Gå til innhold

Mektig imponert av EOS 550D

Anbefalte innlegg

Men jeg forstår ikke enda hvorfor tv'n ikke kan vise både 25 og 24? Hva menes med "film" når du snakker om 24? Altså hva man kan bruke/vise den på/med etc. F.eks lager man en i 25 så kan den ikke brukes til å se på pc'en? Eller Youtube? Man kan jo vise alle mulige videopptak på tv'n dersom man har den rette greia for overgang?

At TVen din viser 25p / 50i er pga hvordan strømnettet var en gang i tiden. Strømnettet klarte ikke levere mer enn 50mhz i sek noe som gjorde at tven ikke kunne oppdatere bilder oftere enn 50 ganger i sekundet. Derfor har det blitt standard i europa(PAL). Å gå inn på forskjellen mellom P og I, i denne sammenheng kommer bare til å forvirre deg enda mer. men 25 går opp i 50 :p

24p er for alt jeg veit bare standarden de satt for film en gang i tiden. Ikke noe mer hokuspokus! Dette blir også konvertert før det vises på tven din!

Pcen din som er digital tar seg av dette av seg selv. Typpisk har en Pcskjerm raskere oppdateringshastighet enn en tv skjerm. Noen ganng sett at de har filmet en pcskjerm på nyhetene? Det ser ut som Pcskjermen henger litt etter? Det er fordi det forskjellig oppdateringshastighet.

God natt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At TVen din viser 25p / 50i er pga hvordan strømnettet var en gang i tiden. Strømnettet klarte ikke levere mer enn 50mhz i sek noe som gjorde at tven ikke kunne oppdatere bilder oftere enn 50 ganger i sekundet.

Nå er det faktisk fortatt 50Hz på strømnettet - og det kommer det nok til å være i meget lang tid fremover. Men da TV standardene ble laget i hine hårde dager, så hengte de seg på frekvensen til strømnettet fordi det var en gratis referanse (Man slapp å lage en like nøyaktig oscillator på en annen frekvens), og man slapp inteferens fra strømforsyningen.

I dag styres frekvensen av kretser i apparatene og de kan defor spille av alle variantene.

Lenke til kommentar

Det skal også sies at konvertering mellom ulike fps forringer kvaliteten betraktelig dersom det ikke er brøker som går opp i hverandre.

24 Hz på en 50 eller 60 Hz skjerm blir trasige saker.

25 Hz på en 50 Hz skjerm eller 30 på en 60 Hz skjerm blir helt ok.

Minste felles multiplum for 24, 25, 30, 50 og 60 er 600.

Optimalt sett mener jeg skjermer burde tilpasse seg oppdateringsfrekvensen til det som vises. F.eks 60 Hz på materiale som er 60 eller 30 Hz, 50 Hz på materiale som er 25 eller 50 Hz og 48 eller 72 Hz for 24 Hz.

Lenke til kommentar

Det skal også sies at konvertering mellom ulike fps forringer kvaliteten betraktelig dersom det ikke er brøker som går opp i hverandre.

24 Hz på en 50 eller 60 Hz skjerm blir trasige saker.

25 Hz på en 50 Hz skjerm eller 30 på en 60 Hz skjerm blir helt ok.

Minste felles multiplum for 24, 25, 30, 50 og 60 er 600.

Optimalt sett mener jeg skjermer burde tilpasse seg oppdateringsfrekvensen til det som vises. F.eks 60 Hz på materiale som er 60 eller 30 Hz, 50 Hz på materiale som er 25 eller 50 Hz og 48 eller 72 Hz for 24 Hz.

Hva med 29,97?

Lenke til kommentar

29,97 fps er NTSC-standard:

In January 1950, the Committee was reconstituted to standardize color television. In December 1953, it unanimously approved what is now called the NTSC color television standard (later defined as RS-170a). The "compatible color" standard retained full backward compatibility with existing black-and-white television sets. Color information was added to the black-and-white image by adding a color subcarrier of 4.5 × 455/572 MHz (approximately 3.58 MHz) to the video signal. To reduce the visibility of interference between the chrominance signal and FM sound carrier required a slight reduction of the frame rate from 30 frames per second to approximately 29.97 frames per second, and changing the line frequency from 15,750 Hz to 15,734.26 Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

Lenke til kommentar

Har akam planer om å teste denne snart? Jeg klør litt etter å bytte ut 350d nå, og det hadde vært knas med en test.

Det frister også med en eventuell 60d, men jeg har klart meg fint med størrelsen til 350d og det har aldri sviktet meg uansett hvor jeg har vært eller hvordan været har oppført seg.

Skal til italia 18. juni, noen sjans for at 60d kommer før da?

Lenke til kommentar

Skal til italia 18. juni, noen sjans for at 60d kommer før da?

Jeg tror ikke jeg ville satset mange penger på det. Dvs. blir den lansert nå i våres, så vil det nok skje i løpet av en 14 dagers tid. Da kan det hende at den er i butikken før den tid. Men da til maks pris. Det tar nok en to-tre måneder før prisen setter seg.

Lenke til kommentar

Har akam planer om å teste denne snart? Jeg klør litt etter å bytte ut 350d nå, og det hadde vært knas med en test.

Hvis du er interessert så har "dpreview" en omfattende test av dette kameraet. En god del gikk over hodet på en total amatør som meg selv, men kan være noe for deg å lese.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...