Gå til innhold

Formatere fra XP til W-7


Anbefalte innlegg

Yåw.

 

Skal formatere PCen min som forøvrig er en SHUTTLE SP35P2, men husker faen ikke åssen jeg gjør det. Har ikke formatert noen PC på flere år. Derfor lurer jeg egentlig på hvordan jeg gjør det igjen.

 

Jeg har prøvd meg frem og rota inni BIOS og Boot Menu, men har ikke finni noen måte å slette C: partisjoner. Forøvrig har jeg bare en Harddisk, veit ikke om det spiller noen rolle.

 

Joda, først satte jeg inn Windows 7 plata og prøvde meg litt frem men uten resultater som sagt. Første Boot er SATA-CDROM som jeg mener å huske det skulle være ettersom jeg formaterer via CD.

 

Har også prøvd å følge denne linken, http://www.ehow.com/how_6026_format-hard-drive.html men uten hell. Når jeg er inne i Disk Management får jeg ikke opp noen Hard Disk der, som jeg stussa litt på. Prøvde etterhvert å putte inn plata, da fikk jeg opp den.

 

Alt blir hulter til bulter, men bare formidler det jeg har prøvd på.

 

Håper noen strie folk hadde giddi å gitt meg noen tips, om ikke hele regla.

 

Je, forhånd takk!

 

Edit: kan nevne at jeg prøver å kjøre Windows 7 plata direkte gjennom CDrommen, men det er som jeg trodde uten hell det også. Feilmeldingen jeg får er "This installation disc isn't compatible with your version of Windows. To upgrade, you need the correct installation disc. - To install a new copy of windows, boot your computer using the installation disc, and then select Custom."

 

Som sagt er dette greskt for meg så fyr på med noen forslag!

Endret av gundaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror mye av forvirringen din kommer av fokuseringen på "formatering". Dette er et begrep som stadig blir misbrukt.

 

Utgangspunktet ditt er at du vil installere Windows. Formatering er bare en ganske liten del av den prosessen. Du er da egentlig på villspor når du tar utgangspunkt i den linken som viser hvordan man formaterer en disk.

 

Her er en guide som forklarer installasjon av Vista. W7 er svært likt. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt First, second og thirs boot device til SATA-CDROM i BIOS og har satt win7 plata i. Men da jeg booter ser jeg ingen steder hvor det står "Push any key to boot from CD".

 

Forøvrig da jeg entrer boot menu og velger boot fra SATA-CDROM så funker det heller ikke.

Lenke til kommentar

Da må jeg spørre, du bruker en original kjøpt Windows 7 DVD og ikke noe som er lastet ned fra nett?

(Og hvis lastet ned, da lastet ned direkte fra Microsoft via MSDN/Technet/MSDNAA?)

 

Hvis ikke, og det er snakk om en piratkopi, så skaffer du deg en original utgave, så kan vi hjelpe deg videre...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ikke en orginal utgave, men ser ikke helt hva det har med saken å gjøre når tre kamerater av meg har innstallert den, den siste uka.

 

Men om den er lastet ned fra Microsoft eller pirat-kopi er jeg usikker på.

 

For å si det slik er det garantert en piratkopi, for jeg regner ikke med at du har kjøpt deg en lisens, så trolig er det en "modda" utgave av Windows 7, som du ikke trenger gyldig lisens til.

 

Og her på forumet diskuterer vi ikke piratkopier etc, og problemene dine kan lett skyldes det faktum at platen din er piratkopiert.

 

så skaff deg en original Win7 plate, så kan vi se om du har samme problem, og kan da eventuelt hjelpe deg med det da...

Endret av myhken
Lenke til kommentar

lag deg en usb og boot fra den, går mye fortere:

http://dotnetwizard.net/hacks/how-to-bootinstall-vista-from-a-usb-flash-drive/

 

helt usaklig å nekte å hjelpe fordi det kanskje er pirat, selger du windowslisenser eller????

 

Jeg nekter å helpe fordi det ER en piratkopi...han sier det jo selv.

Det er ikke en original Windows7 DVD, og hvorfor skal vi da bruke masse tid på å hjelpe han, når problemet kan ligge i den ulovlige nedlastete Windows 7 platen???

 

Og nei, jeg selger ikke Windows lisenser, eller jobber for MS, det vet nok ganske mange på dette forumet...

Men jeg er lei av alle de som kommer her å klager om uforklarlige feil rundt Windows 7, og så viser det seg at de kjører piratkopier. Hva forventer man da???

Endret av myhken
Lenke til kommentar

er enig i at det er vanskelig å hjelpe dersom problemet er en korrupt win cd, men JEG har ikke noe mot å hjelpe selv om han ikke har kjøpt windows, har ikke kjøpt det selv heller, og kommer aldri til å gjøre det..

 

TS:

jeg tipper cden du har fått tak i er en oppgraderings cd så jeg regner med du må få tak i en annen..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har du prøvd og velge cd/dvd-rommen fra boot device menu? Ofte F12 eller F8(ja den kan også brukes til noe annet en safemode) på oppstart av datamaskin.

Bare trykk på disse til du får opp noe som ser ut som dette: boot_menu_Dell.jpg

Hjalp ikke det kan du prøve og skru av quick-boot i bios, restarte pcen, følge med på skjermen og se om det står noe "Press F** for Boot blablabla...." .

Eventuelt mashe alle F knappene på oppstart og satse på at en av dem er rett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...