Gå til innhold

Bachelor/master i psykologi

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt veiledning fra noen som vet om dette. Slik jeg har skjønt så må man ta profesjonsstudie her i Norge for å bli psykolog. Videre har jeg lest litt rundt på nettet om at man kan ta psykologi bachelor (Oslo og Bergen er eneste to byer aktuelle i Norge for meg) og deretter en master i f.eks Danmark som gjør at man blir godkjent psykolog i Danmark og dermed norden (inkludert Norge). Er det noen som kan forklare litt rundt dette? Profesjonsstudie ser jeg som uaktuelt pga. altfor høyt poengsnitt for å komme inn, så må evt. ta noen svarveier.

Noen som har noen erfaringer med bachelor/master i psykologi i Norge eller Danmark, hvordan er jobbmulighetene og hvordan kan man bruke utdannelsen sin? Kan man bli psykolog via denne snarveien som nevnt over eller ligger det ingenting i det? Siterer noe jeg leste:

Det er heller ikke krise om du ikke kommer inn her. Man kan ta bachelor i psykologi og ta resten av masteren i Danmark - slik kan man også bli psykolog i Norge.

Anyone? Evt. andre anbefalte studiesteder i Norden som ikke er klin umulig å komme inn på (typ tilsvarende 60+ i poeng).

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks. ta årsstudium i psykologi på NTNU i Trondheim, den er åpen tror jeg.

Også kan du bruke de karakterene fra årsstudium der til å søke deg på proffesionstudium på NTNU. Funket iallefall i fjor, vet ikke om det er noen nye regler i år.

Lenke til kommentar

Det fungerer slik både i Bergen og i Trondheim at man tar årsstudiumet (introduksjonsstudiumet) først, og så kommer det lille mindretallet som fikk best karakterer på årsstudiumet inn på profesjonsstudiumet. Det er grunnen til at inntakskravene til årsstudiumene i psykologi er så mye lavere i Bergen og Trondheim enn til profesjonsstudiet i Oslo; i de to byene slipper nesten alle som vil inn på årsstudiumene, mens "nesten ingen" slipper videre til profesjonsstudiumet.

Lenke til kommentar

Må jeg egentlig svare på det? Jeg ønsker bare det ikke, for øvrig er det ikke profesjonsstudium på NTNU, bare årsstudium.

Det er profesjonsstudium også, men du søker på det lokalt (ikke via SO), og på grunnlag av karakterene fra årsstudiet. Det betyr at det er veldig lett å komme inn på årsstudiet, men du må gjøre det veldig bra på årsstudiet for å komme inn på profesjon. Dermed kan også de som gjorde det dårlig på vgs komme inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...