Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best av 2 x 10" bass eller 2 x 12" bass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men cossiemk1, vel og merke en 18 tommer vil kunne spille lavere enn en 10". Hvertfall bedre på lavere frekvenser fordi den ikke trenger og bevege membranen like langt som en 10" for å flytte like mye luft. Men skal jeg tørre og påstå noe så vil en 18" kreve mer effekt for å bli drevet enn en 10".

 

Skulle jeg satt opp noe anlegg så vill jeg hatt 1x 18" 2x 10" eller noe i den duren.

 

Men tilbake til trådstarters spørsmål. Selv ville jeg valgt 2x 12"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

med 2 x 10" får man mye bedre lyd, å en lit tmindre bass så vill anbefale 2 x 10" ;) fra rockford forsgate;)

 

Hvorfor svare når du har null peiling??

Det du sier her er jo helt på trynet, INGEN kan si at 2x10" er bedre enn 2x12", eller omvendt for den saks skyld, det kommer helt ann på hvilke elementer det er snakk om, og hvilken forsterker som brukes til å drive dem.... Og når du da drar fram rockford som et eksempel på bra suber, så skjønner de fleste at du er ute å sykler, for rockford er middelmådige greier.

Lenke til kommentar

Det er jo så masse som spiller inn når man snakker om dette her da.

Man kan ikke sitte å påstå at en 10" "spiller bedre" enn en 12".

Det kommer helt ann på merke, størrelse på magnet, slaglenge, membranareale (noen subber er dypere, dermed mer membranareale) og SELVSAGT størrelse på forsterker.

 

Uten en stor forsterker så spiller ingen subber bra. Og man kan som regel ikke dra en sub som er ratet til 500 watt på en 500 watt forsterker. Fordi forsterkeren som regel kun yter 500 watt ved helt ekstreme tilstander der forvregningen er på 20% og ved 1 ohm og full pinne.

 

I min bil har jeg en lett sub ratet til 400 watt maks (omtrent 150 wtat nominell) og den drives av en amp som er ratet til 650 watt. Dette passer akkurat.

 

Hvis ikke forsterkeren er stor nok får man ikke tilstrekkelig kontroll på elementet og da kalles det ikke musikk det som kommer ut.

 

Så mitt tips.

Kjøp 1 stk 12 tommer fra et godt merke med stor tung magnet og resten av pengene på absolutt så stor forsterker du kan. Forsterkeren kan nesten ikke blir for stor.

Endret av Timster
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hvis man har ett budsjett som ikke er veldig høy får man gjerne bedre lydkvalitet for prisen om man kjøper 10" da det kreves noe lavere effekt for å flytte ett mindre membran. 10" spiller gjerne høyere frekvenser enn 12".

 

Er du av typen som bare skal ha trøkk er 12" eller større tingen.

Skal du derimot spille mye musikk i rock sjangeren blir man gjerne mer fornøyd med 10" da de gjerne henger bedre med på høyere frekvenser.

 

Hva som er best for DEG kommer helt ann på hva slags musikk du hører på. Å si at 10" el 12" er best til alt blir bare tull, men sånn alt i alt er egentlig 12" veldig allsidig mens større igjen gjerne blir litt tregt for høyere frekvenser.

 

For min del velger jeg lett 10" framfor 12" da elementer i samme serie med samme spoler gjerne koster noe mindre i 10" og da gjerne henger litt bedre med når man går etter lydkvalitet og ikke kvantitet.

 

Må jo være en grunn til at produsenter som lager subwoofer elementer som er laget med fokus på lydkvalitet skjelden går over 10"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli rimelig tragisk og se hvor mye folk egentlig kan om høytalere.

 

Kan noen fortelle meg HVORFOR en 10"er skulle låte bedre enn en 18"er? Hvorfor den skal være "kjappere". Nei siden 10"er er bedre enn 18"er så må 1" være det aller beste. Next stop: fyll opp bilen med 20 diskanter. Oh yeah...

 

Nei... tenk over svaret deres.

 

Men som en smart mann har sagt på bilstereoforum: Its all about the box.

 

Hjelper fint lite om du har et element til 20000 om du har en kasse som lekker og ikke er stiv en plass. Når det skal nevnes, så ville jeg selv gått for 2x12, alt avhengig av hva du har plass til og hva du ønsker å oppnå med selve bygget.

 

Ting en bør tenke på er å ha en forsterker som kan drive elementene uten noen form for forvrengning, samt en kasse som passer elemenetet slik at det ikke går i kompresjon eller i verste fall ødelegger seg selv pga for stor kasse.

 

Til syvende og sist kommer alt ned på hvor mye penger du har lyst og bruke. Underskrivende begynner å nerme seg 100000 krs grensa og angrer for øyeblikket ikke på kjøpene jeg har gjort. Se hva du finner på bruktmarkedet, du finner MYE billig og bra i salgs delen til bilstereoforumet. Hvorfor kjøpe nytt når du kan få bedre til en brøkdel av prisen?

(Bare for å nevne, en spiller + dsp til 45000, ligger nå til 16000. Sier litt om hvor mye det går an og spare...)

 

Lykke til uansett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hvis man har ett budsjett som ikke er veldig høy får man gjerne bedre lydkvalitet for prisen om man kjøper 10" da det kreves noe lavere effekt for å flytte ett mindre membran. 10" spiller gjerne høyere frekvenser enn 12".

 

Er du av typen som bare skal ha trøkk er 12" eller større tingen.

Skal du derimot spille mye musikk i rock sjangeren blir man gjerne mer fornøyd med 10" da de gjerne henger bedre med på høyere frekvenser.

 

Hva som er best for DEG kommer helt ann på hva slags musikk du hører på. Å si at 10" el 12" er best til alt blir bare tull, men sånn alt i alt er egentlig 12" veldig allsidig mens større igjen gjerne blir litt tregt for høyere frekvenser.

 

For min del velger jeg lett 10" framfor 12" da elementer i samme serie med samme spoler gjerne koster noe mindre i 10" og da gjerne henger litt bedre med når man går etter lydkvalitet og ikke kvantitet.

 

Må jo være en grunn til at produsenter som lager subwoofer elementer som er laget med fokus på lydkvalitet skjelden går over 10"

Ingen ekspert, men akkurat sånn som du seie har eg opplevd sjøl. Lyst på bass, men samtidig lydkvalitet og ikkje berre støy.. vil kjenne raske og smooth slag istede for sånn støy bass eller ka en skal kalle det... Så derfort tenke eg 10'' istede for 12'' ettersom det eg har opplevd og lika best. Skal en ha 12''er så blir de vell fort dyrare og kreve kraftigare forsterkar som gir 12'ern den fine bassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...