Gå til innhold

Canon 70-200 | F/4.0 eller F/2.8?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har for tiden et 70-200mm F/4L IS USM objektiv. Men tenkte det kunne vært kjekt med et litt mer lyssterkt objektiv til flyfotografering på sene kvelder og vinterstid.

Men så har jeg hørt at F/2.8 er noe mindre skarp enn F/4. - Ikke mye, men LITT.

Er det noen som kan si litt mer om F/2.8. -Hvilke fordeler og ulemper i forhold til F/4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/2.8:

-Bedre bokeh.

-Mer lyssterk - mulighet for å ta bilder med et ekstra stopp

-Mer lyssterk - lysere søker, beste autofokuspunktene deaktiveres ikke*).

-Dyr.

-Stor og tung. Blir den hjemme?

f/4:

-Mindre og lettere.

Canon 70-200 skarphetshierarki - den nye 70-200/2.8 IS II er i følge tester den aller, aller skarpeste, og er über:

"2.8 IS" ~= "2.8" < "4" < "4 IS" < "2.8 IS II".

2.8 og 2.8 IS er litt mer softe enn 4 IS, men ikke mye. 2.8 IS II er derimot skarpere.

En Canon 70-200/2.8L IS II - har du råd til den, og ikke minst gidder å drasse på den, vil være oppgradering på alle måter. Om det er verdt det er en annen sak - den er bældyr. ;)

*) Canon har lagt opp til at fokusfunksjonalitet deaktiveres hvis lysstyrken er dårligere enn f/2.8. Sucks, men sånn fungerer Canon-hus. (Dvs - for enkelte upper-range hus aktiveres de allikevel for enkelte typer L-optikk)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har f/4 versjonen med IS og savner ikke f/2.8 overhode. Jeg tror den hadde blitt for tung slik at jeg ikke hadde giddi å dratt den med meg ut på gåturer. Og hvilken nytte har ett objektiv i skapet? :) Men det er meg da.

Eneste grunn til at jeg savner 2.8 er at jeg da kunne hatt en 2x extender. Men klart gidder du å bære med deg det 1,5 kg ekstra så kjøp 2.8 :)

Når du skal ta flyfoto så antar jeg at man stort sett bruker 200mm, og da kan du vel like gjerne kjøpe deg en 200mm fast f/2.8? Billigere, veldig skarp og lett

Lenke til kommentar

Hvis du liker foto, og komme til å holde på med det i uendelig lang tid. Så komme du til å ende opp med f/2.8 i fremtiden uansett! :)

Spørs hva du holde rpå med. Til landskap ser ikke jeg noen vits med 2.8 i hvertfall. Den er jo gigantisk! Til bilder av mennesker, ja, da er den vel bra.

Lenke til kommentar

Heisann,

Har for tiden et 70-200mm F/4L IS USM objektiv. Men tenkte det kunne vært kjekt med et litt mer lyssterkt objektiv til flyfotografering på sene kvelder og vinterstid.

Men så har jeg hørt at F/2.8 er noe mindre skarp enn F/4. - Ikke mye, men LITT.

Er det noen som kan si litt mer om F/2.8. -Hvilke fordeler og ulemper i forhold til F/4.

Med flyfotografering, tenker du da AV fly eller FRA fly??

Var med på flyfotografering med 40D og en 2.8IS (første versjon), og det var tungt å holde, men kanskje lettere å holde stødig. IS er jo en fordel siden det vibrerer mye.

Her er et utsnitt:

post-104121-1272627665,6182_thumb.jpg

Og skarpheten var jo ganske bra, kunne fint sjekke fugene på flisene til naboen...

Her var det lyst og fint, ser at vi brukte ISO 400, 1/2500s og f5.0.

Må nok ha rimelig rask lukkertid for å få det skarpt.

(Sorry, glemte å rydde før turen...)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :thumbup:

ByTheWay: Ser noen surrer litt :!:

Jeg HAR Canon 70-200 F/4.0 L IS USM. MEN vurderte å bytte til 2.8.

Har tenkt meg nøye etter, og ser ingen vits i å bytte ut F/4.0-canonen med en tyngre en. Jeg tar bilder AV fly, og benytter hele zoom-området, så fastoptikk hadde ikke vært det ideelle.

Bruker for det aller meste kun blender F/7.1 og høyere. Så for min del, så er det ikke verd pengene å oppgradere til 2.8. - Da skrur jeg heller opp ISO et hakk. :roll:

Anyway, takker for mange fornuftige og info-rike svar :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...