Gå til innhold

Noen som har erfaring med å eie hund som student?


Anbefalte innlegg

Jeg starter med sykepleierstudier nå til høsten. Og nå har jeg gått og siklet på en valp veldig lenge. Så jeg vurdere å skaffe meg en sibirsk husky.

Jeg er veldig glad i friluftsliv og vurderer å gjennomføre studiene med en hund.

 

Lurte på om noen har gjort dette og har noen synspunkter/tips?

Endret av IHASBOKK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes det er veldig lite problematisk å ha hund mens man studerer. D¨ET Kommer jo selvsagt an på hva man studerer, men for mitt vedkommende har jeg to - tre dager i uken med forelesning og resten disponerer jeg selv. Det gjør at hunden ikke må være lenge og mye alene hjemme, og jeg får også god tid til hunden:)

Lenke til kommentar

Det er jo ganske åpenbart hva man må ofre, for å ta en liten liste:

-Alt av boformer der hundehold er forbudt og/eller vanskelig, noe som gjør at du mest sansynlig vil bli nødt til å bo for deg selv, i en dyr hybelleilighet. (Det fins vel teoretisk sett muligheter for kollektiv med mulighet for dyrehold - men det er ikke bare-bare)

-Muligheten til å feste, og muligheten til å følge samtlige forelesninger under valpeperioden. Det kan ta lang tid til man kan dra ifra hunden for en halv dag.

-Muligheten til å sove lenge dagen derpå. Hunden vil ut og lufte seg til normal tid, uavhengig av hva du gjorde i går.

-1-2timer om dagen for å ga tur. En aktiv rase kan tåle å være hjemme mens man er på skolen, men da må aktivitetsbehovet dekkes hver dag gjennom en lengre tur.

 

Men, du sier du skal begynne med sykepleierstudier - det er faktisk positivt mtp å skaffe seg en hund, siden du ikke automatisk sett er låst til en storby. Det er lettere å skaffe seg hybel i en mindre by som egner seg til hundehold.

 

Studiesteder i mindre byer kan også åpne for å klare å ha et billig bilhold ved siden av studiene, noe som gjør det mulig å dra på skolen *og* ha med hunden på et vis. Det er stress å ha hunden stående i bilen og dra ut til den hver pause, men drar du ifra hunden hjemme alene for tidlig så kan du ende opp med å få en destruktiv og redd hund.

 

Uten mulighet til å se til hunden hver pause, så vil du få store vanskeligheter med å få en hund som tåler å være alene hjemme. 4 måneder er ikke allverden med tid for å skaffe valp, og fullføre hjemme-alene-treningen.

 

Har du tenkt over kostnaden ved å ha hund under studiene? Det koster fort 500-1000,- i måneden for mat for en så stor hund, og avhengig av hvor du studerer blir det fort 500-2000,- ekstra i måneden for egnelig leilighet.

 

Har du tenkt over hundehold generelt? Siberian husky er ikke en rase som egner seg i en knøttliten studenthybel. Har du erfaring med hund fra før?

Lenke til kommentar

Det du sier gir mening. Jeg tar hundeprosjektet mitt på vent. Jeg skal ta et år først som student. For å se hvordan mulighetene er. Det er ikke vits å gå for fort fram. Hvis omgivelsene virker lovende for hund skal jeg vurdere det igjen om et ca et år.

 

Da får jeg et inntrykk av boforhold, økonomi, tidsklemme og miljø.

 

Har erfaring med hund. Men har aldri eid en selv. Heller ikke familien min.

Lenke til kommentar

Det du sier gir mening. Jeg tar hundeprosjektet mitt på vent. Jeg skal ta et år først som student. For å se hvordan mulighetene er. Det er ikke vits å gå for fort fram. Hvis omgivelsene virker lovende for hund skal jeg vurdere det igjen om et ca et år.

 

Da får jeg et inntrykk av boforhold, økonomi, tidsklemme og miljø.

 

Har erfaring med hund. Men har aldri eid en selv. Heller ikke familien min.

Høres veldig fornuftig ut. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg starter med sykepleierstudier nå til høsten. Og nå har jeg gått og siklet på en valp veldig lenge. Så jeg vurdere å skaffe meg en sibirsk husky.

Jeg er veldig glad i friluftsliv og vurderer å gjennomføre studiene med en hund.

 

Lurte på om noen har gjort dette og har noen synspunkter/tips?

 

 

Jeg er ferdig med første året på sykepleierstudiet nå til sommeren, og jeg fikk hund et halvt år før jeg skulle begynne å studere. For meg er det fantastisk å ha hund nå som jeg studerer, i forhold til når jeg jobba. Selv om sykepleierstudiet kan være tøft, har du jo en del fleksibel tid : slik at du kan velge å få mer tid med hunden din :)

 

Når det er sagt kan det være utfordrende med bosituasjon hvis du er alene. Jeg har samboer, og for oss var det uproblematisk å leie (privat) leilighet med hund. Men nå har vi en forholdsvis liten rase (cavaliier king charles spaniel), noe som også spiller inn. Det er nok verre å satse på å få studenthybel..

 

Jeg vil anbefale deg å satse på å bo litt unna storbyen hvis du skal ha hund, og spesielt en slik rase som krever mye turer og aktivitet. Men det er jo bare min personlige mening :) Jeg bor i en by selv, men vi valgte å bo et stykke unna sentrum slik at hunden vår får mest mulig turer i ordentlig natur.

 

Lykke til med sykepleierstudiet, GLED deg, det er virkelig kjempe spennende :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...