Gå til innhold

justerbare nd-filtre, bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at det er for tykt til å ikke gi mørke hjørner på din 17-40. Jeg bruker b+w slim filtre og der blir det ikke mørkere hjørner. Vanlige filtre skal gi veldig lite vignetting, men det der ser ut til å være for tykt.. Er noe å tenke på. Og jeg har ikke peiling på kvalitet, men fra 2 til 8 stop hørtes jo digg ut.

Du finner Hoya filtre til mindre enn det på ebay som er av god kvalitet. Cokin og B+W bør du jo og vurdere.

Jeg skal kjøpe lee filtersystem i sommer. Skal si noe om hvordan det funker senere.. Håper jeg kan få brukt de på Sigma 12-24 etter litt DIY..

Lenke til kommentar

Jeg har to slike og de er supre til sitt bruk - lange eksponeringer.

Glasset er større enn filtergjengene, så det vignetterer ikke vesentlig på 17mm FX. Tror 77mm gjenger har 83mm glass - husker ikke helt.

Et par ekempler med 62mm VarioND filter på Nikkor 35-70 f/2.8 i 2. innlegg i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1157219

edit:

Det fine er at du kan fokusere og komponere i godt lys, for så å skru på mørket!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Lee filtrersystem. Det er ikke vignettering fra filterne ved bruk av wide angle adapterring. Lee har nylig kommet med et 10 stop ND filter, noe jeg har savnet lenge. De har også endelig kommet med et eget filtersystem for AF-S Nikkor 14-24mm f2.8G ED. Akkurat det var sikkert ikke nøye for trådstarter :innocent:

P.S. Lee filterne er ikke justerbare, så det blir endel bytting underveis.

Dessuten var dette totalt avsporing av hva trådstarter spør om. Sorry..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Først og fremst tusen takk for alle svar og avsporinger! :p

Det skal sies at jeg har lite peiling og erfaring når det gjelder filtre, og problemet med økende vignettering var dermed ny for meg. Men er det likevel umulig å unngå, selv med bruk av blender på 11 og over?

Og til arela; filteret jeg tenker eventuelt å kjøpe er noe som dette http://cgi.ebay.com/Fader-ND-Filter-ND2-ND400-77mm-Neutral-Density-/140361506629?cmd=ViewItem&pt=Camera_Filters&hash=item20ae329f45 . Selv er jeg ikke helt sikker på om det støtter din teori, og hadde derfor vært kjempe fornøyd om noen kunne ha bekreftet det! :D

Lenke til kommentar

Joda, det er typen jeg har. Jeg bommet med en millimeter ser jeg; frontglasset har 82mm fatning og navnet (ikke VarioND, men FaderND).

Dette ser ut som den ekte varianten (skal vistnok være noen falske i omløp) som også selges på kaffebrus. Jeg har en slik 77mm og en 62mm.

35-70 på 40mm 20sekunde f/11

post-31719-1272056993,4235_thumb.jpg

Singh-Ray har et tilsvarende (vanskelig å få tak på og minst 3 ganger så dyrt)

Lenke til kommentar

Dersom den ikke vignetterer uten, så er det ingen grunn til at den gjør det med fader ND. Husk også at en av grunnene for å bruke faderND, er at du ikke får lang nok lukkertid uten, så det er vel ingen grunn til å bruke stor blender heller.

Lenke til kommentar

Dersom den ikke vignetterer uten, så er det ingen grunn til at den gjør det med fader ND. Husk også at en av grunnene for å bruke faderND, er at du ikke får lang nok lukkertid uten, så det er vel ingen grunn til å bruke stor blender heller.

Det skal sies at den vignetter på store blendere, men som du sier er det ingen vits i å bruke store når en først skal prøve å få vekk mest mulig lys.. :p

Dessuten har jeg lest meg litt opp på engelske forumer, som sier at filteret som har 82mm frontglass og 77mm feste, vignetterer ikke på 17mm på 17-40. Noe som er gledelig! :D

Takk for hjelpa folkens!! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...