Netsrak Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Hallo! Trenger hjelp, etter 2 år med disse problemene har jeg lyst å finne ut hva det er (klarer det ikke selv:(. Hyppigste feil: Makinen låser seg- får ikke begeget mus, får ikke opp noen vinduer,alt tab, clrt alt del funker heller ikke. Må resette maskinen mauelt. 3 av ti ganger den låser seg,går det fra 10 sekunder til 5 min så kommer den igjen, og fungerer somregel til jeg selv vil skru den av.(harddisken jobber mye før den klikker) Ofte feil:Henger seg opp i oppstart etter mem check, når den skal finne harddiskene og cdrommen.Bluescreen er ganske vanlig.... Tror det var BOOT-BM (er ikke sikker på de 2 siste bokstavene( er en feilmelding jeg ha fått, disk read error fått, etter installering av ubuntu hadde jeg 2 krasj men pcen virket mer stabil... etter avinstallering av ubuntu, da jeg kjørte vista, klikka den plutselig og kom opp med en feilmelding grub missing eller noe. måtte installere vista på ny for ente gang. Somregel etter en ny feil vil ikke vista starte, da mater jeg vista cden inn i cdrommen venter, trykker inn repair og vips så har jeg den oppe å går i noen dager til... Har prøvd: Mem test, egen test, test av 150gb raptor wd,sata nye typen egen test,innstallert vista på egen partisjon på seagate 500gb. innstallert vista på raptor. vista på raptor-tatt ut seagate, 3 minne brikker+cdrom,Prøvd 1-2-3-4 minnebrikker i forsjellig kombinasjoner, maks vifte på kabinett,cpu,gpu,.skiftet strømforsyning,skftet raptor wd fra gammel til ny,oppgradert bios, ny kjøle på gpu, tatt ut alle kabler utenom mus tastatur, testet med cpu hot tester lite og fullversjon:Main features: * Revolutionary DefectTrack 2 engine, accurately tests the whole system and its subsets. * Written purely to test CPU, chipset, motherboard, Memory * Fully supports x64 computing platform(AMD64 Technology,Intel® EM64T) * Fuly supports dual-core and multi-processor systems * Fully supports Hyper-Threaded processors * Utilizes SSE,SSE2, SSE3, MMX & 3DNow! instructions sets * Tests L1 & L2 Cache * Tests System Bus & Memory Bus * Tests Chipset along with motherboard * Tests Hard Disk Drives * Monitors CPU performance under pressure * Built in Anti-Crash & Exception Handler * Comprehensive Benchmark tests * SMBIOS & CPUID featured * LiveSupport Ingen feilmeldinger i device manager...eller noe indikasjon som er direkte galt.. Spec: Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 344274 NEC DVD-brenner AD-7200S Black OEM SATA WD VelociRaptor 150GB 1.00 327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM 1.00 344350 EVGA nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16 38521 MISTMIST650XHE120ICS MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4 Japanske kondensatorer, kabel kit inkl. 1.00 326870 Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD 2.00 329419 Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 1.00 340876 Razer Lachesis Gaming mouse Blue 4000dpi 1.00 331585 Microsoft Windows Vista Prem Engelsk OEM DVD,64 1.00 330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte 1.00 342836 EVGA GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I, with CRYSIS 1.00 319498 Akasa 3 1/2" Viftekontroll Sort, For 3 Vifter med 2 USB 2.0 Porter Hjelp? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Velkommen til forumet! Har jeg forstått deg rett, at pc'en har oppført seg slik, fra dag 1? Du har jo feilsøkt veldig mye, så jeg kommer bare med noen innspill. Jeg er nesten sikker på du har psu med en 12V linje på 50A, og ikke den med 4 12V linjer, hvor mange sleit med riktig last fordeling, men jeg mener jeg har sett en del folk som har hatt stabilitets trøbbel med den nye Mist også.(hvis jeg husker rett da!) Når det gjelder rammen din, hvilken frekvens kjører du den på? Den skal jo ha en ganske høy volt på høye frekvenser (Each module pair has been tested to run at DDR2-1200MHz at a latency timing of 5-5-5-15 at 2.3 - 2.35V.) Og hva ellers har du prøvd av bios instillinger? Lenke til kommentar
Netsrak Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Ja den har vert sonn hele tiden, har byttet ut mist 600w med 650w for en liten stund tilbake. Når det gjelder bios har det seg sonn at jeg prøvde å stille den inn optimalt da jeg skulle bruke pcen, men en dag så ville den ikke lengre godta mine innstillinger og resette seg til:Mem clock 800mhz ,tcl 5, trld 5, trp 5, tras 18, 2t timing, 128bit,fsb 1067, 2,4ghz prøvde nå å stille inn til 1200 5 5 5 15 2t 2.35v med den resette seg igjen. er heller ikke helt stødig på bios, hvor han jeg finne ut hvor de rette innstillingene skal være? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 jeg prøvde å stille den inn optimalt da jeg skulle bruke pcen Hva innebærer dette, klokket du også opp cpu og fsb? Og hvilke tempraturer hadde du under stress test da? Ikke prøv å klokk opp minnet nu under feilsøk, la alt være standard, uten om spenninger. Prøv å juster opp minnet til 2.0-2.1V. Kan også prøve justere opp spenning på cpu(så lenge temp er i orden) Hvordan er temp på hardware nu, post et bilde av HWMonitor, la den helst stå å måle litt under stress testing, hvis det går da! Men hvis du har et ustabilt hk eller psu, så nytter det ikke så mye å teste. Lenke til kommentar
Netsrak Skrevet 24. april 2010 Forfatter Del Skrevet 24. april 2010 Hvordan er temp på hardware nu, post et bilde av HWMonitor, la den helst stå å måle litt under stress testing, hvis det går da! Hvilken stress test annbefaler du? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Det er bare å bruk en av de testene du har, mens HWMonitor er i bakgrunn, og måler min/max temp på hardware. Men hvis pc'en feiler/restarter under stress test, så blir ikke målingene lagret, så stopp før det skjer. Du kan prøve OCCT Perestroïka, men ikke kjør hwmonitor samtidig med occt, pga. konflikt. Power Supply testen kjører du til sist, fordi det er en kombinasjon av 2 tester samtidig. En annen test som er uavhengig av operativsystemet er, Memtest86+, som du kan brenne til en cd, og boote opp med. Brenn med feks. ImgBurn "Write an image file to a disc" Memtest86+ Guide/How To's Men du svarte ikke på: Hva innebærer dette, klokket du også opp cpu og fsb? Og hvilke tempraturer hadde du under stress test da pc'en var ny? Det kan jo selvfølgelig være hovedkort som er ustabilt, og da blir man aldri klok på å teste, eller bytte ut hardware. Har du siste bios versjon til hk? Lenke til kommentar
Netsrak Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 ok, memtest86+ har jeg kjørt ett par ganger. cpuen klokket jeg ikke, jeg endret til uavhenging og kjørte opp fsb til 1200. husker ikke temp fra begynnelsen av, utenom gpu da den var 80-90c, har skiftet vifte og heatsink, da ble det bedre, har hatt lite problemer når jeg først kjører tunge spill som sh5 og gta4, siste bios har jeg og har innstallert hver eneste en siden utgivelsene. De siste dagene har pcen vert skikkelig vrien, finner ikke raptoren i post og vises heller ikke i vista, legger merke til at hardiskene jobber fra post til vista men stopper å lage lyd ca 1 min etter jeg har f.eks åpnet mozzilla, eller andre prog. venter litt så kommer den ,samme skjer igjen, er jeg heldig så holder den seg stabil etter noen restarter manuelt. virker også som at biosen resetter fsb og multipyer da eg prøver å stille den opp, men dette skal jeg se nermere på etter stress test. Siste alternativ kjøper jeg win 7 og deretter prøve/kjøpe nytt hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå