Gå til innhold

IFS mener det er på tide å slå sammen HV og Hæren

b-real

Anbefalte innlegg

Undersøkelsen utført av Institutt for forsvarsstudier (IFS) konkluderer med at tiden er moden for å slå sammen Hæren og Heimevernet til «Landforsvaret», slik at Forsvaret står igjen med tre forsvarsgrener: Landforsvaret, Sjøforsvaret og Luftforsvaret, skriver Dagbladet.

– Det vil åpenbart være en styrking å slå sammen Heimevernet og Hæren, sier forsker og seksjonssjef ved IFS, Kjell Inge Bjerga.

IFS mener at Hæren og Heimevernet i økende grad har oppgaver som krysser eller konkurrerer med hverandre og at dette vil gjøre det vanskeligere og mindre effektivt for Forsvaret å håndtere landmilitære kriser nå og i fremtiden. (NTB)

Jeg er litt usikker på denne her egentlig må jeg si...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis en sammenslåing av heimevernet og hæren fører til at vi får et bedre forsvar for like mye penger eller mindre er dette en helt grei ting å gjøre. Om jeg tror at det blir bedre, nei, egentlig ikke. For øyeblikket minner forsvarspolitikken de siste årene om hvordan vi rustet kraftig ned på 30 tallet. Dette skremmer meg, når vi hører at Russland ruster opp forsvaret sitt igjen.

Lenke til kommentar

Vis en sammenslåing av heimevernet og hæren fører til at vi får et bedre forsvar for like mye penger eller mindre er dette en helt grei ting å gjøre. Om jeg tror at det blir bedre, nei, egentlig ikke. For øyeblikket minner forsvarspolitikken de siste årene om hvordan vi rustet kraftig ned på 30 tallet. Dette skremmer meg, når vi hører at Russland ruster opp forsvaret sitt igjen.

Lenke til kommentar
HV er noe vi ikke trenger. Særlig ikke de som tvangsutskrives ditfor slavearbeid.

Nei, send heller journalisteliten i Oslo dit.

Men til saken: Få profesjonelle vervede folk. Avansert utstyr er slik et land forsvares i dag. Geriljakrig kan vi bare glemme, så feite som nordmenn er.

Det var mye bullshit i ett innlegg.

Teknologi helper bare så mye. Nytter ikke å ha det når det er ingen der til å betjene det.

Sammenslåingen er i mine øyne "greit nokk". Hæren vår er latterlig liten, brigaden fungerer ikke, og midlene er får få. Heimevernet er et nyttig redskap, men i dagens trusselbilde så har man ikke bruk for det. Men, HV kan bli trengt i framtiden, og dets prinsipp er nyttig, men politikerne har bestemt at det ikke trengs, å da er det bedre å føre dets midler til hæren i stedet får at det blir nedlagt. Noe som også er synd er HV tradisjoner og historie, det ble grunnlagt i øyner av motstandsbevegelsen etter andre verdenskrig og "aldri mer" var en setning som nå tydeligvis er helt glemt.

Lenke til kommentar

Det som er med Brig N i dag er at det er alt for mye "eksprimentering" med avdelingene. Det er ikke mer enn at brigaden så vidt er nesten fullt oppsatt før man skal begynne å endre på bataljonene som for eskempel 2.Bataljon i 2009. Dessuten er HMKG alt for stor etter min mening. Samtidig som man oppretter underavdelinger på våpenskolen osv (kampeskadronen) som trasker rundt som skuspillere på Rena. Men tilbake til tema, så ville en sammenslåing gitt bedre samkjøring og kvalitet. Også vil kostnadene reduseres. Også til slutt. Slutt å kalle HV-avdelingene "Distrikter". Kall det regimenter som flere har foreslått. Skaper bare forvirring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...