Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til førstebil, bmw e36


Anbefalte innlegg

hei, er på jakt etter min førstebil og har det klart at jeg vil ha bmw.

 

har da tatt for meg e36 318is og oppover.

 

hvor mye må man ut med hvis man vil ha en coupe som er i god stand?

 

vil ikke bruke mer en 50 høvdinger, kan strekke meg litt mer, men helst ikke mere.

 

bilene er veldig stilige, men hvordan er de å kjøre?

 

hva bør man være obs på når man kjøper en slik bil?

 

mvh. samiboy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rust i kanaler, spes under framskjermer, rust i hjulbuer, rust i innfestningen til diffen, m20-motorene har ganske svake topper og svake toppakninger så vær obs på at den ikke er grisekjørt på kald motor. Ellers er bærekuler en standard del som pleier å være gåen på e36 har jeg erfart meg. Kan være verdt å sjekke hjullagre, høre etter ulyd ved girskift(traversforing) og høre etter ulyd fra diff ved bremsing på gir spesielt. Ellers alt det vanlige med bilkjøp. Husk å sjekk olje for majones og kjølevæske for olje.

tikking er helt normalt på alle motorene til e36 utenom 318is.

Lenke til kommentar

takker for god respons her :)

desverre ble bilen solgt før jeg fikk ringt på den :(

 

er det slik at alle toppene på e36 bmw er like sårbare, eller er det bare 4-erne som er slik?

og hva er en ca. pris for en brukbar e36? kan mekke litt sjøl, så trenger ikke å være et prakteksemplar selvfølgelig.

og hva er det som er typiske feil på e36, og hva bør man passe seg for når man kjøper en slik?

hva ville dere gått for?

 

ble mange spørsmål her, men håper dere tar dere tid til å svare :)

 

mvh. Samiboy

Lenke til kommentar

ville gått for is eller sekser ;) de andre 4erne er meget dårlige. reg.reim intervall på 40 000, kammer på 80 000 :p ellers er det ikke mye annet enn rust, diff, litt elektrisk men ellers gode biler. Sjekk spesielt etter rust forann under skjermer og i oppfestningen til diffen.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha BMW som førstebil så må du forbedrede deg på dyre forsikringer og mekking.

W

 

skal han ha en bil som skal se bra ut og som skal gå greit nok til 50 lapper er han nok uansett nødt til skru litt... når det gjelder BMW så er det ikke typiske biler med bøttevis av feil på!, men det er klart... en nesten 20 år gammel bil er det som regel feil på.. og når det gjelder 318IS så er det ikke til å stikke under en stol at de aller fleste desverre er kjørt hardt da de er svært populære ungdomsbiler....

 

dessuten.. til trådstarter... hadde det vært meg som skulle kjøpe BMW så hadde ikke 316 eller 318 vært noe alternativ (bortsett fra en strøken 318IS selvsagt) BMW skal ha rekkesekser... eller mer da :dribble: disse firerne som 316 og 318 er bare en halv BMW i mine øyne....

Lenke til kommentar

Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen.

 

Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen.

Lenke til kommentar

Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen.

 

Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen.

 

Dette var noe nytt, har rånebiler dyrere forsikring?

 

 

Nei, det var bare latterlig sagt. Det som har noe å si på forsikring, er statistikk. Antall skader og antall tyverier + total utbetaling blir brukt for å beregne årspremie. Bosted og kjørelengde har også en stor betydning, i tillegg til dekning selvsagt.  Men på en så gammel bil burde man ikke ha noe mer enn ansvar.

 

 

Lenke til kommentar

Hei

 

Mekking på bil tror jeg ikke skal være en hindring da jeg har mekken som tillegsfag på skolen :)

At det blir dyre forsikringer er jeg forberedt på, men igjen så er det dyrt for en ungdom å foorsikre en bil uansett, så hvorfor ikke betale det lille ekstra for å få en liten glede?

 

Og er det slik at holdbarheten på rekkefireren er dårligere i forhold til rekkesekseren mtp. vedlikehold og skader ol?

 

 

Takker for den gode responsen her.

Lenke til kommentar

Joda! Men fokuserte mest på det med forsikring. Forsikringsselskapene er ikke glad i at ungdommer har stor motor, og siden BMW er en typisk rånebil så setter de på en ekstra stor premie i tillegg til motorstørrelsen.

 

Konklusjonen min er at TS kommer til å betale nesten like mye i forsikring som på bilen.

 

Dette var noe nytt, har rånebiler dyrere forsikring?

 

 

Nei, det var bare latterlig sagt. Det som har noe å si på forsikring, er statistikk. Antall skader og antall tyverier + total utbetaling blir brukt for å beregne årspremie. Bosted og kjørelengde har også en stor betydning, i tillegg til dekning selvsagt.  Men på en så gammel bil burde man ikke ha noe mer enn ansvar.

 

Du kan jo tenke deg hvilken bil som har verst kollisjonsstatistikk av en E36 og en Toyota Corolla. Selvfølgelig er det større premier på biler som blir mye brukt til råning.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke bor i by hadde jeg også vurdert en e35 5 serie. Er veldig behagelige å kjøre samtidig som det er mer solide biler enn e36. Rimeligere forsikring også.

 

Sjekk feks 520 og 525. Lette å skru på og med et pipesett og fastnøkler fra 6mm til 27 mm fikser du det meste.

 

Hadde en fra 1991 selv og kjempefornøyd.

 

Sjekk rust i kanaler, litt på hjulbuer og rundt bensinlokket. Rekkesekseren er solid og med oljeskift, skifte av vannpumpe på rundt 200 000 og evt termostat går de lett 300 000.

 

Ville heller gått for en 5 serie enn 3 serien og du får en finfin 525 for rundt 50 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...