Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-132


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en flott oppskytning. Jeg hører på CNN at Kennedy Space Center har solgt 90.000 billetter til dette romoppdraget.

Jeg legger ved noen bilder jeg tok fra NASA Causeway ca. 10 km fra oppskytningsrampe LC-39A.

 

Go Atlantis.

 

--

Øystein

post-210230-1273878434,6358_thumb.jpg

post-210230-1273878463,2866_thumb.jpg

post-210230-1273878483,5707_thumb.jpg

post-210230-1273878524,7692_thumb.jpg

post-210230-1273878572,6557_thumb.jpg

post-210230-1273878607,9611_thumb.jpg

post-210230-1273878622,1589_thumb.jpg

post-210230-1273878632,4916_thumb.jpg

post-210230-1273878650,9371_thumb.jpg

post-210230-1273878883,7781_thumb.jpg

post-210230-1273878935,7102_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var en flott oppskytning. Jeg hører på CNN at Kennedy Space Center har solgt 90.000 billetter til dette romoppdraget.

Jeg legger ved noen bilder jeg tok fra NASA Causeway ca. 10 km fra oppskytningsrampe LC-39A.

De estimerte at det var 300.000 mennesker i området rundt Kennedy Space Center for å se på oppskytningen.

 

Jeg var også på NASA Causeway... Her er ett par av mine bilder:

 

post-22436-1274144310,5254_thumb.jpg

Tatt rett før de begynte å telle ned fra T-9 minutter

 

post-22436-1274144508,303_thumb.jpg

Tatt etter at Atlantis har fått GO til "Main Engine Start"

 

post-22436-1274144712,2194_thumb.jpg

Rett før T-0 og "SRB Ignition"

 

post-22436-1274144861,4506_thumb.jpg

Det tar et par sekunder før Atlantis kom ut av røykskyen fra SSME og SRB

 

post-22436-1274145134,4379_thumb.jpg

Rett før initieringen av "Roll-Program" som setter Atlantis på rett kurs mot romstasjonen

 

post-22436-1274145281,3878_thumb.jpg

Litt etter de har rullet til riktig posojon så throtler de ned motorene til 72%

 

 

Tatt med ett Olympus E-30, med Olympus ED 50-200mm 1:2.8-3.5 SWD objektiv og Olympus EC-20 2.0x Teleconverter.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 1

 

Dag 1 i alle romferge oppdag begynner med oppskytningen.

 

Selve turen opp gikk veldig bra, og etter att den eksterne tanken ble separert begynte aktivitetene med å gjøre klar romfergen for oppdraget (Orbit Ops). Det vil si å sette opp datanettverket ombord i kabinen, samt åpne opp dørene til lasterommet. Dagen sluttet med at Atlantis sin robotarm ble testet ut. Den skal brukes imorgen for å inspisere varmeskjoldet.

 

 

Bilder - Dag 1

 

2010-3373-m.jpg

Bilde fra iring Room 4 på Launch Control Center ved Kennedy Space Center. Her kontrollerer alle aspekter ved selve nedtellingen. Etter at Atlantis har klarert tårnet på LC-39A så overtar Mission Controll i Houston, Texas.

 

2010-3432-m.jpg

Bilde tatt rett etter at Atlantis klarerer tårnet på oppskytningsrampe 39A for siste gang.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 1

STS-132: Atlantis launches on opening attempt
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-launch-live1/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 2

 

Dag 2 begynner med skanning av Atlantis sitt varmeskjold. De bruker OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) som er en lang bom, eller forlengelse av romfegen sin egen robotarm om dere ønsker. Denne brukes til å scanne over de mest følsomme delene av varmeskjoldet, nemmelig nestetuppen og leaning edge forran på vingene. Disse delene er laget av RCC (Reinforced Carbon-Carbon).

 

Samtidig så skal data fra diverse andre sensorer og kamraer analyseres. De som ikke jobber med inspeksjonen av romfergen jobber med å klargjøre utstyr til dokkingen med romstasjonen imorgen, samt sjekk av draktene de skal brukte på de frem planlagte romspaserturene (EVA).

 

 

Bilder - Dag 2

 

455238main_s132e007567.jpg

Bilde tatt ut mot lasterommet på Atlantis, dokkingadapteren er klar til morgendagens dokking med romstasjonen.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 2

After a Storied 25-years, Atlantis Celebrates One Final Time in Orbit
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/25-years-atlantis-celebrates-final-time-orbit/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 3

 

Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Atlantis gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der.

 

Etter dokking til ISS så skal kritisk last (nedfryste forsøks samples fra jorden) overføres til fryserne på romstasjonen. De kommer også til å overføre EVA-drakter, og begynne forberedelsene til EVA-1. På slutten av dagen skal også ICC-VLD plukkes opp med robotarmen, og installere på en midlertidig lokasjon på romstasjonen. Deler fra ICC-VLD plattformen skal brukes under første EVA på dette oppdraget.

 

 

Bilder - Dag 3

 

455630main_iss023e044476.jpg

Bilde av Atlantis før RPM-manøvaren. bildet er tatt over Andes fjellene i Sør Amerika

 

455035main_iss023e044624.jpg

Undersiden på Atlantis tatt under RPM. Grunnen til at de gjør dette er at de ønsker å ta et varmeskjoldet ikke er skadet.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 3

STS-132: Atlantis docks with ISS – Extremely clean ET-136
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-atlantis-sunday-docking-extremely-clean-et-136/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Misunner dere som fikk vært og sett på. Hvordan fikk dere billetter til NASA Causeway?

Prøvde selv å få billetter dit tidligere i år, men brukte jo billettsystemet sitt "Virtual waiting room", og når jeg først fikk komme videre (10 minutter etter at salget begynte) så var jo Causeway billettene long gone.

Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 4 - EVA 1

 

Dag 4 er første EVA for STS-132. Det er astronautene Bowen og Reisman som skal utføre EVA 1. Hovedaktivitetene på denne EVA er å montere en backup "Space to Ground" antenne, kjent som SGAnt. Dette er en Ku-bånd antenne som brukes til å kommunisere med jorden via NASA sitt TDRS system. Romstasjonen har allerede en slik antenne, men de ønsker enda en i backup. Etter hvert når de får opp nytt utstyr er også tanken å bruke begge antennene til å sende data for å doble båndbredden.

 

På slutten av EVA 1 skal det også kjøres forberedelser til å bytte ut batterier på P6 solcellepanelet. Utbyttingen av batterier er hovedaktivitetene på EVA 2 og EVA 3. Etter EVA 1 er ferdig skal også romfergen sin robotarm SRMS ta tak i den russiske MRM-1 modulen som en forberedelse til imorgen.

 

 

Bilder - Dag 4

 

456863main_iss023e047357.jpg

Astronaut Garrett Reisman på Candarm2 (SSRMS) med reserveantennen til romstasjonen.

 

455763main_iss023e044834.jpg

Her monteres reserveantennen til Z1 truss ved siden av den primære antennen.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 4

STS-132 completes EVA-1 as SGANT Installation takes center stage
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/atlantis-eva-1-sgant-installation-center-stage/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 5

 

Hovedaktivitetene på dag 5 blir ved hjelp av robotarmene, plukke MRM-1 ut av lasterommet på Atlantis, for å si gi modulen til romstasjonen sin robotarm, som skal dokke den til den endelige plasseringen på nadir (ned) siden på den russiske Zaria modulen. Det er første gang at en russisk modul fraktes opp med en amerikansk romferge.

 

på slutten av dagen skal romstasjonen sin robotarm flyttes til den ytterste plassen på trussen, også kjent som WS8, for å kunne støtte morgendagens EVA som blant annet skal bytte ut batterier på P6 solcellepanelene.

 

 

Bilder - Dag 5

 

456883main_iss023e046806.jpg

Romfergen sin robotarm (SRMS) har tak i MRM-1 som blir løftet ut av lasterommet på Atlantis.

 

456913main_iss023e047527.jpg

MRM-1 dokket til sin endelige plassering på romstasjonen, på nadir (ned) koblingen på den russiske Zaria modulen.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 5

STS-132: Russia’s MRM-1 installed – Port Wing clearance boost
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-mrm-1-installed-port-wing-boost/
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 6 - EVA 2

 

6. dag i dette oppdraget er satt av til EVA 2. Denne EVA'en er det astronautene Bowen og Good som skal utføre. Hovedaktiviteten er å bytte ut tre av seks batterier på P6 solcellepanelet. Ett sett med solcellepaneler på romstasjonen har 12 batterier. P6 er det eldste av panelene. Det ble fløyet opp i 2001 på STS-92, og var lenge montert midlertidig på toppen av Z1 truss. P4 og S4 panelene kom først opp i 2005 og 2006, og S6 panelet var det siste opp i 2009. 6 av batteriene på P6 ble allerede byttet på STS-127. Etter romfergene slutter å fly så vil det være mulig å sende opp nye batterier med japanske HTV frakt fartøyer.

 

En liten tilleggsoppgave som er lagt til EVA 2 er å fikse en kabel som er i veien for ett av instrumentene på OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems). EVA 2 skal etter planen vare i 6 timer og 30 minutter.

 

 

Bilder - Dag 6

 

456544main_s132e008324.jpg

Astronaut Michael Good under EVA 2 og oppgaven med å bytte ut batteriene på P6.

 

456058main_s132e008223.jpg

Astronaut Garrett Reisman fotografert i Cupola, som brukes til å observere, samt kontrollere robotarmen under EVA'ene.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 6

EVA-2: OBSS PTU Cable Repair and P6 Battery R&R worked by STS-132
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/eva-2-obss-ptu-cable-repair-p6-battery-rr-132/
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 7 og 8 - EVA 3

 

Dag 7: Dag 7 er det planlagt ganske få aktiviteter. I løpet av dagen skal de gå inn i den nye MRM-1 modulen for første gang, og det skal tas prøver av luften for å være sikker på at den er trygg. Siden en romferge har veldig god kapasitet ble MRM-1 modulen lastet smekkfull med forsyninger. Det er derfor mulig at de allerede idag begynner med å ta ut noen av disse forsyningene. På slutten av dag 7 begynner forberedelsene til EVA 3, og mannskapet har fri.

 

Dag 8: Siste EVA for dette oppdraget er planlagt på dag 8. Det er astronautene Good og Reisman som skal utføre denne. Går alt etter planen så er dette siste EVA for Atlantis. Hovedoppgaven under EVA 3 er å fullføre installasjonen av batterier på P6 solcellepanelene. Totalt var det med opp seks batterier på dette oppdraget, og det er tre som skal stiftes. På slutten av EVA 3 skal de også ta med ett reserve PDGF (Power Data Grapple Fixture) fra lasterommet på Atlantis inn i romstasjonen. PDGF brukes kan brukes som base til romstasjonen sin robotarm (SSRMS)

 

 

Bilder - Dag 7 og 8

 

456483main_s132e008655.jpg

Dag 7: Her ser man MT (Mobile Transporter) som brukes som en base for romstasjonen sin robotarm. MT kan flyttes fra P4 truss til S4 truss og går på skinner. På MT kan vi se at både robotarmen SSRMS er montert, samt robothånden, også kjent som Dextre.

 

457102main_s132e009255.jpg

Dag 8: Bytting av batterier. Romstasjonen sin robotarm SSRMS holder ICC-VLD med batteriene. Dere kan se plasseringen av batteriene (firkanta bokser nede på høyre side av bildet) på P6.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 8

STS-132: Final EVA completes battery task – WLE IDS data review in focus
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-final-eva-wle-ids-data-review-in-focus/
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 9 og 10

 

Dag 9: Dag 9 kommer også til å bli en rolig dag. Store deler av dagen er satt av for fritid for mannskapet på Atlantis og ISS. Det er også planlagt siste overføringer av utstyr og eksperimenter som skal være med Atlantis tilbake til jorden, romfergene har begrenset plass til dette nede på mid-deck. ICC-VLD plattformen skal også returneres tilbake i Atlantis sitt lasterom for retur til jorden.

 

Dag 10: Er siste dokka dag mellom Atlantis og romstasjonen. Det skal være en standard farvel seremoni i Node 2 (Harmony), og lukene mellom Atlantis og ISS lukkes for siste gang. Dette er som sagt før Atlantis sin 10. og siste dokking med den internasjonale romstasjonen. Søndag 23. mai klokken 16:11 Norsk tid skal etter planen undokcking være. Etter undocking så kommer Atlantis til å gjøre en standard "fly-around" av romstasjonen før siste separasjonsmanøvrene.

 

 

Bilder - Dag 9 og 10

 

457617main_s132e009938.jpg

Dag 9: Kosmonaut Alexander Skvortsov i Expedition 23 jobber med å lempe forsyninger ut av den nye MRM-1 modulen. Som dere ser så er det ganske fult...

 

458187main_iss023e051361.jpg

Dag 10: Etter under fly-around, bilde av Atlantis med MRM-1 modulen i forgrunnen.

 

458112main_iss023e051233.jpg

Dag 10: Siste gang vi ser dette... Atlantis på vei hjem fra den internasjonale romtasjonen.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 10

STS-132: Extensive evaluations allow for nominal Late Inspection plan
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-extensive-evaluations-nominal-late-inspection/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 11

 

Dag 11 begynner begynner med de det som kalles "Late Inspeksjons", som er en kjapp titt over de mest følsomme delene av Atlantis sitt varmeskjold. De ønsker å forsikre seg for at de ikke har blitt truffet av noe MMOD eller romsøppel mens de har vært dokket til romstasjonen. Når denne inspeksjonen er ferdig parkeres robotarmen, da den ikke trengs mer på dette oppdraget. Atlantis er fremdeles i rute til en landing på Kennedy Space Center onsdag, hvis været er bra nok.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 11

STS-132: Atlantis and the ISS set to bid farewell for likely the final time
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-atlantis-iss-set-to-bid-farewell-for-likely-the-final-time/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-132 - Atlantis - Dag 12

 

Dette er siste planlagte dag i verdensrommet for Atlantis, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Atlantis, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. På slutten av dag 12 skal også Ku-bånd anntennen som brukes til bredbåndskommunikasjon med jorden pakkes ned.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 12

STS-132: DAT Clear Atlantis’ Thermal Protection System for Landing
http://www.nasaspaceflight.com/2010/05/sts-132-dat-clear-atlantis-tps-for-landing/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Første dag med landingsforsøk! Planen til NASA er å kun prøve Kennedy Space Center idag. De har to muligheter til å lande idag:

 

KSC1:

De-orbit burn: 13:41

Landing: 14:48

 

KSC2:

De-orbit burn: 15:17

Landing: 16:22

 

Alle tidene her er Norsk tid.

 

Det er regnbyger som eventuelt er ett problem for en landing på Kennedy Space Center i dag. Får de ikke landet idag så kommer de høyst sannsynlig til også å prøve å lande på Edwards Air Force Base i California imorgen.

Lenke til kommentar

Det har nettopp blitt gitt GO til å lukke Atlantis sitt lasterom.

 

Astronautene driver nå med siste forberedelser i kabinen, og vil snart begynne med "fluid loading", det vil si å drikke saltholdig vann. Dette vil hjelpe de med å tilpasse seg gravitasjonen (1G) igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...