Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken motor skal jeg velge: VW CC


  

37 stemmer

  1. 1. Hvilken motor ville du valgt?

    • 2.0 170 hk CR TDI
    • 1,8 160 hk TSI


Anbefalte innlegg

Tror vi blander kortene litt her nå...

 

Det det er snakk om er de motoralternativene det snakkes om i denne tråden, og ikke en generell diskusjon angående hva som er "best" av bensin og diesel.

 

Skulle ønske søskenbarnet mitt hadde filmet meg når jeg dro fra han med Touran'en jeg hadde opp hvalertunellen. Han kjørte en 2006 mod. BMW 525xi A Touring med 2.5 V6 og 218HK'er.

 

Men selv om jeg kjørte fra han oppover tunnellen, så hadde sikkert han kjørt fra meg andre steder... Men her måtte han altså se seg slått av en TDI med rundt 210 HK'er (chippet)

 

Man finner sikkert Youtube videoer for mye rart oghvilke av dem som er jukset med eller er sanne vet man ikke. Men det samme gjelder jo mitt ord.Om du finner det troverdig eller ikke.

 

Uansett, så har jeg kjørt alle motorene som trådstarter nevner i denne tråden og mellom disse som er nevnt her, så hadde jeg valgt 170 TDI.

 

170TDI'en hadde jeg jo i Topuran'en (uten chip) og 1.8TFSI 160HK'er'en kjørte jeg i en Audi A4 Sedan 2010 mod. Fin motor dette også, for all del, men den er ikke fullt så morsom som TDI'en. De to er omtrent identiske på papiret,men i the real life så "funker" Dieselen bedre. Spesielt på forbikjøringer etc.

 

Når jeg i dag ligger på E6 med min 2.0TFSI 180HK'er i rundt 100km/t og gir gass, så er denne motoren LITT treigere enn dieselen.Det merker jeg med en gang.

 

Det er vertfall mine personlige erfaringer som er gjort de siste ukene, og uansett hvaman drar frem av statistikker og bortgjemte videoer på nett, så endrer ikke dette det jeg har opplevd og erfart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo litt på siden egentlig da. Men syns det var en fin demonstrasjon da, der den ene bilen hadde over dobbelt så høy dreiemoment, men likevel ble tydelig frakjørt. Og ja, jeg kan love deg at begge bilene ga jernet. At en 3 liter twinturbo diesel som er trimmet blir frakjørt av en orginal 3.2 bensin syns jeg uansett er litt morsomt.

Lenke til kommentar

Er ike dårlig fart i noen av dem. Det er karakteristikken som er forskjellig.

 

Og der synes jeg dieselen er best.

 

Jeg har jo som jeg har nevnt før nettopp valgt en 2.0TFSI 180 fremfor en 2.0TDI, men det ble gjort for å ingå ett kompromiss.

 

På papiret så er altså den jeg har nå hakket vassere på papiret, men den kjennes mye dauere ut i virkeligheten. Det gjør at kjøregleden hva fart anngår blir noe redusert. Selv om det i praksis går litt fortere.

 

Men så har jo bensineren en kraftig fordel:

STØY! Heeerlig å sitte i en bensiner etter å ha kjørt diesel i tre år.

Men forbruket er omtrent doblet og så langt så er det vanskelig og få den under 0.90l/m ved normal kjøring. <tar man med at bensinprisen er dyrere, så blir det økonomiske forbruket doblet i forhold til før når det gjelder kroner og øre. Det er mye penger.

 

Så selv om bensineren har sine klare fordeler, så har jammen meg også dieselen det.

 

Er ingen som er best. Altkommer ann på hva man foretrekker, så velger man motor ut fra det.

 

Men i sjiktet det snakkes om her i denne tråden, så hadde jeg da altså ikke nølt med å velge 2.0TDI 170 MED DSG.

 

1. Mye lavere forbruk

2. Mye høyere moment (perfekt hvis man skal trekke hengere/campingvogner/båt over lengre strekninger)

 

Men den støyernok litt mer, samt at den nok bli mye treigere varm om vinteren.

Lenke til kommentar

Men så har jo bensineren en kraftig fordel:

STØY! Heeerlig å sitte i en bensiner etter å ha kjørt diesel i tre år.

Men forbruket er omtrent doblet og så langt så er det vanskelig og få den under 0.90l/m ved normal kjøring. <tar man med at bensinprisen er dyrere, så blir det økonomiske forbruket doblet i forhold til før når det gjelder kroner og øre. Det er mye penger.

 

Da lurer jeg på hva du mener med normal kjøring. Når jeg kjørte A4 med samme motor lå jeg på ~0.7 eller noe rundt der.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg var fullt forberedt på bensinforbruket kremt... Så jeg skjønner ikke hvorfor du sier slikt og avslutter med ett utropstegn...

Er det noe som jeg har sagt som har gjort deg irritert eller noe?

 

Denne tråden er jo i utgangspunktet ment til trådstarter, selv om vi kanskje har sporet av litt her nå. Og da synes jeg det er verdt og nevne at man må ut med en god slump ekstra idrivstoffutgifter ved valg av bensinmotor. For det kan jo henne at dette har en relevans for trådstarter.

 

Jeg har på ingen måte problemer med å betale drivstoffregningen min, men påpeker dette i denne tråden forde det altså kan være relevant for valg av motor.

 

Før brukte jeg ca. 1600,- pr mnd. i bensin og i dag bruker jeg ca. 2.600,- ved samme kjørelengde med bensinbil. En tusenlapp er jo i mange tilfeller ikke all verden, og personlig så gir jeg blaffen. Men for andre kan det da altså hende dette har en relevans.

 

Ja, bilen min bruker i overkant av 0.9l/m og da kjører jeg stort sett til jobb hver dag (ca. 2 mil hver vei) og litt småkjøringer ellers.

 

På langkjøring har jeg ikke testet den skikkelig, men at jeg får den ned i rundt 0.85l/m gjør jeg nok hvis jeg er forsiktig. Men bilen er fortsatt ny ennå og kanskje ikke ordentlig innkjørt ennå. Men uansett så er det vesentlig dyrere og kjøre en bensindrevet bil enn en diesel.

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å støte noen. Poenget er bare at folk kanskje ikke bør tenke så altfor mye på selve bensinforbruket, men heller på den totale kostnaden ved å eie en bil. Typisk feil som kan bli på en TDI med DSG er jo flere, men hvis man kjøper helt ny bil og kjører 50 tusen km kanskje man ikke kommer dit hen at ting går i stykker enda. Svinghjul dobbeltmasse er jo kjent for å være dårlige greier, DSG har vel hittil vært ganske bra men noen tilfeller av ødelagt styreenhet har det vært. Bensin koster nok litt mer, men det er mer komfortabelt og avslappende å kjøre, pga null vibrasjon og bortimot fravær av støy på tomgang. Hvis jeg skulle kjøpt bil nå, hadde det nok blitt en rundt 2000 modell VAG, med 1.9 tdi motoren. For så å trimme denne en del, hatt lyst til det lenge. Dieseltrim er tøft.

Lenke til kommentar

Totalt sett ville altså JEG valgt dieselen i tillfelle det snakkes om i denne tråden.

Hvis 2.0TFSI 180/211 HK'eren hadde vært ett alternativ, hadde jeg valgt denne, hvis drivstoffkostnader ikke er viktig.

 

Diesel er også lettere og selge igjen, og ifg. en BMW forhandler jeg var innom så kjøpte 80% av de som valgte 5-serien i dag diesel. Jeg tror dette også stemmer rimelig godt ellers også.

 

Så sant man da ikke kjøper seg Porche eller andre typiske ungdomsbiler.

Er man relativt ung åskal kjøpe sin første splitter ny bil av typen Golf feks. så vil jeg nok tro at Bensin ligger høyt i kurs. Og 1.4TFSI motorene med 140HK'er koster tros alt ikke all verden, sammtidig som dem går godt.

 

Men jamt over så tror jeg nok de fleste av oss ville valgt diesel, selv om det sef. finnes unntak. Meg medbregnet, siden jeg valgte Bensin denne gangen.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Har heller ikke lagt skjul på at Diesel har sine svakheter, noe bensineren også har.

 

Det kommer liksom ann på hva man trenger og hva man "trenger"

 

I dette tillfelle ville jeg da altså for endte gang valgt en 170TDI med DSG og slengt på en Chip.

 

Men man må som sagt ogsåregne med litt mer støy og da spesielt på vinteren, samt at motoren blir treigere varm.

 

Hvis LITT mer støy og det med varme ikke er relevant, så finnes det ingen argumenter mot å velge diesel er min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...