Gå til innhold

TwinMOS m/winbond brikker.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. ja.. tredje eller fjerde gangen jeg svarer på en Twinmos m/winbond tråd i dag...

Ja, jeg gidder ikke svare på alle, men jeg prøvde en stund å holde litt oversikt. Nå er det jo komplett umulig.

Kan forstå at noen ikke finner ut av søkefunksjonen og sånnt, men når temaet er diskutert opptil flere ganger på topp-15 "siste poster" så er det gale!

DrE

Lenke til kommentar

har bestilt meg 2500xp abit nf-s 2.0 med 2x256 twinmos nå. Har tenkt til å bruke silent brezee som en midlertidig løsning

her er saken jeg har snart bursdag og da blir det penger på sparebørsa og jeg tenkte jeg skulle knuse sparegrisen og gå litt berserk..

slk 900 med 92mm papst 23dba eller waterchill? :D

hva er mest verdt penga? vannkjøling er jo som kjent en investering

:)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på om man har BH-5 eller CH-5 Winbond-brikker. Jeg har sistnevnte, som er nyest - men visstnok dårligere til å overklokke.

Selv har jeg (foreløpig) dårlige erfaringer med raskere innstillinger enn 2,5-3-3-7 - på alt over 200MHz FSB. Kjører må på 227 MHz FSB, og tror ikke jeg kommer høyere. Kjører selvsagt DualDDR. :)

Har kjøling på nb, sb, mosfets og pll. 2,9V på minnet, skulle gjerne gitt mer enn 1,7V til nb. Mulig jeg prøver blyant-mod'n...

Lenke til kommentar
Alle sier at windond CH-5 er best til oc da...

Det er ikke mitt inntrykk. Har lest flere tester og på flere forum, der det antydes at BH-5 er best. Har dessverre ingen linker nå.

fUsiOn: Det står på chip'ene på minnebrikkene dine. :)

Hmm, jeg har lest noen tester hvor bh-5 er testet mot ch-5, og hvor sistenevnte har kommet best ut. Linker har jeg ikke men.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har lest noen tester hvor bh-5 er testet mot ch-5, og hvor sistenevnte har kommet best ut. Linker har jeg ikke men.

Håper CH-5 faktisk er bedre da, siden jeg har de brikkene. ;)

Selv har jeg foreløpig ikke klart å kjøre særlig lave timings på disse brikkene, uansett FSB, men jeg får de da i det minste oppunder 230MHz i FSB.

Lenke til kommentar

Generell oppfatning av BH-5 mot CH-5 er at førstnevnte

klarer lavere CAS på rimelig høy FSB, mens sistnevnte

klarer totalt sett enda høyere FSB (og det er det man

tjener mest på).

Også virker det som den ene CAS instillingen på CH-5

(DRAM RAS# to CAS# delay) er "låst" til 3, har lest

om dette flere steder og har selv prøvd å kjøre på 2 her,

noe som resulterte i sinnsyk ustabilitet. Kjører derfor

2-5-3-2 på IC-7. Kan hende dette er en Canterwood-sak,

så hadde satt pris på om noen med Nforce kunne si om

dere kjører f.eks på 2-5-2-2 og evnt. ved hvilken FSB det

er snakk om.

Selv ved oppgitt hastighet på DDR 400 var det ustabilt i

Prime95 ved 2-5-2-2. Men det er ingen som helst problemer

med 2-5-3-2, heller ikke når jeg kjører raskere enn DDR 400.

Lenke til kommentar

Også virker det som den ene CAS instillingen på CH-5

(DRAM RAS# to CAS# delay) er "låst" til 3, har lest

om dette flere steder og har selv prøvd å kjøre på 2 her,

noe som resulterte i sinnsyk ustabilitet. Kjører derfor

2-5-3-2 på IC-7. Kan hende dette er en Canterwood-sak,

så hadde satt pris på om noen med Nforce kunne si om

dere kjører f.eks på 2-5-2-2 og evnt. ved hvilken FSB det

er snakk om.

Stemmer bra det.. CH5 takler ikke tRCD under 3, og det gjelder ikke bare canterwood, men alle hovedkort så vidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar

Stemmer bra det.. CH5 takler ikke tRCD under 3, og det gjelder ikke bare canterwood, men alle hovedkort så vidt jeg har skjønt.

Hmm, derfor jeg opplever ustabilitet når jeg prøver lave latency-settinger med mine to 256mb CH-5 utrustede twinmos winbond....

Hva er foresten normal måte og ramse opp de fire viktigste latency-settingene på?

Trodde det var vanlig med CAS først, så RAS slik:

2-2-2-5

Men nå ble jeg litt usikker.

DrErling

Lenke til kommentar

Etter nærmere testing har jeg funnet ut at 2,0-3-2-6 er det beste jeg kan kjøre mine 2x256Mb CH-5 brikker på. Iallfall med FSB på 227. =)

Vet noen hvorfor FSB (og dermed DualDDR) blir oppgitt noe lavere i post enn hva jeg faktisk setter de til i BIOS?

Og en ting til forresten. Mange vet sikkert dette, men for de som ikke gjør det: Når du setter vdimm til 2,9V og den oppgis som 3V i måleprogrammer, så er det sistnevnte som er riktig, ifølge de som har målt den faktiske spenningen med multimeter.

Lenke til kommentar
Etter nærmere testing har jeg funnet ut at 2,0-3-2-6 er det beste jeg kan kjøre mine 2x256Mb CH-5 brikker på. Iallfall med FSB på 227. =)

Vet noen hvorfor FSB (og dermed DualDDR) blir oppgitt noe lavere i post enn hva jeg faktisk setter de til i BIOS?

Og en ting til forresten. Mange vet sikkert dette, men for de som ikke gjør det: Når du setter vdimm til 2,9V og den oppgis som 3V i måleprogrammer, så er det sistnevnte som er riktig, ifølge de som har målt den faktiske spenningen med multimeter.

Tror fakrisk FSB er riktig igjen når du går inn i Windows.. merkelig nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...