cola21 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jeg skal ikke selge boligen min, men trenger verdivurdering av boligen av eiendomsmeglere eller takstmann. Jeg har kontaktet eiendomsmeglere og de tilbyr ikke verdivurdering på boligen hvis det ikke skal legges ut på salg. Hva gjør jeg? Noen råd eller linker? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det finnes takstmenn som gir takst for feks bruk til refinasiering. Jeg ringte litt rundt da jeg skulle gjøre dette for 1,5 år siden og fant at prisene lå fra 3500-4500kr. (Han som gjorde det for meg tok 3600, da fikk jeg et typsik takstdokument som du ser liggende som vedlegg på endel boliger på finn.no) Jeg fikk og opplysning at eiendomsmeglere som jeg ringte til ville gjøre dette, men mot en sum siden de ikke fikk selge. Banker som skal refinansiere har og av og til takstmenn som de tilbyr, det hadde ikke min bank, men du kan høre med dem om det er det som er planen. Mener jeg brukte gule sider for å finne uavhengige takstmenn. Lenke til kommentar
LOI Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hva slags tullete eiedemsmeglere har du vært i kontakt med? Jeg skulle belåne huset mitt noe mer for 2 år siden og ba om en verdivurdering av bolig hos to eiendomsmeglere. Jeg fikk positivt svar fra alle tre. Det viste seg at jeg kjente godt megler for en av dem og fikk hjelp i løpet av 24 timer slim at jeg takket nei til de to andre. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Litt vanskelig å skjønne alt i innlegget ditt, men: Sier du at det var eiendomsmeglere som tilbød seg å gjøre dette gratis for deg uten å ha mulighet til å tjene på det? Enten var vel det en vennetjeneste, eller så har vel de du har vært i kontakt med være snillere enn gjennomsnittet. Prisen jeg fikk for at en eiendomsmegler skulle gjøre jobben mener jeg var 2700. Da ville jeg egentlig bare fått et papir med et tall på som jeg kunne vise banken slik jeg forstod. Når takstmannen gjorde jobben fikk jeg et litt mer skikkelig dokument. Jeg trengte kanskje ikke dette, men syntes det var kjekt å ha og ved en tusenlapp ekstra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 En megler kan gi en markedsvurdering, men banken vil som regel kreve en takst. Denne kan du bestille selv av en takstmann, og den koster ca det samme enten du går via megler eller bestilller denne direkte fra en takstmann. Sjekk gjerne med flere dersom du har mulighet, prisene kan variere. Ta gjerne to takster dersom du bor i et område med usikre priser. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det skal jo gå an at en takstmann gir en verdivurdering av huset uten at du skal selge det. Det var en takstmann i huset mitt i går, men vi skal ikke selge. Lenke til kommentar
maritd Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Litt vanskelig å skjønne alt i innlegget ditt, men: Sier du at det var eiendomsmeglere som tilbød seg å gjøre dette gratis for deg uten å ha mulighet til å tjene på det? Enten var vel det en vennetjeneste, eller så har vel de du har vært i kontakt med være snillere enn gjennomsnittet. Prisen jeg fikk for at en eiendomsmegler skulle gjøre jobben mener jeg var 2700. Da ville jeg egentlig bare fått et papir med et tall på som jeg kunne vise banken slik jeg forstod. Når takstmannen gjorde jobben fikk jeg et litt mer skikkelig dokument. Jeg trengte kanskje ikke dette, men syntes det var kjekt å ha og ved en tusenlapp ekstra. De fleste eiendomsmeglere gjør dette gratis, fordi det er veldig bra markedsføring for dem. Mange ender opp med å bruke den megleren de "kjenner" ved senere salg. Har hatt mange slike verdivurderinger, senest nå på nyåret ifm refinansiering av huslån. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 "De fleste" tror ikke jeg gjør dette. De 3 jeg var i kontakt med da jeg skulle refinansiere tok seg betalt. Andre jeg har hørt om som har benyttet seg av gratis takst har opplevd uvilje fra megler (av type treigt arbeid, ventetid på flere uker/mnd) når megleren har forstått at de ikke skal selge huset likevel. Så her er det tydeligvis forskjell i praksis fra gang til gang. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 De fleste eiendomsmeglere gjør dette gratis, fordi det er veldig bra markedsføring for dem. Mange ender opp med å bruke den megleren de "kjenner" ved senere salg. Har hatt mange slike verdivurderinger, senest nå på nyåret ifm refinansiering av huslån. Eller, som noen jeg kjenner gjorde for få år siden (riktignok før boligmarkedet tok seg en pause): De ber en megler om en takst, da de vurderer å refinansiere. Megleren sier "selvfølgelig", og kommer og gir dem en gratis takst. Og spør dem om han ikke skal legge ut huset til salgs for den summen? Og om de kanskje kan være interessert i et splitternytt, større hus som er under oppføring, til en lavere pris litt lenger unna byen? Megleren takserte gladelig huset gratis, da han så muligheten til å tjene på at disse menneskene både solgte og kjøpte hus. Og de som bare ville ha en takst, fikk nytt hus og penger til overs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå