hernil Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 (endret) Hei! Har en Dell laptop som står på docking koblet mot en ekster hp L1925. Problemet er at skjermen flimrer, i mangel av bedre ord, skikkelig og mest på den ene siden. Som totalt Linux-noob har ingen geniale idéer slått meg og det lille jeg har lett på nett ga meg ikke mye da jeg strengt tatt var usikker på hva jeg skulle søke på. Noen som har tips? edit: og det dreier seg om Ubuntu 9.10 installert med Wubi. Endret 22. april 2010 av hernil Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Har du prøvd å bruke skjermen med andre maskiner/OS? Fungerer skjermen som den skal til vanlig? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Til vanlig fungerer skjermen ypperlig med XP og kan legge til at Ubuntu ikke har noen problemer når jeg bruker PC-ens integrerte skjerm Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det kan være verdt å sjekke om det er et Ubuntu problem eller et generelt problem med feks. drivere. Sjekk med en LiveCD av en annen distro. Søk rundt etter problemer med skjermkortet du bruker. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Skal sjekke med 10.04 som kommer til uka så får vi se om jeg fortsatt sliter Lenke til kommentar
hernil Skrevet 1. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2010 Problemet er fikset med Ubuntu 10.04. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Har lagt inn ubuntu som hoved OS nå og problemet er her fortsatt. Det dreier seg da om 10.04. Noen tips? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Har lagt inn ubuntu som hoved OS nå og problemet er her fortsatt. Det dreier seg da om 10.04. Noen tips? Jeg har opplevd et lignende problem med en Asus A6Ja, med et Radeon X1600-grafikkort og ved bruk av kjernen sin radeon-modul sammen med KMS. Men med denne maskinen så oppstår dette problemet kun dersom den eksterne skjermen er koblet til via VGA/DE9-kontakten. Med DVI så er ikke dette et problem. Det virker som at det har sneket seg inn en feil i Linuxkjernen, siden dette fungerte tidligere. Dersom dette problemet allerede viser seg i oppstarten, dvs før X-server med innlogginshåndterer har startet og du i tillegg benytter KMS, så kan du prøve å deaktivere KMS gjennom kjerneparameteren nomodeset eller radeon.modeset=0. Sistnevnte vil bare sette denne modulopsjonen for radeonmodulen, og vil ikke hjelpe dersom denne ikke er i bruk. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har et X1200 skjermkort så kan se ut til at problemet er noe av det samme. Ja, problemet er tilstede allerede før innlogginsvinduet, men jeg er som sagt totalt Linux-idiot og må få inn med teskje det jeg kan forsøke Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Under den antakelse at du bruker oppstartslasteren GRUB2 i Ubuntu, så kan du sette kernelparametre på linjen som starter med GRUB_CMDLINE_LINUX i filen /etc/default/grub. Dersom du ikke har noen andre parametre så vil linjen se slik ut: GRUB_CMDLINE_LINUX="radeon.modeset=0" Kjør deretter update-grub for å oppgdatere konfigurasjonsfilen til GRUB2. Endringen i /etc/default/grub må skje som administrator. Kjøringen av kommandoen update-grub likeså. Du nevner innledningsvis at Ubuntu er installert gjennom Wubi. Hvilke konsekvenser dette får for oppstartsparametre til kjernen er jeg ikke kjent med, siden jeg aldri har benyttet Wubi. (Jeg tar forbehold om evt. skrivefeil. I verste fall så får du ikke startet Ubuntu igjen før feilen blir utbedret) Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Har installert fra CD som eneste OS nå så det er ikke lenger Wubi som er gjeldende Skal teste nå Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Det fungerte faktisk ypperlig! Hva er det egentlig jeg har gjort og hva slags virkninger har det utover at det nå funker normalt? Endret 20. mai 2010 av hernil Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Resultatet er at du har deaktivert modisetting i kjernen. Modisetting er altså den prosessen å sette oppløsning og fargedybde. Tidligere så har dette blitt gjort i en enhetsspesifikk driver i X-serveren. Konsekvensen av dette var at X brukte ett modus, mens kjernen kun var i stand til å forholde seg til den som ble satt under oppstarten. Effekten av dette er at et bytte til en annen virtuell terminall (ctrl+alt+F-tastene) førte til et bytte av grafikkmodus. For sluttbruker så betyr modisetting i kjernen, at du slipper denne "flimringen" når du bytter virtuell terminal (VT). I tillegg så blir oppløsningen i konsollen (dvs. en VT der X, dvs en "display server" ikke kjøres) satt til en fornuftig oppløsning, vanligvis den samme oppløsningen som brukes i X. Dersom man ikke bruker X, så er det atskillig mer komfortabelt å jobbe i høyere oppløsning enn det er å sitte med et tegnmodus som har vært standard for IBM PC siden tidlig 80-tallet. Modisetting i kjernen gir også en annen positiv effekt. Kjernekode har anledning til å kalle en panic()-funksjon for å signalisere om en kritisk tilstand. Dette kan sammenligned med en BSOD i Windows. Men siden kjernen ikke hadde noen forutsetninger for å vite hvilket grafikkmodus som var satt, så var det ikke mulig å gi brukeren en feilmelding. Resultatet er at skjermbildet ganske enkelt fryser. Å deaktivere KMS skal definitivt ikke være nødvendig for å unngå denne flimringen. Det er å betrakte som en feil i kjernen, men jeg har enda ikke lagt merke til at noen andre har det samme problemet. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Du får ha takk for god hjelp og gode svar! Saken er løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå