Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette naturfag? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Har fått "spiseforstyrrelser" som tema. Problemstillingen er som følger:

"Hva er spiseforstyrrelser og hvordan påvirker det kroppen?"

Jeg skal ta et lite utdrag fra noen punkter:

• Mobbing og erting

Miljøet rundt misliker både deg og kroppen din. Derfor prøver man å tilfredstille de andre fremfor en selv.

• Tidlig pubertet

Kroppen forandrer seg mye, og derfor endres selvbildet. Man ser seg selv i speilet og ofte overdriver man ved å tenke negativt om seg selv. Personer prøver nærmest å finne noe negativt om kroppen sin og deretter setter de igang. Det kan enten bety ekstrem slanking (Man spiser altfor lite) eller ekstrem overspising (man spiser altfor mye). Begge delene kan defineres som spiseforstyrrelser, enten du ønsker å bli tynnere eller mer større/muskulløs. Så starter du sakte men sikkert å fikse på utseendet ditt.

Så til spørsmålet mitt, er dette relevant for naturfagen? Dette er jo kun en liten del av presentasjonen, men allikevel... Trenger hjelp! Føler at det blir litt mer emosjonelt enn naturfaglig.. Alle svar hadde hjulpet utrolig!

Endret av Montana298
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det slik som skjer med de naturvitenskapelige fagene når utdanningen i landet styres av sosiologer/sosionomer og samfunnsforskere.

Jeg er helt enig med deg i at dette spesielt de spørsmål du blir stilt som "mobbing" har lite med naturfag å gjøre.

Spiseforstyrrelser og tidlig pubertet kan du se fra et medisinsk ståsted og da er det i og for seg naturfag.

Personlig føler jeg svaret ditt (om det er det) er tatt mer ut fra en folder på legekontoret utarbeidet av sosialtjenesten eller noe slikt. Lite naturfag iallefall.

MEN, dersom du er interessert i god karakter husk at du skriver/arbeider for læreren. Dersom lærer er interessert i slike svar gi han/henne det.

Har du mulighet for å høre med veileder/lærer hva de egentlig er ute etter?

Lenke til kommentar

Dessverre er det slik som skjer med de naturvitenskapelige fagene når utdanningen i landet styres av sosiologer/sosionomer og samfunnsforskere.

Jeg er helt enig med deg i at dette spesielt de spørsmål du blir stilt som "mobbing" har lite med naturfag å gjøre.

Spiseforstyrrelser og tidlig pubertet kan du se fra et medisinsk ståsted og da er det i og for seg naturfag.

Personlig føler jeg svaret ditt (om det er det) er tatt mer ut fra en folder på legekontoret utarbeidet av sosialtjenesten eller noe slikt. Lite naturfag iallefall.

MEN, dersom du er interessert i god karakter husk at du skriver/arbeider for læreren. Dersom lærer er interessert i slike svar gi han/henne det.

Har du mulighet for å høre med veileder/lærer hva de egentlig er ute etter?

Har dessverre presentasjonen imorgen 08.15, så får nok ikke tid til det, nei :( Har en utrolig dårlig følelse :(

Lenke til kommentar

Hm, det beste er nok at du bare kjører på. Vær selvsikker og presenter stoffet klart, ikke still spørsmål om du har svart "godt nok" selv, la dette få være opp til lærer.

Dersom du ønsker å fokusere mer på hva som skjer med kroppen står det litt her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Spiseforstyrrelse#Symptomer_p.C3.A5_spiseforstyrrelse

Dersom du har tid kan du jo jobbe inn hvorfor disse symptomene oppstår, hvilke (mangler på) næringsstoffer fører til forskjellige symptomer.

Eks: her er en liste med kjemiske tester som kan utføres for å "oppdage" dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eating_disorders#Medical

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...