Gå til innhold

Russetråden 2010

Khaffner

Anbefalte innlegg

morgan_kane, framgangsmåten for ølet er vel vanskelig å forklare kjapt. Men her er det vi har gjort med ølet så langt:

Vi startet med å rense dunken, eller "ballongen" som det heter.

Dunken er på 30 liter.

Vi brukte noe som heter ballongrens.

Du får kjøpt det hos butikker som har litt av hvert.

Og bryggeributikker.

Vi helte oppi to spiseskjeer ballongrens, og fylte hele ballongen med varmt vann og lot det stå over natta.

Så tømte vi det ut og fylte i kaldt vann en del ganger for å skylle det vekk.

Etterpå tok vi oppi litt vinsvovling og en liter vann, ristet duken og skylte det ut igjen.

Dette var bare for å rense og desinfisere ballongen, siden den hadde blitt brukt til noe annet før.

Er vel ikke alltid nødvendig med ballongrens, men å skylle kjapt med litt vinsvovling kan være lurt.

Over til selve ølet.

Vi fant ut at den engelske ølgjæra jeg nevnte noen poster over her, ikke ville gjære.

Den var kun ment som helsekost.

Sjefen min hadde lykkes med dette produktet for mange år siden, men tydeligvis har de endret måten de framstiller det på slik at den ikke kan brukes til gjæring. Det er fordi den egentlig er ment som helsekost.

Vi kjøpte derfor en pakke tørrgjær, helt vanlig gjær til brødbakst.

Ingrediensene brukt hittil er da:

3kg sukker

En boks med maltekstrakt (450g)

En bøtte med rosiner (500g)

En stor neve / trakter(så mye som det går i en kaffetrakter) med humle.

Tørrgjær (1/3 av en pose)

En pose med gjærnæringssalt

En pose "special enzyme for dry beers"

Framgangsmåte for en 30 liter stor ballong:

Fyll ca halve ballongen med kaldt vann.

Hell vann i en stor kasserolle, fyll opp ca halvveis.

Ha oppi 3kg sukker, en bøtte/pakke rosiner og all maltekstrakten, varm opp og rør rundt til alt(ikke rosinene, naturligvis) har løst seg opp.

Tøm alt oppi ballongen.

Inkludert rosinene.

Hvis du ikke har en stor kasserolle, løs opp alt i puljer. F.eks 1kg sukker hver gang.

Humlen koker du som du koker te.

Ha den i en tekanne eller noe sånt, hell over kokt vann (gjerne kokt i vannkoker) og la den trekke i en halvtimes tid.

Sil det ut og tøm det i ballongen sammen med resten.

Tilsett posene med gjærnæringssalt og "special enzyme for dry beers".

3kg sukker høres mye ut, men det er jo dette som blir til alkohol.

1/3 pose tørrgjær høres lite ut, men gjærceller formerer seg.

Mer gjær betyr ikke mer alkohol.

Det betyr "arbeidsledige" gjærceller som blir til grums på bunnen.

Fyll opp resten av dunken med vann.

Å tilsette gjæra er litt mer komplisert, det må være rett temperatur. Jeg forklarer det senere.

(Vi har ikke gjort det enda :tease: )

Vet ikke om jeg husker alt rett nå, men gidder ikke å edite innlegget før senere i kveld.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faen så kjipt.. Hadde gleda meg til å være russ leeenge.. Så blir jeg innlagt på sykehuset, å slipper ikke ut før tidligst Mandag. Går glipp av en god del happenings da, men det er "greit nok." Det som virkelig suger er at jeg kan ikke drikke alkohol eller anstrenge meg på 6 uker fremover. Ergo HELE russetiden er ødelagt! :/ Men kos dere masse, dere som er russ :)

Lenke til kommentar

Driver og ser på Stavangerbiletter med vanen min, men er ganske umulig å få tak i noen. Heldigvis har jeg alledagerspasset på Tryvann som backupløsning, men Stavanger hadde vært så jævlig fett! Roadtrip med vanen hadde vært konge, men jeg tar det som det kommer. Blir nok bra uansett tror jeg. Hvor i Akershus er vanen din fra, Cheap?

I kveld er det vankåring, og et par lokale treff. Gleder meg til å se hvordan denne kvelden kan utarte seg...

Endret av WCH
Lenke til kommentar

Flotte greier ass. Når jeg kom dit var jeg kanskje den eneste edrue, så jeg tenkte å ta igjen litt, så jeg er på nivå med resten. Men rundt 11-tiden ble jeg lagt i stabilt sideleie fordi jeg var for dritings til å stå oppreist. Pappa ble ringt, og jeg ble kjørt hjem. I 7-tiden idag ble jeg ringt av en av de andre på bilen som ble igjen, og spurte om hvordan bilen skulle komme seg vekk derfra. Long story short: Bilen ble kjørt av en god venn av kompisen min, og nå står den i Drøbak(en av gutta på russebilen bor der) med tom giroljetank. Heftig lekkasje. Heldigvis skjedde det der, verkstedet som sa de hadde fikset lekkasjene i går var bare 2 minutter gange unna. Venter på anrop om bilens status.

Typisk start på russetiden! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...