Gå til innhold

Dell pc, kan jeg be om ny pc?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en pc kjøpt i 2007 som jeg har en hel haug med problemer med.

 

Jeg har skiftet skjerm 3 ganger, og HD minst 2, i tillegg har jeg måtte bytte hovedkortet, pluss pluss (jeg har gått ut av telling for jeg ringer dell sikkert minst en gang i måneden).

Dell søkte for meg om jeg kunne få ny pc for 7 uker siden, og ettersom de aldri ringte tilbake ringte jeg dem i dag. Teknikeren jeg pratet med fortalte at de hadde sagt nei til at jeg skulle få ny pc og at jeg måtte kjøre en diagnostics test, noe jeg gjorde forrige gang og som ikke slår ut på noe ettersom jeg fikk ny HD for ca 8 uker siden. Problemet mitt nå er at det er noe galt med bios batteriet, så etter å ha hatt på pcen i ca 1 minutt så går den over til blåskjerm.

 

Teknikeren sa at de heller måtte sende en til og ordne bios batteriet, men mitt spørsmål er, har jeg mulighet til å kreve heving av kjøpet eller en ny pc? Er det ikke slik at etter 3 ganger med samme feil så kan de egentlig ikke gjøre mer? eller må det være en 4. gang inne i bildet?

 

Håper på alt svar, takk på forskudd!

 

Mvh

Trine Marie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har en pc kjøpt i 2007 som jeg har en hel haug med problemer med.

 

Jeg har skiftet skjerm 3 ganger, og HD minst 2, i tillegg har jeg måtte bytte hovedkortet, pluss pluss (jeg har gått ut av telling for jeg ringer dell sikkert minst en gang i måneden).

Dell søkte for meg om jeg kunne få ny pc for 7 uker siden, og ettersom de aldri ringte tilbake ringte jeg dem i dag. Teknikeren jeg pratet med fortalte at de hadde sagt nei til at jeg skulle få ny pc og at jeg måtte kjøre en diagnostics test, noe jeg gjorde forrige gang og som ikke slår ut på noe ettersom jeg fikk ny HD for ca 8 uker siden. Problemet mitt nå er at det er noe galt med bios batteriet, så etter å ha hatt på pcen i ca 1 minutt så går den over til blåskjerm.

 

Teknikeren sa at de heller måtte sende en til og ordne bios batteriet, men mitt spørsmål er, har jeg mulighet til å kreve heving av kjøpet eller en ny pc? Er det ikke slik at etter 3 ganger med samme feil så kan de egentlig ikke gjøre mer? eller må det være en 4. gang inne i bildet?

 

Håper på alt svar, takk på forskudd!

 

Mvh

Trine Marie

 

Ville tatt en titt på forbrukerkjøpsloven. Husker jeg riktig har butikken 2 ganger på å reparere produktet ( eventuelt gi deg nytt produkt ) , etter dette kan du heve kjøpet. Men ja mener at det må være samme feilen, og ikke 3 ganger på reperasjon for 3 forskjellige feil. Jeg ville henvist til forbruker kjøpsloven.

 

 

 

------------

 

Les dette

 

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

 

 

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

 

* Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).

 

* I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).

 

* Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.

 

* Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

 

To sjanser til å rette samme feil

 

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

 

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

 

------

 

Kilde: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel

Endret av Grobo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...