HiSpeed Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 En liten case som jeg trenger hjelp til. Ønsker å bruke en funksjon og ikke Pivottabell. (Ikke spør hvorfor ) Jeg har f.eks. forskjellige varetyper i kolonne 1 (epler, pærer, osv.), Region i kolonne 2 (nord, sør, osv) og varebeløp i kolonne 3. Noen som har forslag til hvordan jeg kan finne antall varetyper og beløp for hver region ved bruk av funksjoner? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Flere måter å gjøre det på. Jeg liker denne best, mest pga leseligheten: =SUMMERPRODUKT((A1:A30="Epler")*(B1:B30="Vestkanten")*(C1:C30)) (den heter SUMPRODUCT på engelsk) men altså; en pivot oppdager selv nye kategorier og kombinasjoner, så bruk dette bare i helt kontrollerte miljøer. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Takk Harald men jeg fikk den ikke til å fungere riktig. Her er en tekst matrise: A B C +-------+-----+-------+ 1 |Eple |Nord | kr 100| +-------+-----+-------+ 2 |Bananer|Nord | kr 200| +-------+-----+-------+ 3 |Eple |Sør | kr 300| +-------+-----+-------+ 4 |Eple |Nord | kr 400| +-------+-----+-------+ 5 |Bananer|Sør | kr 300| +-------+-----+-------+ Det jeg ønsker er f.eks å velge region nord og epler og deretter får svar: Epler = 2 og Sum =kr 500 Endret 23. april 2010 av HiSpeed Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hva betyr "å velge", skrive variabler inn i en celle eller fler? Epler = 2 er også litt ustandard angrepsmetode i regneark. Du må forklare nærmere er jeg redd. Eller: Pivottabell!!! Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Jeg har omdefinert litt. Det jeg ønsker er å finne antall "Varetyper" og "Beløp" per "Region". Pivottabell er ikke noe problem men skal ikke brukes i denne løsning. (Ikke spør hvorfor ) Endret 24. april 2010 av HiSpeed Lenke til kommentar
H80 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Du kan løse dette med SUMIF() og COUNTIF(). Du får funksjonene forklart av excel når du skriver f.eks =COUNTIF( i en celle. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 SUMMERHVIS er grei nok for å summere men hvordan finner jeg ut hvor mange VARETYPER der er solgt i en region? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 =SUMMER(N(FREKVENS(HVIS($B$1:$B$10="Nord";SAMMENLIGNE($A$1:$A$10;$A$1:$A$10;0));SAMMENLIGNE($A$1:$A$10;$A$1:$A$10;0))>0)) Dette er en matriseformel, du setter den inn med Ctrl Shift Enter istedetfor bare Enter. Gjør du det riktig omsluttes den av "Tuborger" { } HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Fantastisk Harald! Du er KONGE! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Fantastisk Harald! Du er KONGE! Nei det er en annen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå