Gå til innhold

TwinMOS m/winbond brikker.

Anbefalte innlegg

Etter nærmere testing har jeg funnet ut at 2,0-3-2-6 er det beste jeg kan kjøre mine 2x256Mb CH-5 brikker på. Iallfall med FSB på 227. =)

Vet noen hvorfor FSB (og dermed DualDDR) blir oppgitt noe lavere i post enn hva jeg faktisk setter de til i BIOS?

Og en ting til forresten. Mange vet sikkert dette, men for de som ikke gjør det: Når du setter vdimm til 2,9V og den oppgis som 3V i måleprogrammer, så er det sistnevnte som er riktig, ifølge de som har målt den faktiske spenningen med multimeter.

Tror fakrisk FSB er riktig igjen når du går inn i Windows.. merkelig nok..

Stemmer.. har lagt merke til det selv. Uansett hvilken FSB jeg velger så kommer det opp med -2 når jeg booter, men i windows stemmer det med valg i bios.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den korrekte rekkefølgen er:

Feks: 2-2-2-4

2 - CL (cache latency)  

2 - tRCD (Ras to Cas Delay)

2 - tRP (Row Precharge)

4 - tRAS (Active to Precharge)

Bare for å korrigere litt. Jeg er enig i rekkefølgen, men CL betyr vel Collumn Address Strobe Latency, som CAS latency. Cache er jo per definisjon minne og har selv CAS og RAS timinger/latencyer.

Forøvrig; CAS og RAS forstår jeg, men tRP og tRAS er jeg ikke med på. Hvis det går an å forklare lett så gjerne det...

Lenke til kommentar

2 - CL (cache latency)  

2 - tRP (Row Precharge)

Bare for å korrigere litt. Jeg er enig i rekkefølgen, men CL betyr vel Collumn Address Strobe Latency, som CAS latency. Cache er jo per definisjon minne og har selv CAS og RAS timinger/latencyer.

Forøvrig; CAS og RAS forstår jeg, men tRP og tRAS er jeg ikke med på. Hvis det går an å forklare lett så gjerne det...

Helt korrekt.. skrev litt feil der. CL betyr CAS Latency som du skriver.

tRP er jeg ikke helt sikker på hva gjør, men inbiller meg at det er det som står; tiden en "row" blir "ladet" på forhånd . Mulig det også er Precharge som sletter det som ligger der fra før. tRAS kan da være tiden det går fra en row er aktiv, til den blir Precharged.

Blir litt overasket om dette viser seg å stemme, for det er bare en teori som har kommet av seg selv uten å tenke stort over det. Har ikke lest noenting om det ennå, men det tror jeg nesten jeg blir nødt til nå siden jeg blei litt ekstra nyskjerrig.

Lenke til kommentar

Jeg var innom www.whatis.com men jeg har ikke hatt tid til å lete så mye ennå.. hehe.

Driver og lodder/modder i en custom kartplotterpc. Har skiftet hele fu(#)¤ngs hovedkortet, og jeg hadde loddet på en del ledninger på det...

Drittjobb, men snart ferdig.

Lenke til kommentar

Stemmer.. har lagt merke til det selv. Uansett hvilken FSB jeg velger så kommer det opp med -2 når jeg booter, men i windows stemmer det med valg i bios.

Kan ha noe med at PCI frekvensen egentlig er 33.333 og ikke 33 som vi vanligvis forkorter med.

Mulig abit bruker 33 som "grunntall" i akkurat den sjekken, slik at det blir litt feil av og til.

166mhz dual ---> 332mhz.

166,666mhz dual ---> 333,33mhz (ca?)

Lenke til kommentar

Kan ha noe med at PCI frekvensen egentlig er 33.333 og ikke 33 som vi vanligvis forkorter med.

Mulig abit bruker 33 som "grunntall" i akkurat den sjekken, slik at det blir litt feil av og til.

166mhz dual ---> 332mhz.

166,666mhz dual ---> 333,33mhz (ca?)

Hvordan forklarer du da at jeg får Dram Clock 398 da.. når jeg kjører 200FSB (som hk overklokker til 200.50Mhz) ?

Merksnodig det der..

Lenke til kommentar

2 - CL (cache latency)  

2 - tRP (Row Precharge)

Øh, det er jo ingen "korrekt" rekkefølge, annet

enn at CAS Latency som regel alltid kommer først.

En bios kan være forskjellig fra en annen bios.

CPU-Z for eksempel rapporterer ulik rekkefølge i forhold til bios på IC-7.

Lenke til kommentar

2 - CL (cache latency)  

2 - tRP (Row Precharge)

Øh, det er jo ingen "korrekt" rekkefølge, annet

enn at CAS Latency som regel alltid kommer først.

En bios kan være forskjellig fra en annen bios.

CPU-Z for eksempel rapporterer ulik rekkefølge i forhold til bios på IC-7.

Selv om det varierer fra hovedkort til hovedkort så er det en rekkefølge som er korrekt, og det er den som ram produsenter bruker. Ganske logisk å da bruke den.. synes du ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...