Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til førstebil, bmw e36


Anbefalte innlegg

Eneste minuset med 5serien må være bensinforbruk. Hadde 525 før og brukte ekstreme 2.2 på milen, med snill kjøring. Var godt oppe i 3 med hardkjøring. Annet negativt er varmeapparatet, styresnekken osv. De går langt ja, og sykt komfortable og rimelig forsikring, men gud for et bensinsluk. ikke særlig raske heller, 525 24v med manuel klarer det rett under 9 sek, med autolat går den på 10,5. Min 318 går på rundt 10, litt under vis jeg virkelig prøver tipper jeg. Og den bruker akseptable 0.75 på blandet kjøring, mye kø, og mye småkjøring. Langtur nede i 0.6. Forsikring i året: 1600kr, delkasko :p Minst like driftsikker som e34ene. Men er usikker på om jeg ville hatt e36 forann e34, pga de fleste e36er er grisekjørt av ungdommer og ikke tatt vel vare på. Finnes såklart mange unntak, men har erfart nok e36er som er grisekjørt til å mene det jeg mener. E30en min som jeg betalte 9 lapper for var i bedre stand en flere e36 til over 25 lapper jeg vet om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så 5-serien er bedre å kjøre i forhold til en 3-serie?

men egentlig har jeg ikke bruk for en 5-serie mtp. at det er jeg som skal bruke den, og jeg kommer nok ikke til å drasse med folk, og da er det vel like stort, og komfortabelt i en 3-serie.

 

selvfølgelig er det mange grisekjørte biler, men da gjelder det å ta seg god tid å lete, og tid har jeg i og med at jeg ikke får lappen før om ca. 9 mnd :)

 

at det kan være så store forskjeller på bensinforbruket på en 3 og 5 serie har jeg dårlig tru på, men det er sikkert litt fordi at 5- serien er tyngre, men 2 liter på mila hørtest voldsomt ut, kansje for en M5.

 

rust høres ut som å være et lite problem for de gamle bmwene, hva er det man kan gjøre for å fikse det, og er det dyrt?

Lenke til kommentar

Er nok store forskjeller på e30 og e34 når det kommer til bensinforbruk. Min veier knappe 965 kg uten fører, kontra e34en jeg hadde som veide hele 1515kg uten fører :shock: Og vekt er største synderen når det kommer til forbruk. Vet at e30 325 fint går på literen på blandet kjøring, mens 5eren lett bruker 1.5-2 på blandet.

 

Eneste fiks mot rust er kapping og sveising av ny plate ;)

Lenke til kommentar

Er nok store forskjeller på e30 og e34 når det kommer til bensinforbruk. Min veier knappe 965 kg uten fører, kontra e34en jeg hadde som veide hele 1515kg uten fører :shock: Og vekt er største synderen når det kommer til forbruk. Vet at e30 325 fint går på literen på blandet kjøring, mens 5eren lett bruker 1.5-2 på blandet.

 

Eneste fiks mot rust er kapping og sveising av ny plate ;)

er det noe man kan få gjort på verksted, eller må man gjøre det privat?

Lenke til kommentar

"Hadde 525 før og brukte ekstreme 2.2 på milen, med snill kjøring. Var godt oppe i 3 med hardkjøring"

 

Da har du nok hatt feil, for selv jeg med automatgir og 520 med lyskrysskjøring kom opp i 1.5

Langkjøring lå jeg rundt literen.

 

Men såklart, store motorer er tørste om du bruker de ( noe som en vanligvis gjør).

 

E30 ville jeg holdt meg unna ganske enkelt på grunn av sikkerheten og liker heller ikke E36 etter at en liten familie i slekta gikk bort etter at bilen fikk skrens og kræsjet sidelengs mot en annen bil. *grøss*

 

Lykke til uansett :)

 

PS, skal du ikke kjøpe ny bil før om ett år, får du deg sikkert E46 318 til den prisen er du heldig og jeg hadde heller gått for den serien. Er et giganthopp i forhold til E36.

Om ett år, får du prata ned noe som det her:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22008713

 

Noen tusenlapper :)

Lenke til kommentar

Helt enig, forskjellen på 36 og 46 er rett og slett ENORM.

Hei

 

Hva er de store forskjellene på e36 og e46 da?

 

e30 har aldri vært aktuel da jeg ikke synes den er pen, og sikkerhet er på bånn for de som lurte på det ;)

 

Først og fremst en formidabel forbedring i komfort. Både støy, fjæringskomfort, sittekomfort og bedre motorer. Husk at E36 begynner å bli en ordentlig gammel bil nå, kom vel i 91 mener jeg, så den ble utviklet sist på 80-tallet. Og allerede når den kom var det ikke allverdens kollisjonssikkerhet å skryte av. Det blir heller ikke bedre av at den har vært særdeles utbredt som ungdomsbil, mange ungdommer kjører hardt og driter i vedlikehold. Når jeg ser på annonser på E36 er det nesten til å gråte av. Er vel knapt 1 av 10 biler som kan sies å være godt holdt. Begynner å bli en del slitne E46 rundt omkring også, men er fortsatt veldig bra på disse stort sett. Er jo mer vanlig med E46 enn E36 nå, vært i mange år blant ungdommer. Kryr av E46 i området rundt her. Denne er jo vesentlig nyere og mer sikker siden den ble lansert i 98 og gjort mange forbedringer på ift E36.

Lenke til kommentar

E30 er jo en veldig spesiell bil da, og er blant de tøffeste bmwene syns nå jeg. Men krasjsikkerheten er heller dårlig ja, men e36 er minimalt bedre. Først E46 er nogen lunde på sikkerhet. E46 blir nok muligens min neste bil, men e30en beholdes nok til fine sommerdager :) Såpass gøyal bil som hverken e36 eller e46 noen gang kan måle seg med. Men som han over sa, spar heller til e46 vis du kan. Mye flottere å se på, mye sikrere og etter hva jeg har hørt mye mindre feil, spesielt etter 2001. 1999-2001(muligens til 2003) mod e46 er egentlig bare en E36 med anner utseende såvidt jeg har blitt opplært i. Samme understell i teorien, og samme motorene. samme problemet med "subframe disaster" og 4erne er også de samme fram til 2003 såvidt jeg vet. Er vel litt forskjell da motorkoden er m43 istedetfor m40, men mye samme prinsippet. Men uansett, med rett vedlikehold så går jo alle motorer langt.

Lenke til kommentar

Har selv 116 hesteren i min, og ikke akkurat noen sunn og god motor dette. Gått rundt 200-220 000 et sted, og begynner allerede å slite kraftig, selv om tidligere eier tok godt vare på den. Tikker som en Ikea-klokke, lager noen mystiske ulyder, hoster etter oppstart og har sikkert mistet 40 hester pga slitt kam og ventilløftere. 6erne er mye mer stabile og de går så og si evig.. ;) Spesielt 24v. 12V er desverre litt ømfintlig når det kommer til toppen og topp-pakningen :/

Lenke til kommentar

Min lille teori er at det er bedre å kjøpe en eldre bil med stor motor vs. eldre bil med liten motor.

 

En liten motor må i gjennomsnitt slite mer i daglig bruk og slitasjen blir deretter.

 

Feks med en 1,4 må du med litt last i bilen dra opp til rødmerket for å få fart på beistet, gire ned og generelt kave mer, mens med en 2.0 liter eller større kan du klare deg med mindre turtall og la dreiemomentet jobbe.

 

Er jo en grunn til at lastebiler,busser og andre store dieselmotorer triller avgårde både etter 3-4-5 og 1 million km så lenge de får olje og skifte av slitedeler til kjøling. Lastebiler med 16 gir og turtall helst mellom 800 og 1500 rpm :)

 

Spar og hold utkikk etter en fin E46 du. Så får du finfin bil utviklet 10 år etter at e36 kom på markedet og som er en "ny" bil i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...