Larsemão Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Opel Vectra 1999 1,8 CD. Noen som har erfaringer med denne modellen? Ser på en som har rullet 240 000 km, er det for mye for denne bilen? Den ser ut til å ha blitt vedlikeholdt veldig bra, og har ikke rust. Er også EU-godkjent til 2011, og blir solgt av en bilforhandler. Vurderer å kjøpe denne, men tenkte jeg skulle høre med folk her inne først, om noen har noe spesielt å si på disse vectra-modellene Når jeg prøvekjørte den, var det en slags 'klakke'-lyd som kom bakfra noen ganger, spurte bilforhandleren, men han sa at de skulle de nok klare å fikse, det var visst ikke noe stort. Hva tror dere det kan være? I verste fall liksom... Endret 26. april 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 35k (uten omregistreringa) Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Hadde trodd noen på dette forumet kunne komme med noen kommentarer :/ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Vedlikehold er viktigere enn kjørelengde, er det lenge til regreima skal byttes? Lenke til kommentar
salah Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har en Vectra 2.0 136 (X20XEV) selv. Disse maskinene kjører og kjører og kjører så fremt du vedlikeholder den greit som f. eks. bytte olje og filtere. Har opplevd derimot at beltefestene har røket på to av mine Astraer (de bruker samme beltefeste), men dette er jo en ikke-kostnad egentlig. Pass på rust, dessverre er det litt fort gjort på disse bilene. Kjørekomfort er det uendelig av, dette er en bil du virkelig blir glad i. Motoren du kjøper er mest sannsynlig X18XE med 125 hk, og det er nettopp XE*-motorene som endret ryktet deres. Motoren er MEGET kraftig siden det er 16v, så det sparker godt i fra seg samtidig som bensinforbruket kan være på en meget akseptert nivå (kommer jo an på hvordan du kjører). Registerreim BØR du skifte når den skal skiftes. Ikke utsett dette, for da driter du deg fort ut. Dette er jo en selvfølge for alle biler, men av sure erfaringer kan jeg si at du ikke bør vente med å gjøre det. Eksosanlegget er en svakhet, spesielt bakre deler. På min kan eksosanlegget dette ned og lage en stygg lyd, men det er jo bare å krype under bilen og sette det på plass. Ellers ingenting å utsette på de bilene, du vil ikke angre på kjøpet ditt uansett hvor mange som mener at Opel er dårlig. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Registerreim ble byttet for 20 000 km siden. Den klakke-lyden som kommer bakfra sier bilselgeren at er sannsynligvis en lenkarm som er slitt elns, og at det får de nok fikset ganske lett. Opplevd dette? Bilen er jo galvanisert også da, på disse 99-modellene. Er nok stor sannsynlighet for at jeg går for denne Vectra-en (Skal sies at jeg ikke er noe flink på bil, så å eventuelt 'krype under bilen og sette det på plass' kommer jeg til å slite med xD) Endret 24. april 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
salah Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Intervall på registerreim er 60 000. Dvs. du bytter ved 60 000, 120 000, 180 000, 240 000 etc. Eller tidligere dersom bilen står i en lang periode uten å ha vært i bruk. Klakkelyden kan jeg dessverre ikke si noe på da jeg ikke har opplevd dette og heller ikke har noen råd om hva det kommer av. Lenkearm (stabilisatorstag bak) kan det godt være. Hørt at dette er typisk feil på Opel. Denne kjøper du alltid ny, og koster mellom 200-300 kr ny fra f. eks. Mekonomen. Skal ikke være store greiene å bytte den, når du løfter opp begge bakhjula ser du hva som er hva. Husk at slark i bærearm går ikke gjennom PKK (EU-kontroll). Igjen her får du bruk for Haynes-boka som viser deg steg for steg hvordan du demonterer og monterer igjen. Denne boka koster deg ca. 199 kr og sparer deg for timer med surfing etter hjelp og masse hat. Før du kjøper Vectraen, ta gjerne med deg en som har litt peiling på bil, og sjekk understell for riper, bulker etc. Hjelper fint lite å ha galvanisert karosseri dersom kanalene er skrapt i stykker :-) Men ellers kan du glede deg til du får en bil som er en herlighet å mekke på, billige deler, og kjørekomfort som strekker langt! Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Tusen takk for svar Men på grunn av dyr omregistering, må jeg nesten avskrive denne allikevel :/ Har da sett litt på Toyota Carina E XLI 96. Noen som har noe å si på denne bilen? Den jeg ser på har forøvrig gått under 200 000 km, nettopp EU-godkjent, nylig byttet reg.reim, rustfri, og koster mindre enn Vectra'en, så det virker som et relativt godt kjøp i den prisklassen? Endret 25. april 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
salah Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Carina er driftssikker bil etter hva jeg har erfart, men den er drit kjedelig. Det er en typisk A til Å-bil, uten personlighet eller kjørekomfort nær Vectraen. Dessuten er jo Vectraen mye finere og flere funksjoner. Du får det du betaler for. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Problemet er at den blir for dyr for meg når den har omregistrering på over 6 tusen, og jeg ikke har jobb på grunn av at jeg er student og spiller fotball 5 dager i uken, og som førstegangsbil blir det ikke LIKE viktig med en bil som er kjempefin og har mange funksjoner Endret 25. april 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 da er det bare å gå for noe ala Carina da. Har man ikke råd til biler med god kjørecomfort og mye utstyr så har man ikke det. Da er det bedre å kjøpe noe kjedelig, men dritfsikkert. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Har selv Carina E 95 modell, vil ikke si at den er kjedelig. Men den er meget driftsikker. Med helt enkel service så holder Carinaen utrolig lenge. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Jeg synes heller ikke min Galant fra 91 er kjedelig, men i forhold til en bimmer eller mercedes fra samme årgang så er den absolutt det. Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Ja Merceder er jo da også en klasse i seg selv. Men som sagt folk som velger å kjøpe slike biler vet at de må ha penger i lomma med tanke på reperasjoner og kostnader på deler. Toyota kunne vel også brukt mye mer penger på hver bil de lagde, men da ville det også gått utover kundene i form av kostnader til bildeler osv... Så satt mot disse bilmerkene ja Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Faen. Toyota'en virket veldig interessant på nettet, dro og så på den idag - var bare å legge ifra seg med en gang av diverse grunner. Begynner å bli litt frustrert av å lete etter en førstegangsbil for < 40 000 kr. Vanskelig å finne noe som ikke er så langt unna, og at jeg kan ca 0 om biler hjelper meg ikke mye Noen som har noen gode råd? Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hva var problemene? Kan ikke være all verdens problem å finne en bil til under 40 høvdinger. Jeg klarte å finne en til 15 000, og den går den dag i dag. Men det spørs selvfølgelig hva man forventer seg. Kjenner du ingen med bilkunnskaper som du kan ta med deg a? Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Nei, var helheten, selgeren, hvordan bilen var når den skulle vises frem (møkkete, rot innvendig osv. osv.), den var ikke vedlikeholdt bra, mange flekker på den, støtfanger bak var løs, ulyder, diverse funksjoner som ikke virket osv. Forventer en bil som ser ganske grei ut for en kar på 18 år, ikke gått altfor mye, helst rustfri, helst så ung som mulig (95 og nedover syns jeg er litt gammelt), EU-godkjent eller i god nok stand til at den går gjennom EU-godkjenning. Fint om det ikke er en 1,4 liters motor også liksom De fleste jeg finner har liksom enten rullet svært mange kilometere, eller så er det endel rust osv. Er akkurat det, jeg kjenner ingen med bilkunnskaper som kan hjelpe meg. Hadde nok vært mye lettere om jeg hadde hatt litt kunnskaper selv, og kunne mekket litt selv. Endret 26. april 2010 av Larsemão Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Var heldig med min Toyota, var strøken bortsett fra noen merker i lakke som han hadde tatt seg tid til å dekke over. Vaska motorn (kanskje forhandleren) innvendig osv. Men at den lager ulyder høres skeptisk ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå