Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan en av disse være brukenes da ? Det er ikke snakk om noe proffe greier her. Jeg har kun 100 ramser jeg skal overføre, så er ikke noe tituens tals her. Så gidder ikke å innvistere i hauer og lass til dette. Kun bare få det over i helt brukenes kvalitet.

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?template_file=product.html&artnr=480370

http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?template_file=product.html&artnr=480341

Lenke til kommentar

Å, hvorfor ikke det ? Kan du finne en som er brukenes til samme pris ca da ? Tittet på en del skannere på finn til rundt 400, men har ikke mulighet til og få hentet.

Hvis du vil ha noe som er i det minste er litt bedre enn bilder tatt med en åtte år gammel mobiltelefon, bruker du 1500-2000 på en noenlunde skikkelig scanner. Alle de greiene du linker til der er Mikke-Mus-leketøy.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om 100 remser à 4 bilder, så ville jeg nesten bare levert dem til en fotobutikk og bedt om å få dem på cd, enn å kjøpe en crappy scanner for samme pris.

Koster rundt 800-1200,-

Skal du ha en scanner som gir sånn nogenlunde greie resultater må du regne med å bruke litt penger på det.

En Epson V350 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=51883 ) gjør en bedre jobb enn den Clas Ohlson greia evt den nye V330 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=126726 ) er sikkert like god.

Lenke til kommentar

Nå trur jeg har bestemt meg for hva jeg skal gå for. En Epson Perfection V500.

http://www.elkjop.no/product/data/print-kopi/scanner/EPSONV500/epson-perfection-v500-fotoskanner

Er denne grei ?

Regnet som noe av det beste du kan få til under 2 000 kr. Har digital-ICE (fjerner riper/støv), kan skanne 12 stk negativer (2 remser i slengen). Den har noen år på baken, men etterfølgeren V600 Photo gir ikke særlig ekstra for de kronene den koster ekstra. Med 3.4DMax opprettholdes også dynamikk. Glimrende også til å scanne gamle bildekopier. Elkjøp har den ikke inne, men det har Dustin Home til samme pris.

Alternativet som er omtrent like bra er Canon CanoScan 8800F som koster 10 kr mer. Også med riper/støvfjerning.

De leveres også med omtrent samme utvalg av programmer, f.eks Silverfast SE. Men min erfaring fra en del år tilbake er at Epson er bra og holder lenge. I tillegg vet jeg at V500 Photo har drivere for Windows 7 (til og med 64-bit). Har sikkert også Canon, men Epson er et uproblematisk valg.

Lenke til kommentar

Spiller i realiteten ikke all verdens rolle. Trolig vil du ikke scanne på mer enn 4800 dpi uansett (kanskje lavere enn det også). 4800 dpi gir høyere oppløsning enn vanlige digitale kameraer her og således relativt solide filer. Særlig om programvaren kan scanne til råfiler. Scanne i 2400 x 2400 er bra nok i massevis om du skal lage vanlige kopier av bildene. Min gamle filmscanner scanner bare i 2700 x 2700 dpi, og det holder fint for bilder i A2 format.

Nå skal du skanne negativer, noe som betyr at "Dynamic Range", dvs scannerens evne til å gjengi detaljer i mørke områder ikke betyr all verden. Negativer har nemlig liten "Dynamic Range" i forhold til lysbilder. CanoScan 8800F skal nemlig være bedre enn V500 Photo på dette området.

Jeg har dog sett bemerkninger om at V500 Photo er bedre på fargene enn 8800F, noe som i større grad enn oppløsning indikerer at den bør velges.

Lenke til kommentar

Nei! Dvs, det er teknisk mulig å rigge til et lyssystem som gjør det mulig, men du kan forvente håpløs kvalitet og det vil faktisk koste. Ja, jeg har testet. Scanning av dias og negativer krever nemlig at lyskilda er på den andre siden av filmen enn sensoren (CCD-brikka). Altså bli filmen gjennomlyst. En vanlig scanner har bare reflektiv scanning, dvs lyset blir reflektert av papiret. Ulike farger "sluker" ulik mengde lys og slik gjør refleksjonen at CCD-brikka leser tekst/farger. Film er ikke reflektiv (særdeles lite), og krever da gjennomlysning. Prøv å legg filmen på et hvitt papir, og se hvor lite man egentlig ser.

V500 og 8800F har en slik lyskilde i lokket, som aktiveres når man bruker filmrammene. Lyset under slås da faktisk av.

Ellers hadde jeg en feil i forrige post. Negativer har faktisk større dynamikk enn slides, men uansett er fargegjengivelse svært viktig.

Lenke til kommentar

Canon sitt støvfjerning fungerer ikke like bra som digital Ice, personlig erfaring.

Canon sitt heter vel FARE og jeg er ikke fornøyd med det på min 9900F, min Nikon Coolscan V (dedikert filmscanner) med Digital ICE derimot fungerer MYE bedre.

Gå for Epson med Digital Ice, sparer deg for masse fjerning av støv i etterkant (tar dog lenger tid å scanne, men mindre enn manuell retusj)

Lenke til kommentar

Canon sitt støvfjerning fungerer ikke like bra som digital Ice, personlig erfaring.

Canon sitt heter vel FARE og jeg er ikke fornøyd med det på min 9900F, min Nikon Coolscan V (dedikert filmscanner) med Digital ICE derimot fungerer MYE bedre.

Skulle bare mangle, Coolscan er tross alt tre ganger så dyr.

Lenke til kommentar

Til den prisen er det helt greitt kjøp. Den vil nok gi akseptable scan, og man risikerer ikke særlig med en så lav pris. Du kan dog ikke regne med at den fungerer i Vista eller Windows 7. Men med XP skal det være uproblematisk.

Nå vet jeg ikke hva som er med av programvare. Uansett anbefaler jeg deg å kjøpe et eks av VueScan Professional. Koster $80, altså mer enn scanneren. Grunnen til at du bør velge Professional er at den kan lagre råfiler samtidig med jpg. Med råfiler vil du uten ekstraarbeid ha en versjon med langt større mulighet til fikse på filene etterpå.

Så vidt jeg husker hadde ikke LiDE 80 så mye programvare med seg. God programvare er svært viktig for gode resultat, særlig når det gjelder negativer.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig fornøyd med min Coolscan V før jeg solgte den.

Skulle jeg begynt med 35mm igjen, ville jeg kjøpt en Coolscan V eller 5000. Sannsynligvis ville jeg kjøpt en 5000 for å kunne skanne i ca dobbel hastighet. Coolscan V er ekstremt treg imo.

Alle de analoge bildene på flickr siden min er skannet med en Coolcan V.

Francis

Lenke til kommentar

Du skal jaggu skanne mye bilder om en Nikon CoolScan 5000 ED skal lønne seg. Nye er de nesten umulig å gå tak i, og brukt må man regne med en mellom 15 000 og 20 000 kr. Ja, man kan gjøre et kupp i blant, og få den til under 10 000. CoolScan V ED må man regne med en 4 - 5 000 kr for brukt.

For trådstarter betyr prisen på 5000 ED at hvert bilde vil koste kr 10 å scanne. For en slik pris vil han trolig kunne sette bort hele jobben til en som driver med dette. På et såpass stort oppdrag får man fint prisen ned i 4 - 6 kr pr bilde. I tillegg sparer man de timene man ville brukt på jobben. 1500 bilder tar jaggu noen timer. Om man da faktisk kan få akseptabelt resultat på en brukt scanner til 300,- kr og eventuelt få gjort høykvalitetsscan hos en profesjonell på de få bildene man vil ha topp kvalitet på vil det trolig være særdeles lønnsomt.

Hadde du lest første post skikkelig, så ville du se at ønsket var forslag på scanner til maks 2 000 kr.

Personlig tar jeg fremdeles noen ruller med film i året (mest for morro skyld) - og jeg klarer meg godt med en scanner verdt en tusenlapp eller to - 11 år gammel filmscanner som jeg ved ren tilfeldighet fikk til å virke både i Linux og Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...