Desdichado Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Det er ett ordtak mange av disse butikkene ikke ser ut til å ha fått med seg... "If we don't take care of the customers, somone else will" Betal gjerne noen kroner mer (les Komplett.no) for ett produkt, så slipper du slike hendelser. Godt at det ordnet seg for deg til slutt Joey1313. Endret 30. april 2010 av Goliath Personangrep fjernet Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er uansett ganske merkelig at maskinen ikke fungerer i det hele tatt hos deg, for å fungere som den skal på service. (Jeg må anta at både CC og TS snakker sant) Jeg har ikke sagt at maskinen ikke fungerte i det hele tatt hos meg. Jeg sa at feilen ikke var blitt utbedret mens maskinen var inne til "service". Jeg kan se at det kan oppfattes som en bagatellmessig feil (av inkompetente) at maskinen ikke ville forbli avskrudd når den var koplet til med strøm adapter. At CC oppfattet feilen som en bagatell og valgte å ikke "finne" den er for meg mer sannsynlig enn som du sier at den plutselig fungerte 100% hos dem for så å begynne å fuske igjen hos oss. Men jeg må si jeg finner det merkelig at du "må anta at både CC og TS snakker sant". Er jeg en løgnhals jeg da? Les det jeg skriver: Jeg sier at jeg må ta utgangspunkt i at BÅDE CC (ComputerCity) og TS (Trådstarter) snakker sant. - Dette vil si at jeg tror på CCs oppfattelse av virkeligheten og på din oppfattelse av virkeligheten. Jeg har ikke grunnlag for å vektlegge tekniker hos CC mer enn deg og vice versa Har selv jobbet med service på laptops, og det er VELDIG ofte vanskelig å replikere feil kunden hevder. Du sier du har lagt ved to nøyaktige feilbeskrivelser, men du poster ikke hva du faktisk har sendt til CC. Om du har sendt en lang avhandling om svigermødre og kjærester, kan jeg bare bekrefte at slike "feilmeldinger" kommer inn alt for ofte, og at de ofte ikke har substans. (da fikk jeg ventilert det...) Hvis vi går videre i å anta at jeg er en idiot og en løgnhals så ser jeg at det er lett å betvile at jeg er i stand til å beskrive at maskinen ikke ville forbli avskrudd tilkoplet nettspenning på en måte en høyt utdannet service tekniker vil være i stand til å forstå. Og ihvertfall ikke uten å få med livshistoriene til alle involverte parter. Jeg har værken kalt deg løgnhals eller idiot. Igjen handler det om å lese det jeg skriver, ikke det du tror jeg skriver. Jeg påpekte at du i tråden ikke hadde spesifisert de konkrete feilene maskinen hadde og at jeg derfor stilte spørsmålstegn ved dine feilbeskrivelser til butikken. Når det er sagt: Kjørte dere i det hele tatt noen form for tester på maskinen selv? Eller var i kontakt med Asus direkte? Strengt tatt er ikke det å installere et annet OS på en maskin feilsøking Dumme meg trodde at feilsøking var serviceavdelingen sitt ansvar. Ja, om dette var avtalt på forhånd! Dog kan du risikere å betale for forundersøkelsen om selger ikke finner feil. Grunnen til at jeg lurer på hvorvidt dere var i kontakt med ASUS er at ComputerCity IKKE har et ansvar overfor kunder når det gjelder produktspesifik support. Jeg sier ikke at kundeservice skal behandle henvendelser som sjit, men jeg mener man ærlig talt ikke kan forvente produktspesifik support fra kundesentre hos CC/SIBA/Expert/Elkjøp/o.s.v. - Det er en grunn til at samtlige produsenter har egen telefonsupport/mailsupport. Nå blir jeg litt skremt her, hvor jobbet du sa du? Jeg vil IKKE handle der. Du er MEGET dårlig informert om du tror at det du nettopp skrev her er sant. Produsentene har selvfølgelig egen support med kun en ting for øyet, og det er å spare penger. Butikkene henviser selvfølgelig heller til denne "tjenesten" enn å bruke egne penger (lønn til teknikere). Som kunde kan man godta dette om man tror det vil gi raskere og bedre service. Men man har RETT til å forholde seg til utsalgssted. Noe jeg foretrekker etter å ha fått momskrav på min Asus når den skulle inn til Norge igjen etter reparasjon. (Da gjennom Asus support.) Her må man skille på et par ting: Ansvaret for å utbedre mangelen etter forbrukerkjøpsloven og ekstraservicen ved å tilby support på produkter. Support er ikke selgers oppgave etter lov. For å unngå at det blir definisjonsproblemer her: Support er hjelp til oppsett, feilsøking og liknende via telefon/epost. Avhjelp er den faktiske reparasjonen/byttet av produktet Selvfølgelig henviser selgeren ofte til support-tjenesten til produsentene! Det er urimelig at en butikk med flere tusen varelinjer skal ha mennesker ansatt med spisskompetanse på alle produktene. Det er ren fiksjon å tro dette er mulig. Jeg sier ikke at de ikke bør ha kompetente folk som kan bedrive enkel feilsøking, men spisskompetansen sitter produsenten med! Og ettersom du kaller meg dårlig informert: Vis meg gjerne hvor i loven det står at butikken har supportansvar for produktene de selger! Jeg har aldri hevdet at butikkene ikke har ansvar for å besørge avhjelp om det foreligger en mangel! Nå virker det som om saken har løst seg for din del. Selv synes jeg det er VELDIG god service at de gir deg pengene tilbake uten at de har funnet feil på maskinen. Du har en merkelig definisjon på VELDIG god service. Ufyselig oppførsel på telefon mot sine kunder, ignorerer e-mail gjentatte ganger, klarer ikke (eller nekter) å finne de enkleste feil. Hvis det er din definisjon på VELDIG god service så skjønner jeg hvorfor du snakker så varmt om CC. Selvfølgelig er dette god service! Selger har ikke funnet feilen, men velger å tro på at kunden har rett. Mange mener at dette er et minstekrav, men når man har jobbet med service og reparasjon så innser man at verden dessverre ikke er slik. Som jeg skrev, har ikke jeg grunn til å tro din beskrivelse av feilen over CCs påstander om at feilen ikke kan repliseres, så sånnsett synes jeg dette er god service. Det at de arrangerer innsendelse av maskinen er absolutt ikke det samme som at de godtar at maskinen faktisk har en mangel. Selger har tross alt undersøkelsesrett/plikt, og det at selger ikke klarer å påvise feilen er faktisk ikke regnet som et avhjelpsforsøk! Seriøst, skrev du dette innlegget på fylla? Når man skriver en retur forespørsel, og den blir godkjent av utsalgsstedet med den feilbeskrivelsen man ga. Er det da altså for mye forventet at dersom utsalgsstedet mot formodning klarer å reprodusere feilen man angir, at de da med det medgir at det er feil på maskinen? Hva pokker er vitsen med retur forespørselen i utgangspunktet, om ikke nettopp for å avklare om det er å oppfatte som en feil FØR innsendelse? Alt du har rett i i ditt utsagn er at utsalgssted ikke har innrømmet feil ved produktet før de selv har fått kikket på det! Og det sier seg da selvfølgelig selv... Nei, dette er ikke skrevet i fylla. Selvfølgelig kan man forvente at selger godkjenner feilen man oppgir forutsatt at feilen kan replikeres Undersøkelsesretten er der for å hindre at jeg kan bruke en dyr mobil i 4,5 år, for så å tre ganger hevde samme feil og få kjøpet hevet med renter uten at selger finner feil! Jeg blir helt matt. Du høres ut som en av dem som har funnet ut at "kunden alltid har rett" er ren bullshit. Det er en av de aller største fellene folk i service yrker faller i. Men dere har da i så fall bare aldri skjønt HVA det er kunden alltid har rett i. Mange kunder vet ikke det selv, men de har i det minste en unnskyldning. Det er av service medarbeidere man har rett til å forvente denne grunnleggende forståelsen. Kunden har ALLTID rett fordi kundens forventninger har rot enten i erfaringer med den aktuelle bedriften eller dens konkurrenter. Dvs. Om en kunde er vant til et service nivå en plass, vil han forvente det samme hos konkurrenten. Som seriøs aktør på markedet ønsker man da selvfølgelig ikke å være dårligere enn sine konkurrenter for på den måten miste kunder og til slutt gå konkurs. Men hei, hva vet vel jeg om slikt? Jeg har jo bare eksamen i driftsfag for IKT og teknoilogiledelse. Pluss jeg åpenbart er en løgner... Jeg har ALDRI kalt deg en løgner, bare for å poengtere det for tredje gang. Jeg har sagt, og jeg står for, at kunden skjelden har rett. Jeg mener at det å oppleve at noe har en mangel IKKE er synonymt med at et produkt har en mangel. Selvfølgelig klager kunden om maskinen ikke fungerer slik den skal/bør, men det kan like gjerne være malware som hovedkort-feil.. Som regel har ikke "mannen i gata" kompetanse nok til å vite hva som er galt med alle produktene han/hun kjøper. Igjen; dette er grunnen til at man has supporttjenester med spisskompetanse Men hey, hva vet jeg om slik? Jeg har bare jobbet med service, support og kundeservice i 12 år, med IT-faglig utdannelse innenfor feltet. Har også flere sertifiseringer og har jobbet i 12 år innenfor disse feltene både "på gulvet" og på ledernivå. Vi kan godt sammenligne e-penis, men det blir for banalt. Selvfølgelig BØR kunden alltid ha rett. Selvfølgelig bør produkter med mangler byttes uten knussel, I det minste bør service gå smertefritt og effektivt for kunden. Kunden skal også selvfølgelig ha retten til å kun forholde seg til selger, enten dette er prix, CC, lefdal eller Toyota Alnabru. Jeg vil oppsumere ved å si at jeg synes det er bra du har fått tilbake pengene. Grunnen til at jeg synes det er god service er at selger ikke har klart å replikere feilen. Jeg vil også beklage om du synes jeg er kynisk i dette synet, men når du har jobbet med ting som på bildet under får man lett litt synet at "kunden ikke har rett" Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 SNIP Då anbefaller jag dig att du läser dig på om förbrukerköpsloven. Du skriver så mycket vas här att jag blir skrämd. Flott! Vis meg hvor det står at det er automatikk i at mangelen kunden hevder skal være en etablert sannhet? Forundersøkelsen er et viktig element i feilsøking for å konstatere en mangel. Selger har rett til dette. Det er undersøkelsesrett og plikt! http://forbrukerportalen.no/faq/1024561238.88 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det er ett ordtak mange av disse butikkene ikke ser ut til å ha fått med seg... "If we don't take care of the customers, somone else will" Betal gjerne noen kroner mer (les Komplett.no) for ett produkt, så slipper du slike hendelser. Forøvrig er jeg enig i at Osse-Mon må ha vært full når han skrev innlegget sitt o ver her, for større svada skal du lete lenge etter. Godt at det ordnet seg for deg til slutt Joey1313. Jeg er helt enig i sitatet. Men i stedet for å komme med tåpelige utsagn om hvorvidt jeg er full eller ikke kan man heller peke på de konkrete feilene jeg kommer med. Jeg baserer meg på Forbrukerkjøpsloven, og om jeg har gått glipp av vesentlige punkter der, så påpek dem gjerne. Jeg er klar over at det i forarbeidene til loven står at loven skal tolkes til kundens fordel, men selgers retter og plikter er ufravikelige. Synes også det er spennende du hevder at komplett hadde godtatt heving om de ikke hadde funnet feil på maskinen; det er i essensen det du sier over... Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det som er viktig å huske på her er at det er hva kunden opplever som er relevant, og ikke hva butikken finner ut av. Dvs, at hvis feilen oppleves for meg som den samme, spiller det liten rolle hva teknikkerene finner ut av. Det er til syvende og sist jeg som skal bruke produktet. Blir litt oppgitt over holdningen din til at kunder ikke har rett, selvsagt skal kunden ha rett, og det uten modifikasjon, er tross alt kundene vi lever av. At mange av de er dumme og hinsides all fornuft får vi ta på bakrommet etterpå. Komplett er sikkert ikke feilfrie de heller, men du hadde i allefall fått en tekniker som hadde testet maskinen i henhold til feilbeskrivelsen gitt av kunden. Og hvis det nå var så enkelt som at den ikke ville slå seg av med strømkabelen i, ja da trenger du ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at dette lett kan replikeres av nevnte teknikere. E penis eller ikke, det spiller liten rolle så lenge man ikke tar vare på kundene. Lo godt av det bilde med den innsendte cpu'n, heldigvis er ikke alle kunder så "enkle" i hodet. Fikk han ny eller? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ber om at samtlige her holder en normal tone uten å komme med usaklige personangrep og identifisering Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Dvs, at hvis feilen oppleves for meg som den samme, spiller det liten rolle hva teknikkerene finner ut av. Det er til syvende og sist jeg som skal bruke produktet. Blir litt oppgitt over holdningen din til at kunder ikke har rett, selvsagt skal kunden ha rett, og det uten modifikasjon, er tross alt kundene vi lever av. At mange av de er dumme og hinsides all fornuft får vi ta på bakrommet etterpå. Komplett er sikkert ikke feilfrie de heller, men du hadde i allefall fått en tekniker som hadde testet maskinen i henhold til feilbeskrivelsen gitt av kunden. Og hvis det nå var så enkelt som at den ikke ville slå seg av med strømkabelen i, ja da trenger du ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at dette lett kan replikeres av nevnte teknikere. Lo godt av det bilde med den innsendte cpu'n, heldigvis er ikke alle kunder så "enkle" i hodet. Fikk han ny eller? Nei, han fikk ikke ny CPU, da kunden fikk tilsendt spesialembalasje han ikke brukte... - Dessverre er ikke dette unikt, har fått hovedkort, grafikkort, rambrikker og andre ting tilsendt i vanlige konvolutter Jeg er enig i det du sier om at feilen som oppfattes likt for kunden skal regnes som "samme feil" hva angår avhjelp, så fremt det er tilfellet. I ytterste konsekvens kan det at "maskinen ikke starter" være at den er helt død pga defekt hovedkort eller at inverteren i skjermen er gåen så det ikke kommer bilde. Dette er tilnærmingen FTU har hatt også, og jeg er ikke uenig, pr def. Som jeg skrev, må jeg anta at CC har sjekket maskinen til TS basert på feilmldingen. Og om de har slått maskinen vellykket av og på 10-15 gager uten å replikere feilen mener jeg at de har gjort nok. Dog burde de, i servicens navn, kontaktet kunden og bedt om spesifikasjoner rundt problemet og når det oppstår, med mindre kunden har gitt detaljert nok beskrivelse. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 @Osse-Mon Moderator har flettet sammen denne tråden med en annen. Når du skrev at både CC og TS hadde rett koplet jeg ikke at JEG var TS (TrådStarter) Jeg trodde TS var en annen bruker (Jeg vet, jeg var trøtt, se tidspunkt for innlegget mitt.) i den andre tråden som hadde fått slettet innlegget eller noe sånt. Derav min missforståelse om at du indirekte kaller meg for en løgner. Det irriterte meg grenseløst, og bidro til at jeg tok i etterpåklokskapens lys en unødvendig stygg tone overfor deg. Det beklager jeg. Ditt siste innlegg med sitater blir for langt til at jeg kan fortsette med sitering. Men for å oppsummere et par ting: Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter. Den nevner ikke en eneste plass at selger blir fritatt sitt ansvar dersom produsenten tilbyr produktspesifikk support. På forbrukerportalen var det en som spurte om akkurat dette, om selger kunne "tvinge" ham til å benytte slik support. Svaret fra dem var nei. Som kjøper innleder man et forhold til utsalgssted, ikke produsenten. Jeg finner ikke link til det i farta, men du ser ut til å være habil i bruken av forbrukerportalen, og kan sikkert finne det selv. Noe av det skumleste man som forbruker kan gjøre er å sende inn produkter til reparasjon som har en periodisk feil. Min erfaring er at man da er fullstendig prisgitt selgers integritet. Med en gang du har sagt "noen ganger" kan produktet skru seg av under bruk eller liknende må man rett og slett vurdere å bare "kutte sine tap". Useriøse aktører later til å oppfatte "noen ganger" som "Jippi, der sparte vi penger, vi bare sier at vi ikke finner feilen." Min referanse til egen kompetanse var ikke ment som forsøk på måling av "e-penis", men på en kortfattet måte indikere for deg at jeg kanskje har litt mer innsikt i disse sakene enn du kanskje først antok. Ellers skjønner jeg godt hvordan holdninger kan dreies når man ser slike bilder som du legger ved i posten din. Og sannheten er at veldig mange kunder er "idioter" på det tekniske. Poenget med filosofien at "kunden har alltid rett" er at man alltid skal sørge for at kunden føler seg bedre ivaretatt hos deg enn hos konkurrentene dine. Så enkelt er det, og det kan gjøres ufattelig lett og billig. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 @Osse-Mon Moderator har flettet sammen denne tråden med en annen. Når du skrev at både CC og TS hadde rett koplet jeg ikke at JEG var TS (TrådStarter) Jeg trodde TS var en annen bruker (Jeg vet, jeg var trøtt, se tidspunkt for innlegget mitt.) i den andre tråden som hadde fått slettet innlegget eller noe sånt. Derav min missforståelse om at du indirekte kaller meg for en løgner. [/Quote] Sånn å forstå. Jeg trodde jeg hadde formulert meg galt, og fant ikke ut hvor det skulle være. Forstod nå at TS kanskje ikke var like logisk for alle Det irriterte meg grenseløst, og bidro til at jeg tok i etterpåklokskapens lys en unødvendig stygg tone overfor deg. Det beklager jeg. Takk. No hard feelings Ditt siste innlegg med sitater blir for langt til at jeg kan fortsette med sitering. Men for å oppsummere et par ting: Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøper og selgers rettigheter. Den nevner ikke en eneste plass at selger blir fritatt sitt ansvar dersom produsenten tilbyr produktspesifikk support. På forbrukerportalen var det en som spurte om akkurat dette, om selger kunne "tvinge" ham til å benytte slik support. Svaret fra dem var nei. Som kjøper innleder man et forhold til utsalgssted, ikke produsenten. Jeg finner ikke link til det i farta, men du ser ut til å være habil i bruken av forbrukerportalen, og kan sikkert finne det selv. Igjen sliter vi litt med en definisjonsforskjell! Jeg vet at selger ikke kan avvise noen som hevder en mangel. Det har jeg heller ikke påstått. Jeg mener derimot at loven ikke tilsier at butikken skal bedrive brukerstøtte overfor kunden. Kunden kan/skal forholde seg til selger, men selgers ansvar strekker seg kun til avhjelp i form av utbedring av mangel evt. ombytte/heving av kjøp. Hjelp til feilsøking for sluttbruker er ikke butikkens lovpålagte oppgave (Prix-damen kan ikke hjelpe deg med din medion-maskin), men de må sørge for utbedring av manglene. Mulig vi definerer litt anderledes Noe av det skumleste man som forbruker kan gjøre er å sende inn produkter til reparasjon som har en periodisk feil. Min erfaring er at man da er fullstendig prisgitt selgers integritet. Med en gang du har sagt "noen ganger" kan produktet skru seg av under bruk eller liknende må man rett og slett vurdere å bare "kutte sine tap". Useriøse aktører later til å oppfatte "noen ganger" som "Jippi, der sparte vi penger, vi bare sier at vi ikke finner feilen." Jeg er helt enig. Det er også svært vanskelig å feilsøke, og derfor mener jeg at en god feilbeskrivelse er nødvendig. Om kunden ikke har kompetanse til dette, betyr det at man kan/bør ringe supporttelefonen til produsenten - Spørsmålet er hvor langt selger/produsent skal feilsøke, som sagt er det kanskje ikke en mangel om en maskin ikke får til en ting hver 68 gang man forsøker Min referanse til egen kompetanse var ikke ment som forsøk på måling av "e-penis", men på en kortfattet måte indikere for deg at jeg kanskje har litt mer innsikt i disse sakene enn du kanskje først antok. Ellers skjønner jeg godt hvordan holdninger kan dreies når man ser slike bilder som du legger ved i posten din. Og sannheten er at veldig mange kunder er "idioter" på det tekniske. Poenget med filosofien at "kunden har alltid rett" er at man alltid skal sørge for at kunden føler seg bedre ivaretatt hos deg enn hos konkurrentene dine. Så enkelt er det, og det kan gjøres ufattelig lett og billig. Igjen så er jeg enig. Noen av de største problemene innenfor ALL kundeservice er at "alle" hevder kompetanse når de leverer inn noe for rep. Det er dessverre veldig mange verdensmestere der ute, og jeg må innrømme at man blir oppgitt når man får beskjeden "Jeg har virus på maskinen. Jeg har sjekket i både utforsker og registeret, men finner ikke noe, så du må nok reboote hele greia" Jeg er enig i at det er VELDIG frustrerende å ikke bli trodd av selger. Det er derfor det er viktig å ta seg god tid i dialogen, samt føre en saklig tone der man er klar i tilbakemeldingene man ønsker. Personlig tror jeg 9/10 servicesaker hadde gått bedre om sender og mottaker i dialogen hadde hørt på hverandre og vært soleklare. Dessverre blir nok dette også en utopi! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Fikk du forresten tilbake pengene? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Vi venter fremdeles på en returseddel vi ble lovet tilsendt. Posten sendte visst den første i retur... Endret 7. mai 2010 av Joey1313 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå