Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nevrolog, fysioterapeu og ortoped mener jeg har MS

Gjest CC

Anbefalte innlegg

Har i over to år hatt sterke smerter i begge knær. Siste 1 1/2 år har jeg slitt med å gå for beina klarer ikke å holde meg oppe og jeg faller sammen. Det kjennes også som om kneet klikker ut av ledd innimellom.

Beina kan bli helt stive, mens innimellom, spesielt ved øvelser, blir de spastiske. Jeg har generelt liten kontroll over beina. Må bruke krykker/rullestol.

Har iløpet av det siste halve året hatt betennelse på synsnerven 3 ganger. Veldig godt mulig jeg har hatt dette mange ganger før men aldri vært hos lege for det før.

Har også hyppig vannlating og dårlig fordøyelse.

Er konstant trett. Liten konsentrasjon.

Har vært hos nevrolog, fysioterapeu og ortoped som mener det er MS. Finner ike noe galt på MR bilder. Fastlege er usikker. Vært til psykiatrisk utredning, ikke noe feil der heller.

Hva skal jeg gjøre videre? fastlege har gitt opp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

MS er en sykdom som rammer nervesystemet og som viser seg ved en rekke ulike symptom. Diagnosen stilles ikke utelukkende ut fra MR, men både ved alminnelig klinisk undersøkelse og ved at det tas bestemte prøver. Om du tror det er denne sykdommen du har, bør du be legen din om henvisning til "second opinion" hos en annen spesialist i nevrologi.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har vært hos flere nevrologer iløpet av disse 2 årene. Alle med samme konklusjon: MS.

Hvilke prøver er det du snakker om?

Blødprøver?

Lenke til kommentar

Hei igjen

Hvis flere leger har ment det er MS, så misforsto jeg innlegget ditt. Da er det nok riktig diagnose. Jeg er selv ikke lege, men har forstått at både blodprøve og cerebrospinalvæske kan gi tegn på MS, men at det er en del pasienter som har sykdommen uten at det slår ut på prøver.

Hvis du er riktig diagnostisert, så kjenner du vel også til MS-forbundet http://www.ms.no/.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Ingen begrunnelse. Hun nevnte noe om at hun tenkte det var psykisk, men hun ville ikke sende meg til psykolog/psikiater så jeg fant en privat psykiater som mente jeg absolutt ikke led av noe psykisk. Da sendte fastlegen meg til en annen psykiater som heller ikke fant noe psykisk.

Etter dette har fastlegen gitt opp å gjøre noe, men gir meg resept på sterke smertestillende som jeg ikke vil ha.

Lenke til kommentar

Har funnet noe på nettet om at MS ofte forveksles med NMO, men når jeg søker på NMO finner jeg ingenting. Noen som vet noe om den sykdommen?

Lenke til kommentar

Hei!

Siden du poster som gjest har jeg ingen mulighet til å sende deg en privat melding, så jeg ser meg nødt til å legge igjen denne beskjeden her i tråden.

Jeg redigerte tittelen på dette emnet da den brøt med tre-ords-regelen, og ikke beskrev spesielt godt hva tråden gikk ut på. Hvis du føler den nye ikke passer, oppretter du en bruker og sender meg en privat melding eller epost, så skal jeg forandre den igjen. Du kan lese mer om de aktuelle retningslinjene her.

Dette innlegget skal ikke kommenteres.

Med vennlig hilsen,

Runar

Lenke til kommentar

Runar:

Jeg beklager at jeg har gjort feil. Takk for at du rettet opp i det og sa ifra!

Dag1234:

Takk for link, men som du skrev er det Wikipedia jeg har funnet noe informasjon. Tenkte at siden Wikipedia ikke alltid er like sikkert at det var lurt å spørre her.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Du skal være varsom med å følge helseråd gitt på nettet, og siden det nå ser ut som om du kan ha en sjelden og uklar nevrologisk tilstand,kan du ikke forvente å få særlig utfyllende svar her. Du får vel ta med wikipedia-opplysningene til fastlegen din og få en gjennomgang av dine symptom. Og sikkert lurt med enda en runde til nevrolog hvis det er sånn at NMO ikke ble utredet ved de forrige gangene du var der.

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, jeg vet jo at ikke alle vellmenende helseråd er riktige bestandig, men det gir meg ofte en pekepinn.

MR av hode og nakke: negativt.

VEP test: negativt.

Legene nekter spinalpunksjon da de ikke tror det kommer til å finne noe gærent.

Blir ganske frustrert over at de bare gir opp helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...