Gå til innhold

Hvilken vei snurrer kula?

Hvilken vei snurrer kula?  

96 stemmer

1. 1. Hvilken vei?

• Nærmeste side beveger seg mot venstre
      24
    • Nærmeste side beveger seg mot høyre
      72

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom jeg har analysert objektet rett dreier kulen med nærmeste side mot venstre. Hvordan jeg kom fram til det vil jeg vente med og si. Jeg vet jo ikke helt sikkert på om testen har en faktisk løsning....

Det er uten skygger, og uten dybdeforandring, altså er den flat. Så du kan ikke konkludere med at den går i noen retning, det er kun synsbedrag.

Lenke til kommentar

Hvis jeg underveis følger en enkelt prikk med øynene kan jeg bestemme meg for at hver gang den kommer til kanten (både høyre-og venstrekanten) så går den i en sving fram mot meg. Eller tilsvarende bakover. I en evig slangebevegelse altså. Dermed forsvinner illusjonen av en kule og jeg oppfatter figuren som et slags liggende 8-tall sett fra siden.

Lenke til kommentar

Interessant at et klart flertall mener den går en bestemt vei. Hva kan det skyldes? Høyre/venstrehendthet?

Mistenker at det har noe med å gjøre hvilken hjernehalvdel du bruker mest, som også styrer hvilken hånd du bruker mest. De fleste er høyrehendte, og bruker venstre hjernehalvdel mest.

Lenke til kommentar
Interessant at et klart flertall mener den går en bestemt vei. Hva kan det skyldes? Høyre/venstrehendthet?

Jepp, noe sånt, dog er det et annet fenomen.

I følge de som lager og bruker slike tester (det finnes flere figurer, bl.a siluetten av ei roterende dame) forteller rotasjonsretningen hvilken hjernehalvdel som er dominant hos denne personen. Hvis man synes damen (se under) roterer med klokka (sett ovenfra), da er høyre hjernehalvdel dominant. Roterer damen mot klokka er det venstre hjernehalvdel som dominerer. Og klarer man å snu rotasjonensretningen når som helst underveis, så har man altså ganske god hjernekontroll.

spinningwoman.gif

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jepp, noe sånt, dog er det et annet fenomen.

I følge de som lager og bruker slike tester (det finnes flere figurer, bl.a siluetten av ei roterende dame) forteller rotasjonsretningen hvilken hjernehalvdel som er dominant hos denne personen. Hvis man synes damen (se under) roterer med klokka (sett ovenfra), da er høyre hjernehalvdel dominant. Roterer damen mot klokka er det venstre hjernehalvdel som dominerer. Og klarer man å snu rotasjonensretningen når som helst underveis, så har man altså ganske god hjernekontroll.

spinningwoman.gif

den der krevde endel mere konsentrasjon for at jeg skulle få den til å skifte rettning, men det første jeg så var at den snurra med klokka, så fokuserte jeg på skyggen til foten henne

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...