Gå til innhold

Trådløs mus (GOD rekkevidde)

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Logitech MX700 i dag, men til min store skuffelse var det håpløst å bruke denne musa fra litt lengre avstander.

Går jeg lengre bort enn 2-3 meter må jeg sikte inn mottakeren, den er umulig å bruke utenfor en kjegleformet kanal på rundt 10-20 grader fra mottakerens fokus.

Da ble hele poenget med musa borte, ettersom jeg har en mus med ledning som jeg bruker til vanlig.

Det jeg ønsket var en mus jeg kunne bruke når jeg ser på diverse filmer etc fra PCen på TV.

Musa / pekeredskapen jeg trenger bør innfri følgende krav:

[*]Lang rekkevidde, helst opp mot 10 meter. Ikke under 7 meter.

[*]Like gode mottakerforhold innenfor en 90 graders kanal. Helst opp mot 180 grader.

[*]Fungere gjennom gulv, vegger etc, hovedsaklig laget av tre.

[*]Hvis det blir en mus, bør den være optisk, altså ingen kulemus.

[*]God batterilevetid.

Jeg vil også overveie en form for tradisjonell fjernkontroll, så lenge den innfrir kravene til rekkevidde og mottakerforhold. Den må være kompatibel også med fremtidige Windows-versjoner, gjerne Linux etc også.

Er det slik at BlueTooth-enheter har god rekkevidde? Hva slikt fins på markedet for en ok pris?

Logitech Cordless Presenter virket interessant, men prisen er for høy. Rundt 1700 kr.

Ønsker tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en trådløs Logitech optisk mus og en gammel trådløs iTouch-mus. Har målt 7 meter med iTouch-musa.

Tror ikke vinkling til enheten er tema ( har den hengende i en strikk oppunder skrivebordet ), men sannsynligvis bra med friske batterier ( oppladbare funker fint ) og ikke for mye vegg imellom på lange avstander.

Mener den optiske hadde kortere rekkevidde, men husker ikke eksakt.

.

Lenke til kommentar

Gaa for en bluetooth mus.. Microsoft leverer vel det? Den har ihvertfall 10m rekkevidde.. Den fungerer vel ikke saa veldig bra grennom vegger o.l. Daa maa du nok ha en som gaar paa radio boelger.. Har ikke sett en optisk mus som gjoer det.. Da maa du nok noeye deg med "kule" mus

Lenke til kommentar
Gaa for en bluetooth mus.. Microsoft leverer vel det? Den har ihvertfall 10m rekkevidde.. Den fungerer vel ikke saa veldig bra grennom vegger o.l. Daa maa du nok ha en som gaar paa radio boelger.. Har ikke sett en optisk mus som gjoer det.. Da maa du nok noeye deg med "kule" mus

Takk for tipsene, jeg får sjekke markedet. : )

Ser du skjermen fra denne avstanden??

Saken er at jeg i blant ser på filmer ol. fra PCen på TV, og denne står i et annet rom. Og da er det kjekt å kunne sette på pause etc uten å måtte løpe ut i et annet rom.

Lenke til kommentar
Gaa for en bluetooth mus.. Microsoft leverer vel det?  Den har ihvertfall 10m rekkevidde.. Den fungerer vel ikke saa veldig bra grennom vegger o.l.   Daa maa du nok ha en som gaar paa radio boelger.. Har ikke sett en optisk mus som gjoer det.. Da maa du nok noeye deg med "kule" mus

Jeg har Logitech Cordless Presenter som fungerer fint i etasjen under der pc'n står. Likevel har jeg gått over til Cordless MouseMan Optical, som fungerer kjempefint. Det var p.g.a. forstyrrelser mellom bluetooth musa og den trådløse AV-løsningen jeg bruker. Prøvde diverse kanaler uten at det hjalp nevneverdig. Dette har selvfølgelig ikke noe å si hvis man bruker kabler. :wink:

Lenke til kommentar

Kan anbefale X-10 fjernkontrollen, da denne benytter RF signaler som fungerer gjennom vegger og gulv. Har bra rekkevidde også, opp mot 30meter. Klikk innom vendur.com for mer informasjon.

Dette er forresten en universal kontroll med IR i tillegg til RF, slik at du kan benytte den til TV,Video,DVD etc. også.

Sonevalg.com har denne kontrollen inne til test nå, ikke opplyst enda når testen blir publisert.

mvh

.runar

[email protected]

http://www.vendur.com

Lenke til kommentar

Takker for svarene, en slik fjernkontroll virker ikke dum.

Lurer på X-10-kontrollen og den fra ATI.

Noen her som har erfaringer med disse?

Det står på sidene det linkes til over her at ATI-kontrollen "er bra men har begrensede funksjoner og tilpassningsmuligheter".

Hva betyr dette i praksis? Kan den tilpasses bruk med Windows Media Player, PowerDVD etc?

Hvor ligger svakhetene?

Ser på X-10-kontrollens seriell-tilkobling som et klart minus, sammen med den litt dårlige musstyringen.

Ellers virker den svært tiltalende rent designmessig.

Følger det ikke med mottaker med denne (fra Vendur)? Hvilken anbefales?

Hvis noen vet om en liten RF-kontroll med musestyring uten flere titalls knapper, er jeg interessert i å høre om den.

Trenger egentlig bare en basic kontroll til PCen med god rekkevidde. Mulighet for å styre TV, kjøleskap, bil osv er ikke fullt så interessant. : )

Ønsker innspill.

Lenke til kommentar

Hei

Jo, det følger med mottaker med X-10 kontrollen. Vi har dessverre ikke lagt ut bilde av denne, noe som vi skal få oppdatert asap.:) Takk for tipset.

Ellers ang. ATI kontrollen, så er den medfølgende original programvaren litt mangelfull. Det er små muligheter for justere på ting slik du selv vil ha det, og det har begrenset programstøtte. Dersom du vil ha full kontroll må du benytte den sammen med girder.(girder.nl)

ATI kontrollen er en god del større enn X-10 kontrollen.

Om du bare skal benytte fjernkontrollen til å divx/dvd og evnt. musikk vil eg anbefale X-10 da denne også kan benyttes til å styre tv,stereo osv. du kan pakke bort en del fjernkontroller

Det er lagt ut link til en test av ATI kontrollen på vendur.com nå, der er det gjennomgått både positive og mindre positive sider med denne kontrollen.

mvh

.runar

[email protected]

http://www.vendur.com

Lenke til kommentar

Har Cordless MouseMan Optical og opplever ganske god rekkevidde, men det er med fri sikt. En ting jeg har merka meg er at om det ligger ledninger i nærheten av mottakeren eller om jeg legger den oppå kabinettet blir rekkevidden mildt sagt ræva. Kan være en ide å henga den litt høyt oppe kanskje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...