Gå til innhold

Returrett på mobiltelefon kjøpt fra Telenor nettbutikk.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har akkurat kjøpt meg en HTC Tattoo på kampanjepris til 1 kr med abonnement. Men så fant jeg ut at Samsung Galaxy Spica til samme pris har mye bedre spesifikasjoner og er generelt en kraftigere og bedre telefon.

Jeg føler jeg sitter litt med skjegget i kassa nå, og lurer på om jeg kanskje skal ta i bruk angreretten. Jeg mottok telefonen i posten i går, jeg har ladet den og testet den litt, samtidig som plastfilm er tatt av.

Selv om jeg har ladet den og testet den, er det fortsatt mulig å benytte angreretten og få telefonen det er best å kjøpe? Eller er det slik at angreretten ikke funker etter at du på noen som helst måte har brukt telefonen?

Håper på svar!

Endret av Ziang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På NetComs nettbutikk har du disse kriteriene:

Samtaletid på inntil 3 minutter

Beskyttelsesfilm må ikke fjernes

Kontakter skal ikke lagres på telefonen

Maks 3 sendte sms eller mms

Maks 3 bilder tatt med mobilkameraet

Videosnutt på inntil 30 sekunder

Alt tilbehør skal returneres i samme stand som da du mottok det

All original emballasje skal returneres

Hos Telenors:

"...produktet være levert oss i samme mengde og stand som du mottok den. (salgbar stand: Emballasje + innhold)."

Er forøvrig enig med, Excelsion.

Lenke til kommentar

Telefonen er som når jeg fikk den, plasten som beskytter skjermer har jeg liggende enda. Det er bare en plastikk som tres over mobilen. Innpakningen av tilbehøret, altså lader og ledningen er det verre med, tenkte jeg ikke kom til å få bruk for dem og kastet dem i søppla.

Så er den da i salgbar stand?

er forresten Telenor

Endret av Ziang
Lenke til kommentar

Har du kastet innpakning og plast til tilbehør, kan du ikke benytte angreretten. Du frasa deg den rettigheten det øyeblikket du kastet noe som helst av emballasjen..

Du har også tatt telefonen i bruk som din egen, og per definisjon har du da ikke angrerett på den lenger.

Men det skader ikke å høre med butikken... kan være de er villige til å la deg bytte i en annen modell. Det kalles god service.

Jeg jobber i en vanlig butikk der man ikke har en lovfestet angrerett, og vi har heller ingen 30-dagers frivillig angrerett som enkelte har. Men senest i dag godtok vi at en kunde kom tilbake med et speilreflekskamera og byttet i en annen modell, selv om han hadde tatt den i bruk som sin egen. Det vi taper på å måtte selge det kameraet som b-vare, får vi igjen i form av en fornøyd kunde som det er store sjanser for at kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Sendte mail til Telenors kundeservice og her er det jeg fikk i svar:

Hei.

Takk for din henvendelse til vår nettbutikk!

Jeg beklager, men hvis du har ladet opp telefonen, mister du angreretten.

Informasjon rundt angrerett, finner du i medfølgende informasjonfolder "viktig informasjon - les dette før du åpner forsendelsen". Her står vilkår og fremgangsmåte for å benytte seg av angrerett forklart.

Du har 14 dagers angrerett på produktet.

Du mister ikke angreretten selv om du åpner og ser på forsendelsen. Så lenge den kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som den ble levert. Du mister angreretten dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plast på manualer, løsner strips på ledninger og lignende.

Produktet vil i disse tilfeller, ikke anses å være i tilnærmet samme stand og mengde som den ble levert.

Dersom produktet ikke er i tilnærmet samme stand, vil varer som kommer i retur, bli returnert ubehandlet tilbake til kjøper.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Synes de opptrer litt vel strenge med tanke på krav rundt hvorvidt angreretten gjelder eller ei. Slik jeg ser det har den ikke noe særlig effekt da man såvidt har lov å åpne emballasjen uten at angreretten ryker. Litt av poenget med angreretten er jo at man kan handle på nett etc. og faktisk ha muligheten til å ombestemme seg hvis det viser seg at et produkt man ikke har hatt mulighet til å prøve ut i forkant, ikke lever opp til forventningene.

Sakset fra en artikkel hos DinSide

Vi har snakket med Thomas Nortvedt, advokatfullmektig ved Forbrukerpolitisk avdeling hos Forbrukerrådet. Han kjenner angreretten meget godt og har loset oss gjennom de ulike problemstillingene. La oss ta det fra starten:

Åpne pakken

Det er ingen tvil om du har rett til å åpne forsendelsen, inkludert originalemballasjen. Dette går forøvrig tydelig frem av skjemaet nettbutikken er pålagt å gi deg: "Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse ...". Nortvedt kan fortelle at originalemballasjen kan åpnes selv om den skulle være utstyrt med forsegling eller lignende.

Vær imidlertid klar over at det finnes et viktig unntak fra denne regelen. Har du kjøpt CDer, DVDer, dataspill eller andre medier med digitalt innhold, kan du ikke bryte forseglingen. Gjør du det, har nettbutikken rett til å nekte deg å benytte angreretten.

Koble til strøm

Ifølge Nortvedt er det også opplagt at du har lov til å sette ledningen i stikkontakten, alternativt å koble til batteriet.

Slå produktet på

Det samme gjelder her - angreretten oppheves ikke fordi om du aktiverer/slår produktet på.

Bruk av produktet

Det er først her vi beveger oss inn i grenselandet. På den ene side er det opplagt at du ikke kan bruke produktet aktivt døgnet rundt i 14 dager. En slik bruk vil være brudd på vilkårene for angreretten. På den annen side er det like opplagt at du må ha muligheten for å prøve produktet for å finne ut om det tilfredsstiller dine behov og forventninger.

- Det vi kan kalle en aktsom utprøving er tillatt. Som en hovedregel kan vi si at man i hvert fall må kunne prøve ut produktet i samme utstrekning som man har mulighet til i fysiske forretninger som selger tilsvarende produkter, sier Nortvedt.

Må kunne "danne seg et bilde"

- Man må også kunne koble den nyinnkjøpte DVD-spilleren til egen TV, og omvendt. Dette for å kunne danne seg et bilde av produktet, sier Nortvedt.

Han opplyser også at avgjørelser i Forbrukertvistutvalget har fastslått at du kan sette et simkort i en mobiltelefon, ringe noen samtaler og sende noen tekstmeldinger uten at dette eliminerer angreretten.

Lenke til kommentar

Hele poenget med angrefristen er at man som kunde ikke har mulighet til å se på, ta på og teste varen fordi det ikke er en butikk man kan besøke. Hvis man da ikke kan ta av plasten som i noen tilfeller må av for å kunne sette inn batteri, så får man heller ikke testet varen. Det samme gjelder batteriet, dersom det skulle være helt flatt når man åpner pakken. Og strikken rundt headsettet, dersom man ønsker å prøve lydkvaliteten.

Vi får vel bare vente på at noen tar Telenor eller NetCom sin webshop for retten; jeg er ganske så sikker på at dette ikke er tanken bak angrefristen og at forbrukertvistutvalget vil dømme webshop'ene nord og ned.

Når det er sagt, er jeg prinsipielt uenig i den delen av forbrukerkjøpsloven som har med angrerett å gjøre. Loven gjør det vanskelig for seriøse aktører å selge varer der priskonkurransen er sterk. Skal man følge loven helt så må man ta i retur varer som ikke kan selges som nye og dermed tape penger. Så lenge enkelte aktører ikke følger loven og dermed kan kutte kostnader og selge billigere, vil dette alltid være et problem i bransjen. Nå er vel verken Telenor- eller NetCom sin webshop underskuddsforetak, men prinsippet er likevel det samme.

Lenke til kommentar

Sendte mail til Telenors kundeservice og her er det jeg fikk i svar:

Hei.

Takk for din henvendelse til vår nettbutikk!

Jeg beklager, men hvis du har ladet opp telefonen, mister du angreretten.

Haha :!: Da har vi faktisk en MYE bedre angrerett der jeg jobber, på tross av at det er en fysisk butikk og vi er faktisk verken er forpliktet til det eller i utgangspunktet tilbyr det.

Viser bare hvor serviceinnstilte Telenor er, og må si at dette var totalt bunnivå.

Moral? Kjøp i en fysisk butikk, og du kan faktisk få alle fordelene med fysisk butikk og muligens bedre angrerett enn på enkelte av de mest useriøse nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...