jopsahl Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Trenger hjelp med å lage en database, der man kan se en oversikt over de datamaskinene som er i nettverket. Man skal kunne se ID nummeret til pcen, hvor den står i bygningen, hvem som bruker den... Noen som har forslag til hvordan dette skal lages? trenger all hjelp da jeg er helt blank. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Da må du først skaffe deg en database, mange bruker MySQL, men jeg anbefaler heller Postgresql. Når den er installert, må du opprette en database, skjema og bruker. Hvordan du gjør dette avhenger igjen av hvilken database du har valgt. Til slutt kan du opprette tabellen som skal inneholde informasjonen du skal lagre. Det kan f.eks. gjøres slik: create table pcinfo ( pcid varchar(50) primary key, location varchar(200), user varchar(50) ); Endret 24. april 2010 av quantum Lenke til kommentar
gurugutten Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Trenger hjelp med å lage en database, der man kan se en oversikt over de datamaskinene som er i nettverket. Man skal kunne se ID nummeret til pcen, hvor den står i bygningen, hvem som bruker den... Noen som har forslag til hvordan dette skal lages? trenger all hjelp da jeg er helt blank. Litt mer informasjon hadde vært kjekt! Kan det være flere brukere på samme PC, eller flere PCer per bruker? Skal du ha med annen info om brukere enn bare navn? Hvordan skal DBen brukes, hvem skal ha tilgang til DB? Skal du administrere DB via et visst grensesnitt? Siden du er "blank" og om dette skal være en oversikt over pc-bruker-rom kun for ditt bruk hadde jeg vel gått for den enkleste databaseløsningen -> regneark. Lenke til kommentar
hallegyn Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Trenger hjelp med å lage en database, der man kan se en oversikt over de datamaskinene som er i nettverket. Man skal kunne se ID nummeret til pcen, hvor den står i bygningen, hvem som bruker den... Noen som har forslag til hvordan dette skal lages? trenger all hjelp da jeg er helt blank. Hei Jeg har jobbet en del med slike ting, og har hatt en del tanker rundt det der, men nå nylig gav jeg Zenoss et forsøk til, og det var så verdt det. Der har noen faktisk tenkt på alt det der fra før av, Auto-detektering av maskiner Lokasjoner (integrert med google maps) Etasjer, avdelinger Varslinger, inkl vedlikeholdstidspunkter der det ikke skal varsles. Osv Dersom du bare vil ha jobben gjort, så anbefaler jeg å ta en kikk på Zenoss, evt Nagios, OpenNMS eller Hyperic. Alle disse kan lastes ned gratis og lovlig. . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå