktig.

Er vel ikke annet enn å lebe med det, men forstå det gjør jeg ikke...

Lenke til kommentar

En klonet pixel er en klonet pixel. Hadde du villet at en pixel skal være flere pixler, så er det ikke klon lengere. Værre er det ikke :)

Hvis du har større oppløsning blir ikonene på skrivebordet mindre, ikke sant? Og da får du plass til flere ikoner i høyden og bredden. Hvordan tror du maskina ville reagert om den ene skjermen rapporterte at "jeg har plass til 14 stk nedover" mens den andre sier "jammen, jeg har bare plass til 9". Da blir det ikke kloning, sant?

Da blir det kræsj da.

Lenke til kommentar

Ikke dumt forklart det der, og jeg er jo i grunn med på tankegangen. Men en monitor skal jo igrunn bare "speile" det som skjer i maskinen (selv om jeg skjønner at det er en interface ting på gang). Men like vel, det funker jo fint å kjøre skjermene enkeltvis med ulik oppløsning, så problemet er vel å jobbe på to skjermer samtidig med ulik antall pixler (men det burde det jo ikke være umulig å få til? I allefall ikke for å bare se, eller skrive. Musa er kanskje kødden for å si det sånn :) Så kanskje en mus pr skjerm er løsningen?).

Lenke til kommentar

Ikke dumt forklart det der, og jeg er jo i grunn med på tankegangen. Men en monitor skal jo igrunn bare "speile" det som skjer i maskinen (selv om jeg skjønner at det er en interface ting på gang). Men like vel, det funker jo fint å kjøre skjermene enkeltvis med ulik oppløsning, så problemet er vel å jobbe på to skjermer samtidig med ulik antall pixler (men det burde det jo ikke være umulig å få til? I allefall ikke for å bare se, eller skrive. Musa er kanskje kødden for å si det sånn :) Så kanskje en mus pr skjerm er løsningen?).

Ja, det du leter etter er utvidet skrivebord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...