Gå til innhold

Hvordan skal jeg ta backup av Windows?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt en mini-pc og jeg har windows-starter. jeg har tenkt til å gjøre om den til Windows XP. men jeg vil gjerne gjøre en back-up til windows-starter, og jeg har ikke cd-rom. hvordan skal jeg backe det opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du kanskje tar deg litt vann over hodet her...

Først må du bruke et program for å ta et disk image av disken (f.eks Acronis, Norton Ghost etc). Så må du ha en så stor minnepenn, eller ekstern disk at du kan lagre backup filen på (kan fort bli 5-10 GB).

Så må du ha en minnepenn som du kan formatere, for å så legge inn XP installasjons filene på, så formatere pcen, og legge inn XP igjen.

Det er mye jobb, og det virker ikke akkurat som du har veldig stor pc kunnskap...kanskje du bør finne noen som hjelpe deg.

Eller så må du belage deg på mange spørsmålsrunder her på forumet.

Edit

Og så bør du sjekke om pcen din kan kjøre XP da, om det finnes drivere til alt. Dumt å legge inn XP, for å så finne ut at det ikke finnes drivere til alt på pcen.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Hvordan du lager et gjenopprettings-punkt burde stå i dokumentasjonen til maskinvaren din.

Hvilken maskin er dette?

Uansett, så har myhken rett, det krever litt mer av deg som bruker å gjennomføre dette.

Bare husk, "There are no stupid questions, only stupid answers."

atlef.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en mini-pc og jeg har windows-starter. jeg har tenkt til å gjøre om den til Windows XP. men jeg vil gjerne gjøre en back-up til windows-starter, og jeg har ikke cd-rom. hvordan skal jeg backe det opp.

Jeg var i en tilsvarende situasjon nylig. Maskinen kom med XP Home, men jeg ville se om den taklet Win 7 HP på en tilfredsstillende måte. (Det gjorde den!)

Jeg brukte Acronis True Image 2010 og fikk laget meg en bootbar USB-pinne (istedenfor en bootbar CD). Ikke spør meg om hvordan jeg gjorde det - det er flere uker siden ... Det er mulig det sto forklart i manualen eller jeg fant en beskrivelse på nettet.)

Uansett, jeg sjekket først at det fantes drivere for Windows 7 som angivelig skulle fungere på min hardware. Det gjorde det.

Deretter bootet jeg fra USB-pinnen, Acronis startet opp og viste meg en oversikt over partisjonene på disken. (En liten skjult en for 'recovery', og en som fylte resten av disken på 160GB, hvorav 10-12GB var i bruk. Tror jeg.)

Jeg plugget inn en USB-pinne #2 på 16GB, fortalte Acronis at jeg ønsket å ta backup av hele disken, pekte på USB-pinne #2 som destinasjon for backup-filen, svarte kanskje på noen spørsmål - eller lot default-valgene stå uendret -, og satte i gang backup-operasjonen.

Det gikk ganske kjapt, og jeg kunne ta ut og arkivere USB-pinne #2 med den dyrebare backup'en. Hvis jeg en gang skulle ønske å legge inn XP Home igjen, så trenger jeg bare å boote fra USB-pinne #1 igjen og velge USB-pinne #2 som 'source'. (Men det kommer nok aldri til å skje.)

Dette har jeg altså gjort med egne hender og sett med egne øyne, men Acronis er ikke gratis, så noen ønsker seg sikkert et rimeligere alternativ.

Det finnes gratis-varianter av produkter fra både Paragon, Easeus og Macrium, men jeg vet ikke hvordan disse takler booting fra USB-pinne eller bruk av USB-pinne for lagring av disk image.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...