Rezzfc Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei, Jeg har leid en hybel leilighet (Et hus som har blitt delt opp) i syv år, når jeg flyttet inn så hadde de allerede koblet opp kabel signaler her i hybelen, det de har gjort var at de brukte samme ledning til hele huset dvs alle delte på den. Jeg tegnet mitt egen abo. med GET jeg bruker ikke TV bare internett og har vært nokså fornøyd inntil de siste månedene. Mistet signalene hele tiden og ringte teknikkere stadig vekk for å få det ordnet det de sa til meg var at oppsette med ledningene er ikke riktige og at det burde gå seperate signaler en for hovedhuset og en for hybelen. Når nye leietakere flyttet inn i hovedhuset så presset de også husvertinnen med ustabilt nett, da bestemte hun seg at det burde skje noe kjapt. Da kom multinett i bildet fordi dette var noe de skulle ordne opp med. I dette tidsrommet så var det usikker for meg hva som hadde skjedd, men jeg fikk dette på SMS fra husvertenninen Idag. "Multinett sier det er ulovlig å ha tv på hybelen uten å betale tilknytningsavgift. De vil kreve deg (meg altså) for betaling for de siste 4 åren du regnes som egen hustand. Jeg ringte multinett for en forklaring fordi for meg hørtes det skikkelig rart ut, de sa til meg at det er kabeltv-nett som skal betales. Og hadde ingenting med tv å gjøre. Hun gav meg en e-mail nevner "Leietaker på hybel må tegne egne abonnement , noe som er vanlig i dag da folk har ulike behov." I husleie kontrakten står det ingenting om at jeg må tegne mitt egen kabel-"nett" abo. Jeg har fått null varsel. Plutselig idag skylder jeg 16,000 kroner. Er det jeg som har ansvaret til å betale dette beløpet eller huseieren. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Denne problemstillingen hører hjemme i jussforumet, tråden flyttes dit. Vil også anbefale deg å endre emnefeltet til hva du risikerer, da får du fler svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 At det ikke står noe i leiekontrakten om at du må tegne eget kabelabonnement er ganske naturlig. Leiekontraktens del om leien vil normalt inkludere det som er inkludert i leien, ikke det som ikke er inkludert. At toalettpapir ikke er inkludert i leien er ganske normalt, uten at det må stå i kontrakten. På bakgrunn av det som presenteres ovenfor kan jeg ikke se at huseier er ansvarlig for beløpet. For øvrig vil deler av beløpet antageligvis være foreldet. Lenke til kommentar
Nyhusern Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Hahaha ja jøss! Krikkert du studere jus og jobber i arbeid og velferdsetaten? vel toalettpapir har vel aldri stått i noen kontrakt? og for det andre hva har det med denne saken å gjøre? mest patetiske eksempelet jeg noen gang har lest. At han sier at han syntes det er rart at han i ettertid nå plutselig skal betale for noe som aldri har stått i kontrakten før er ikke rart, for det er ikke mulig å endre noe uten leietakers samtykke. Huseier må i hvert fall si ifra om endringer i kontrakten. At hun plutselig _nå_ skal ha penger(16 tusen kr) uten noe som helst beskjed i forveien er til å le av. Ganske stort beløp han må ut med plutselig. Dette er svindel på sitt beste om du spør meg. Endringer i en kontrakt er normalt, men her er det ikke snakk om noe endringer, men at det skal betale et beløp som firmaet det gjelder selv sier er huseiers ansvar. Endret 25. april 2010 av Nyhusern Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Og hvordan vil du juridisk forankre denne flotte betenkningen din over leiers rettigheter? (Med tanke på a du var så krass mot krikkert). Lenke til kommentar
Nyhusern Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 § 4-1. Det alminnelige leieprisvern Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 *sukk* Og så voksenopplæring på en søndag da... Husleie er en kontraktsfastsatt ytelse, med visse lovbegrensninger. Person A og person B skriver en kontrakt der person B avtaler å betale person A en viss sum i måneden mot at person A sørger for at visse tjenester er tilgjengelig for person B. Det viktigste er selvfølgelig husrom. Hva som inngår i leien ut over husrom bør inngå i kontrakten eller i alle fall komme tydelig frem i avtaleforholdet. Slik jeg forstår saksforholdet tilbyr huseier det fysiske opplegget med kabeltilknytning, men ikke noe kabelabonnement. Huseier vil da også være ansvarlig for utgifter relatert til reparasjon av fysisk kabelanlegg (jfr også husleielovens § 5-3). Utgifter som naturlig hører til et abonnement leietaker selv har inngått faller på leietaker. Dette følger av grunnleggende rimelighet - avtaler som leietaker inngår på egen hånd skaper ikke av seg selv rettigheter og plikter for huseier, og vice versa. Tilknytningsavgift er normalt en engangsavgift som følger av etablering av et abonnement. Per default vil denne derfor falle på leietaker. Har du fått noen faktura? Fra hvem (GET eller Multinett), hva står på fakturaen, og hva oppgis som grunnlaget for den? Lenke til kommentar
Rezzfc Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Hei, beklager, men du tar helt feil. Dette var likevel ikke mitt ansvar og det ble oppklart etter at huseieren ikke forpliktet seg å si ifra til Multinett at hun leide ut huset og til meg som leietaker når jeg flyttet inn. Dette er en kontraktbrudd mellom henne og Multinett. Hun har fått allerede en beskjed fra Multinett om dette, og det er faktisk mellom henne og Multinett. Fordi det er henne de har en kontrakt med, dermed blir hun ansvarlig. Jeg har ingen kontrakt med Multinett eller at det står noe i særlige bestemmelser i husleie kontrakten som skal binde meg juridisk ansvarlig. Det andre det skulle være to seperate signaler fra før av og det skulle ikke være noe som helst av signaler inn i boksen i hybelen når jeg flyttet inn. Hun kan ikke sette en krav ut av det blå, "Ja, nå skal du betale 16,000 kroner" for tre år tilbake og for dette året her og forvente en uforpliktet betaling når hun har glemt og si ifra til Multinett at det skal telles som to husstander. Ifølge henne, visste hun ikke at det var ulovlig å dele en ledning signal for hele huset når hun driver med utleie og får dette ettersmellet fra Multinett loven tilgir ikke noe sånt, hun kan ikke frata seg ansvaret og gi skylda på meg. Jeg må bli informert og at jeg må bli enig om at jeg skal bruke tjenesten med en skriftlig samtykke i en husleie kontrakt med henne og da tegne en kontrakt med Multinett. Unnlate dette så blir det regnet som en gave. Jeg får ingen faktura fra Multinett, som jeg sa, jeg har ingen kontrakt med Multinett og dette er fordi, Multinett hadde lagt opp disse ledningene på tanke på en husstand. Dette var lenge før jeg flyttet inn. Hvis husvertinnen evt skulle leie ut en hybel så måtte hun si fra til Multinett at skal være seperate signaler fordi det skal telles som to husstander. Sånn at når jeg flyttet inn så skulle det egentlig ikke være noe signaler i hybelen. Jeg har også spurt om juridisk hjelp og ifølge dem så har de også sagt at jeg har ingen ansvar. Uansett det ble snakk om grunnpakke, ifølge GET så sa de at pga hybelen bruker bistrømmåler så jeg må ikke ha grunnpakke for og ha internet og trenger derfor ikke å betale eller huseieren grunnpakken som Multinett setter en krav på. Nå har det vist seg at både jeg og huseieren skylder han ingenting. Ihvertfall ikke meg. En vis sum prosent jeg betaler Get går til multi nett, fordi Get leier Multi netts signaler. Endret 27. april 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Du åpner en tråd her der du ber om hjelp og råd og tips. Det er helt unødvendig å reagere såpass skarpt på svarene du får, svarene er meninger og nettopp ment som hjelp til deg som trådstarter, vis respekt til de som har tatt deg tid til å svare. Jeg har redigert innlegget ditt, og fjernet ting som overhodet ikke passer inn å si til noen som har forsøkt å hjelpe deg. Du kan sende meg en PM om du har noe å si til dette, men ikke kommenter innlegget i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå